7 598 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Metallbearbetnings kurs
Sida 1 av 2
Tjena alla monsterdiggare!
Har länge letat efter ngn vettig metallkurs där man lär sig svetsa, svarva mm i metall, men inte hittat ngt. Det slog mig idag att jag skulle kunna höra mig för hos vår mekaniska verkstad om dom skulle kunna hålla en 1 eller 2 dagars kurs för ivriga Gör Det Självare.
Jag är bara lite nyfiken på hur stort intresset är här på forat?
För att klargöra så har jag inte ens frågat killarna om dom vill / kan, eller ens funderat på ngt speciellt upplägg ännu. Plats: Hörby i Skåneland
Sköt om er
/Matthias
Har länge letat efter ngn vettig metallkurs där man lär sig svetsa, svarva mm i metall, men inte hittat ngt. Det slog mig idag att jag skulle kunna höra mig för hos vår mekaniska verkstad om dom skulle kunna hålla en 1 eller 2 dagars kurs för ivriga Gör Det Självare.
Jag är bara lite nyfiken på hur stort intresset är här på forat?
För att klargöra så har jag inte ens frågat killarna om dom vill / kan, eller ens funderat på ngt speciellt upplägg ännu. Plats: Hörby i Skåneland
Sköt om er
/Matthias
Jag är på! Verkligen jättepå! På var det alltså!
Jag har svetsat en hel del låglegerat järn med pinne men har i övrigt liten erfarenhet av metallbearbetning.
Det jag är mest intresserad av vore att få lära sig mer om svetsning både pinne, MIG/MAG, TIG och gas. Gärna med maskiner som inte kostar 40Kkr att köpa...
Även metallsvarvning hade varit jätteroligt (gissa om man blir extra sugen efter att ha sett tumstock:s svarvning av mattias pelarborrsaxel!), men då "manuell" svarvning (så att man lär sig något man kan ha nytta av den dagen man köper en metallsvarv i rimlig storlek och prisklass för en hobbyanvändare) och inte 10-tons datastyrda CNC-maskiner.
Jag har svetsat en hel del låglegerat järn med pinne men har i övrigt liten erfarenhet av metallbearbetning.
Det jag är mest intresserad av vore att få lära sig mer om svetsning både pinne, MIG/MAG, TIG och gas. Gärna med maskiner som inte kostar 40Kkr att köpa...
Även metallsvarvning hade varit jätteroligt (gissa om man blir extra sugen efter att ha sett tumstock:s svarvning av mattias pelarborrsaxel!), men då "manuell" svarvning (så att man lär sig något man kan ha nytta av den dagen man köper en metallsvarv i rimlig storlek och prisklass för en hobbyanvändare) och inte 10-tons datastyrda CNC-maskiner.
Redigerat:
Jag kan vara intresserad, lite beroende på upplägg. Har svetsat, svarvat och fräst en del i metall men allt har jag gjort efter eget huvud utan instruktioner. Saknar nog en hel del kunskap som någon med erfarenhet skulle kunna tillföra.
Nu har jag ju ingen utrustning alls inom detta området men det låter helt klart intressant!
Jag vet inte mycket om detta men har ju någongång känt att "tänk vad bra om man kunnat svetsa detta". Sedan är jag ju fascinerad bara av att se på när det svarvas och fräses i metall i största allmänhet.
Så det blir väl tidpunkten som är mest avgörande om jag har möjlighet att hänga på men intresset finnes.
Jag vet inte mycket om detta men har ju någongång känt att "tänk vad bra om man kunnat svetsa detta". Sedan är jag ju fascinerad bara av att se på när det svarvas och fräses i metall i största allmänhet.
Så det blir väl tidpunkten som är mest avgörande om jag har möjlighet att hänga på men intresset finnes.
Funderar på om man inte enbart lär sig begränsningarna om man är på en mekanisk verkstad? Det är ju en rätt stor skillnad på att svarva i en sån svarv som de lär ha där och en mindre passande för de flesta här.
Sen lär de inte heller vara så haj på hur man fräser i en svarv vilket jag tror hade tilltalat de flesta här.
Samma lär det väl bli med svetsning, det är enklare med proffsutrustning men hur många här köper sådana?
/Kent
Sen lär de inte heller vara så haj på hur man fräser i en svarv vilket jag tror hade tilltalat de flesta här.
Samma lär det väl bli med svetsning, det är enklare med proffsutrustning men hur många här köper sådana?
/Kent
Superkul ide,
Dock ligger Skåne lite långt bort för just mig.
Svetsning står högst upp på min önskelista.
Har talat med en lite svetsare i närheten.
Han kunde ev fixa en minikurs.
Hör av er om det blir något!
Mvh
Peter
Dock ligger Skåne lite långt bort för just mig.
Svetsning står högst upp på min önskelista.
Har talat med en lite svetsare i närheten.
Han kunde ev fixa en minikurs.
Hör av er om det blir något!
Mvh
Peter
Visst är det mycket roligare att jobba med metallbearbetning än dito trä. Tycker i alla fall jag som köpte mig en metallsvarv i nov-09. I den har jag både svarvat och fräst. Byggde mig en fräsfixtur för att kunna fräsa kugghjul i svarven och det gick ju galant. Och nää jag har inte svarvat förut, men är man intresserad så lär man sig. Sedan finns ju internet, där finns mycket att snappa upp. På önskelistan står nu en metallfräs...
Jo men det går ju lätt att tvätta bort. Man får ta det onda med det goda och det goda överväger ju. Kan rekommendera Biltemas handrengöring, bra och prisvärd samt att smörja in händerna med en handkräm innan arbetets början och kanske efteråt också.
Är det inte så på dom flesta hantverkskurser? Går man en träkurs så gissar jag att det INTE är "Best Tools" verktyg man jobbar med utan förhoppningsvis lite mer proffs. Sen behöver man ju inte införskaffa sig alla verktyg efter en kurs heller, jag vill gärna lära mig handskas med maskinerna även om jag inte har dom.snickarboden skrev:Funderar på om man inte enbart lär sig begränsningarna om man är på en mekanisk verkstad? Det är ju en rätt stor skillnad på att svarva i en sån svarv som de lär ha där och en mindre passande för de flesta här.
Sen lär de inte heller vara så haj på hur man fräser i en svarv vilket jag tror hade tilltalat de flesta här.
Samma lär det väl bli med svetsning, det är enklare med proffsutrustning men hur många här köper sådana?
/Kent
Håller verkligen med. Trä är ju underbart, inga räliga spånor och skit man kan skära sig på. Men ibland måste man ju ändå ge sig på det.phl skrev:
Har en del kunskaper i metallbearbetning, gjorde till och med ett skruvstäd i skolan men det är länge sen nu så en uppfräschning skulle nog vara bra. Med andra ord, beroende på tid och upplägg så är även jag intresserad. Bra och trevligt initativ.
