Du ställer en ganska specad fråga om olika modellers kompabilitet, kan bli svårt att få ett svar från någon som just har den specifika frågan.
Jag har ett Metabo bord (inte denna du frågar efter) tillsammans med en stanley fatmax såg, det var inga problem att få ihop dem två.
Bordet säljs med universalfästen så det BÖR passa de flesta sågar på marknaden, har inte varit med om att en såg inte passat på ett bord än så länge iallafall.
Kul att höra! Bordet verkar vara bättre än Boschs egna som fått dåliga recensioner. Blir ett köp här också, tack för input!
Ja Boschs är ju i nivå med Biltema eller något men dom tar betalt som om det vore high-end. Mycket märklig produkt faktiskt. Men finns mycket fanboys vilket man inte minst märker på det här forumet så dom kan ändå ta mer betalt för det än Metabo.
8SJL däremot där får Bosch nästan full pott från mig.
Lasern kunde sitta mer skyddad och framförallt varit mycket starkare eftersom den inte syns alls i soljus. Men möjligt att något regulatoriskt sätter stopp för högre effekt på den. Gissar att det är samma hos konkurrenterna.
Utöver det så är det en helt perfekt såg för mig. Känt på lite billigare sågar och jag gillar hur "tight" allting är på 8sjl. Inget rangligt utan det är bra toleranser på alla bitar. Och positivt överraskad över klingan som följer med. Vissa billigare sågar så får man ju lägga 500-800kr på en ny klinga det första man gör vilket jämnar ut prisskillnaden.
Lånar denna tråd. Köpte detta sågbord (Metabo KSU251) efter så många positiva recensioner. Generellt sett är jag väl tillfreds med sågbordet MEN plastdetaljerna på låsen till fixturerna som man monterar geringssågen på känns ju som sk*tkvalitet rakt igenom, som att det ska gå sönder även vid försiktig beröring; mitt sågbord kom med trasiga plastbitar för ena fixturen (se bild). Fler än jag med detta bord som upplever det eller har fått trasiga plastdetaljer efter användning?
1 av de 4 benen på sågbordet har en knopp för justering av ojämnheter på golvet (se bild). Knoppen justeras med hjälp av en skruv som inte sitter stenhårt, håller man i knoppen och trycker den fram och tillbaks så rör den sig. Bidrar till att bordet blir mindre stabilt och något vingligt, även med gersågen monterad som ger tyngd och stabilitet. En enkel lösning vore att skruven går genom 2x skruvhål med visst avstånd mellan varandra, istället för 1x; alternativt om benet hade kommit med en teleskoplösning. Någon annan med detta bord som upplever denna mindre instabilitet med bordet?
Lånar denna tråd. Köpte detta sågbord (Metabo KSU251) efter så många positiva recensioner. Generellt sett är jag väl tillfreds med sågbordet MEN plastdetaljerna på låsen till fixturerna som man monterar geringssågen på känns ju som sk*tkvalitet rakt igenom, som att det ska gå sönder även vid försiktig beröring; mitt sågbord kom med trasiga plastbitar för ena fixturen (se bild). Fler än jag med detta bord som upplever det eller har fått trasiga plastdetaljer efter användning?
1 av de 4 benen på sågbordet har en knopp för justering av ojämnheter på golvet (se bild). Knoppen justeras med hjälp av en skruv som inte sitter stenhårt, håller man i knoppen och trycker den fram och tillbaks så rör den sig. Bidrar till att bordet blir mindre stabilt och något vingligt, även med gersågen monterad som ger tyngd och stabilitet. En enkel lösning vore att skruven går genom 2x skruvhål med visst avstånd mellan varandra, istället för 1x; alternativt om benet hade kommit med en teleskoplösning. Någon annan med detta bord som upplever denna mindre instabilitet med bordet?[bild]
Märkligt. Jag har tagit av och på sågen ganska mycket och aldrig haft några problem med plastdetaljerna. Tycker dom verkar hålla väldigt hög kvalitet. Måndags-ex? Eller så har dom tvingats byta leverantör såhär i coronatider.
Nivåutjämningen har jag faktiskt aldrig använt så vet inget om den.
Rätt justerad funkar väl fästet bra,kan hålla med om att mycket är plastigt och klent,de ihåliga benen tex har väldigt tunt gods i rören,blir klen infästning iom ihåligheten,men hänger såklart ihop med priset.fullt fungerande dock
Har inte tänkt på det tidigare,men du har rätt i det, justerdelen(knoppen) är väldigt glapp i sidled,vi får vara glada att inte alla benen har den justeringen iaf
Har inte tänkt på det tidigare,men du har rätt i det, justerdelen(knoppen) är väldigt glapp i sidled,vi får vara glada att inte alla benen har den justeringen iaf