Byggahus.se

Metabo LF 724S, djupjustering

1. FemTummar
    Medlem · 613 inlägg
    Jag köpte nyligen en begagnad lackfräs, en Metabo LF 724S som enligt uppgift använts för att slipa en enda trappa.
    När jag nu börjar bekanta mig med maskinen så kan jag inte justera fräsdjupet så enkelt som det är beskrivet i manualen. Där står nåt i stil med "Håll ned stoppknappen på översidan och justera genom att vrida insexnyckeln på undersidan åt önskat håll". På bilden håller operatören insexnyckeln i ett riktigt frökengrepp, men jag får spänna fast maskinen och vrida med två händer och med spärrnyckel. Då har jag lyckats att vrida den från maxdjup på 0.3 mm ned till ungefär 0.27 mm och samtidigt göra åverkan på insexmuttern.
    Jag har försökt hitta nån sprängskiss eller demonteringsinstruktion på nätet, eftersom jag misstänker att nåt behöver rengöras, men Metabo verkar inte uppmuntra händighet.

Nån som har nåt förslag på vad som kan vara på tok, och om det går att göra nåt åt det själv?

2. Bästa svaret

ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
    Det jag kan bidra med är en sprängskiss och en film, det hjälper kanske inte så mycket.
    Det verkar ju som det skulle behövas att plockas isär och kontrolleras/rengöras.

3. FemTummar
    Medlem · 613 inlägg
    Tack, det var ett utmärkt svar. Sprängskissen svarade på hur jag skulle göra för att få isär den. Nu har jag tagit av knivhållaren, roterat den ett halvvarv och satt tillbaka den igen. Mer behövdes inte, det var rätt och slätt märkningen som inte stämde med verkligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.