Byggahus.se
D Donald-Duck skrev:
En annan fråga till forumet angående säkerheten på multimetrar. Finns det något enkelt sätt att veta ifall en multimeter har sandfyllda porslinssäkringar eller vanliga glasrörssäkringar? Man vill ju inte att multimetern exploderar eller att mätsladdarna smälter ifall man råkar göra fel vilket kan hända ifall man har glasrörssäkringar.
Inte just sandfyllda säkringar. Då får du öppna den. Men i analogi med CE-,märkningen kan man titta efter "61010" för multimetrar och "61243" för spänningsprovare. Bättre instrument har den märkningen på instrumentet. Annars ska den finnas i bruksanvisningen. Den står antingen IEC eller EN framför dessa siffror. Det borgar för att den är provad enligt dessa säkerhetsstandarder. Sedan bör man ju hålla sig inom CAT-märkningen med marginal.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men det är många som gör helt felaktiga egna installationer idag då elmaterial är enkla att få tag på.
Har du statistik på det? Jag tycker att du bör grunda sådana påståenden. Och vad vill du egentligen? Om du verkligen har varit elektriker så borde du inse att vi är långt ifrån några farliga övningar på detta forum och speciellt i denna tråd. Det duger inte om du kommer o säger att du "sett" en massa, för det har jag också.
optimum optimum skrev:
Därför känns det olustigt att ge råd om inte nödvändig kunskap finns
Hur ska man kunna ge lära sig om folk inte får ge råd? Menar du att det ges felaktiga råd på detta forum, som inte ligger i linje med den kunskap frågeställaren uppvisar? Kan du ge exempel, t.ex från denna tråd? Jag tror du kommer att märka att folk som frågar efter "var ska brun tråd sitta" i nödvändiga fall får ett svar som vägleder frågeställaren till att själva lista ut detta.
optimum optimum skrev:
Skaffar man lägenhet eller hus där någon amatör varit i farten kan det behövas en behörig elektriker som går igenom att det är ok eller åtgärdar är min åsikt.
Du har en övertro på yrkesfolket och en misstro mot "amatörernas" kunskaper. Det finns många kontroller som var och en själv kan göra, om man har intresset. Och framför allt har många förmågan att lära sig. Läs lite trådar så ser du hur råden ges utifrån frågeställarens kunskaper.
optimum optimum skrev:
Eller har du avvikande uppfattning om elsäkerhet?
Vad menar du med avvikande? Jag håller elsäkerheten högst. Har du några invändningar mot det - dvs tycker du att jag ger farliga råd?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
optimum
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du statistik på det? Jag tycker att du bör grunda sådana påståenden. Och vad vill du egentligen? Om du verkligen har varit elektriker så borde du inse att vi är långt ifrån några farliga övningar på detta forum och speciellt i denna tråd. Det duger inte om du kommer o säger att du "sett" en massa, för det har jag också.

Hur ska man kunna ge lära sig om folk inte får ge råd? Menar du att det ges felaktiga råd på detta forum, som inte ligger i linje med den kunskap frågeställaren uppvisar? Kan du ge exempel, t.ex från denna tråd? Jag tror du kommer att märka att folk som frågar efter "var ska brun tråd sitta" i nödvändiga fall får ett svar som vägleder frågeställaren till att själva lista ut detta.

Du har en övertro på yrkesfolket och en misstro mot "amatörernas" kunskaper. Det finns många kontroller som var och en själv kan göra, om man har intresset. Och framför allt har många förmågan att lära sig. Läs lite trådar så ser du hur råden ges utifrån frågeställarens kunskaper.

Vad menar du med avvikande? Jag håller elsäkerheten högst. Har du några invändningar mot det - dvs tycker du att jag ger farliga råd?
Glöm det. Jag har redan svarat TS
Ha en bra dag med dig :cool:
 
optimum optimum skrev:
Glöm det. Jag har redan svarat TS
Ha en bra dag med dig :cool:
Blev visst lite för svårt nu
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är å andra sidan inte lätt att diskutera mot den ganska kompakta mur av kunniga hempulare + några elektriker, som har grunnat och vässat argumenten i tio år nu, som finns här.

Inte för att jag tycker argumenten är fel, de har ju evolutionerats fram med både lagar och verklighet som ram, så det är just därför det är svårt att framhärda i en annan åsikt här.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte just sandfyllda säkringar. Då får du öppna den. Men i analogi med CE-,märkningen kan man titta efter "61010" för multimetrar och "61243" för spänningsprovare. Bättre instrument har den märkningen på instrumentet. Annars ska den finnas i bruksanvisningen. Den står antingen IEC eller EN framför dessa siffror. Det borgar för att den är provad enligt dessa säkerhetsstandarder. Sedan bör man ju hålla sig inom CAT-märkningen med marginal.
Okej, då vet jag. Jag tänkte ifall det fanns något enkelt samband som att Cat IV automatisk innebär sandfyllda säkringar.
 
Jag förstår att det ibland är en svår balansgång, det finns varierande nivå av intresse och bakgrundskunskaper bland de som frågar efter synpunkter och råd på forumet. Vissa är enbart efter att spara in ett besök av kvalificerad elektriker och bryr sig inte om så mycket mer än att det ska fungera för stunden. Andra är genuint intresserade av att förstå varför man ska göra si eller så och vad som kan hända om man gör fel eller använder fel instrument, eller litar på något som bara kan ge en indikation.

Själv har jag haft stor lycka med att ha fått kontakt med mycket kompetenta proffs genom åren, kontakter med mindre kompetenta hantverkare har avvecklats i takt med att jag lärt mig mer och blivit en bättre beställare. Senaste elektrikerna har varit extremt bra, hittar snygga och säkra lösningar jag inte ens tänkt på och är framför allt generösa med att dela med sig av sin kunskap om hur olika lösningar ska se ut och varför. De förstår snabbt vad jag kan och vad jag vill ha, vi kan ledigt diskutera olika alternativ.

Det är naturligtvis inte så att jag hänger över axeln på tex elektrikern under genomförandet - sällan uppskattat - men jag ställer gärna nyfikna frågor där jag har undringar eller deltar som medhjälpare i moment där det kan behövas.

Just i den här tråden handlar det om vad en nyfiken och intresserad privatperson som jag kan behöva ha för grundarsenal av instrument och jag har lärt mig att den multimeter jag använder bäst hör hemma i elektronikavdelningen. Stämmer ganska bra med min magkänsla, har egentligen bara använt resistansmätningsfunktionen i spänningslösa anläggningar och förstår mera varför nu. Väldigt många och välinformerade råd har getts hittills, stort tack!
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
optimum
M MatCan skrev:
Blev visst lite för svårt nu
Har mer givande saker än käfta om självklara saker.
Önskar dig också en bra dag så slipper du bli ledsen.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
En billig, som har upplösning till 1mA är denna från malmbergs:
[länk]
Jag har den själv. använder den rätt sällan dock, så kosta på något betydligt dyrare har inte känts så brännande bråttom.
Och även om upplösningen är 1mA så finns det inte den noggrannheten, utan vid mätningar nere i något tiotals mA så är avläsningsfelet något i häraden 5-10 mA (helt enligt databladet)
Så är det med alla instrument, så vill du mäta noggrant på 1mA så gäller det att hitta ett instrument med upplösningen 0,1 mA.

Sen fixar denna inte mätning av likström, vilket du kanske behöver för svagströmsanläggningar ...?

Strömtänger fungerar ej med annat än växelström då det är en strömtransformator, de som kan mäta likström har en extra mätprincip kombinderad. För det mesta en hall-sensor.


Denna har jag i något tänkt skaffa, den är bara svår att köpa i Sverige, och jag gjorde tyvärr inte slag i saken innan postnord/staten pajade ebay-möjligheten.
[bild]
Uni-T UT211B.
Den mäter A-AC med upplösningen 0,1mA och A-DC med upplösningen 1mA

Och är i övrigt en kompetent multimeter och kan mäta lite kapacitans osv.
Den har också NCV-mätning, vilket jag fattat är en sån där testpenna, typ phasen.

Och nu när jag googlade så hittar jag att elfa verkar ha tagit in den i sortimentet:
[länk]
Tack för tipsen! Kollade lite bland tångamperemätare och fastnade för kyoritsu 2033, så den kommer nog imorgon :)

Fantastiskt att jag mätt ström med multimeter i alla år :O
 
optimum optimum skrev:
Har mer givande saker än käfta om självklara saker.
Önskar dig också en bra dag så slipper du bli ledsen.
Så härligt det måste vara. Bara slänga ur sig en massa åsikter som att det vore fakta och sedan inte kunna/behöva stå upp för det och presentera något som styrker det.

Ha en bra dag du med. Vill ju inte att du heller ska bli ledsen... lite oklart vad någon av oss skulle bli ledsen över dock.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
optimum
M MatCan skrev:
Så härligt det måste vara. Bara slänga ur sig en massa åsikter som att det vore fakta och sedan inte kunna/behöva stå upp för det och presentera något som styrker det.

Ha en bra dag du med. Vill ju inte att du heller ska bli ledsen... lite oklart vad någon av oss skulle bli ledsen över dock.
Min åsikt är rätt så enkel.

Nya elinstallationer och förändringar befintliga elinstallationer av el hemma SKA göras av behörig firma.
Folk med rätt kunskap ska kunna byta trasig strömbrytare eller vägguttag.
Övriga får hålla sig till att ansluta färdiga lampor och färdiga förlängningssladdar
Att hålla på att "hjälpa" de som saknar kunskap om el är att stödja kriminella handlingar.
Detta är min åsikt och bör stämma bra.
Svårt?

Nej jag bjuder inte upp till dans för att du ska föröka mästra mig med ditt snack.
Så lägg ned ditt tjafs, TS har fått svar av mig redan.

Gillar du inte mitt svar får du väl gråta ut hos moderatorn.
 
tommib
optimum optimum skrev:
Nya elinstallationer och förändringar befintliga elinstallationer av el hemma SKA göras av behörig firma.
Varför?

optimum optimum skrev:
Folk med rätt kunskap ska kunna byta trasig strömbrytare eller vägguttag.
Varför drar du gränsen just där?

optimum optimum skrev:
Övriga får hålla sig till att ansluta färdiga lampor och färdiga förlängningssladdar
Här kan jag hålla med. Fattar man inte vad man gör ska man låta bli. Det gäller det mesta.

optimum optimum skrev:
Att hålla på att "hjälpa" de som saknar kunskap om el är att stödja kriminella handlingar.
Ja, kanske det. Det är många andra saker som är att stödja kriminella handlingar också, t.ex. att bygga bilar som kan gå snabbare än 120 km/tim i Sverige.

optimum optimum skrev:
Detta är min åsikt och bör stämma bra.
Det är din åsikt, det förstår jag. Men "stämma bra", hur menar du då? Med vad stämmer det?

optimum optimum skrev:
Nej jag bjuder inte upp till dans för att du ska föröka mästra mig med ditt snack.
Är du orolig för att förlora? Kan du svara på de tre frågorna ovan?


Jag kan också dra till med en åsikt, som t.ex. säger att läkemedel endast ska få förskrivas av kompetent, legitimerad, personal som läkare, tandläkare, vissa sjuksköterskor och barnmorskor. Övriga får snällt pallra sig till någon av ovanstående när de vill ha alvedon för huvudvärken. Inga mer receptfria läkemedel till någon!

Motivera detta? Varför? Tja, jag kan väl dra till med att jag vill tjäna mer pengar....



optimum optimum skrev:
Min åsikt är rätt så enkel.
Enkel som i simpel möjligen.

Jag skrev detta först och tog bort det sedan för att det kan uppfattas som en förolämpning eller härskarteknik. Sen tänkte jag ett varv till och skrev det igen. Det är en simpel åsikt i betydelsen ogenomtänkt och det står jag för. Det är inte avsett att vara en förolämpning av dig som person.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Gillar du inte mitt svar får du väl gråta ut hos moderatorn.
Svar på vad? Du besvarar ju inget. Besvara frågorna från Bo och Tommib så kanske jag kan gilla det men nu slänger du bara ur dig åsikter och hävdar saker som du sedan inte backar upp
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
tommib tommib skrev:
Varför?


Varför drar du gränsen just där?


Här kan jag hålla med. Fattar man inte vad man gör ska man låta bli. Det gäller det mesta.


Ja, kanske det. Det är många andra saker som är att stödja kriminella handlingar också, t.ex. att bygga bilar som kan gå snabbare än 120 km/tim i Sverige.


Det är din åsikt, det förstår jag. Men "stämma bra", hur menar du då? Med vad stämmer det?


Är du orolig för att förlora? Kan du svara på de tre frågorna ovan?


Jag kan också dra till med en åsikt, som t.ex. säger att läkemedel endast ska få förskrivas av kompetent, legitimerad, personal som läkare, tandläkare, vissa sjuksköterskor och barnmorskor. Övriga får snällt pallra sig till någon av ovanstående när de vill ha alvedon för huvudvärken. Inga mer receptfria läkemedel till någon!

Motivera detta? Varför? Tja, jag kan väl dra till med att jag vill tjäna mer pengar....




Enkel som i simpel möjligen.

Jag skrev detta först och tog bort det sedan för att det kan uppfattas som en förolämpning eller härskarteknik. Sen tänkte jag ett varv till och skrev det igen. Det är en simpel åsikt i betydelsen ogenomtänkt och det står jag för. Det är inte avsett att vara en förolämpning av dig som person.
Du får leva med din åsikt och jag med min uppfattning.
Enkelt.
 
tommib
optimum optimum skrev:
Du får leva med din åsikt och jag med min uppfattning.
Enkelt.
Såå..... Du har ingenting?

Det är enda slutsatsen man kan dra av det du säger. Du har ingen rimlig underbyggnad till din åsikt. Det är inte ens svag argumentation, det är ingen argumentation. Det finns följdaktligen ingen anledning att överhuvutaget beakta det du säger.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.