Byggahus.se

Mest viktiga instrumenten för att ha koll som husägare

1. E
    Medlem · jämtland · 20 439 inlägg

elmont

Medlem
    optimum, B behörighet har aldrig räckt till för att driva en elfirma B behörigheten (begränsad behörighet) var en mycket begränsad version av behörighet där man INTE fick tex montera/utöka en central. Man fick sätta nytt uttag som matades från en befintlig grupp och lite annat "småkrafs" som väl kan liknas med enklare servicejobb.
    För att driva en elfirma behövdes A behörigheterna.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 406 inlägg

useless

Lök.
    I dag behöver man väl ingen behörighet alls? Det räcker att man har en behörig som på konsultbasis ansvarar för egenkontrollprogrammet?

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är svårt att tro att du är elektriker när du visar sådan oro att du t.o.m måste upprepa ditt inlägg från #4. Det kan bara bero på att du själv inte känner dig bekväm med att mäta och leta fel i en starkströmsanläggning. TS visade tidigt på vana att hantera dessa instrument och det har inte givits några felaktiga råd i denna tråd. Jag tror inte du behöver vara orolig. Vilka är dina favoritinstrument i yrket?

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Uppsala · 309 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    håller med om ohm-området. Har saknat det flera ggr. Just i givarsammanhang..

5. optimum
    Medlem · 5 563 inlägg
    Ja det stämmer nog.
    Många år sedan nu.
    Var klar med utbildning mitten 70-tal

6. E
    Medlem · 2 086 inlägg

Emil_K

Medlem
    Jag mäter aldrig ström med någon av mina multimetrar förutom T5an som har öppen strömtång. All mätning av ström jag gör gör jag beröringsfritt med hjälp av amperetångmeter eller läckströmstång

7. optimum
    Medlem · 5 563 inlägg
    Nej det var länge sedan jag lämnade det yrket.
    Men det är många som gör helt felaktiga egna installationer idag då elmaterial är enkla att få tag på.
    Därför känns det olustigt att ge råd om inte nödvändig kunskap finns
    Skaffar man lägenhet eller hus där någon amatör varit i farten kan det behövas en behörig elektriker som går igenom att det är ok eller åtgärdar är min åsikt. Eller har du avvikande uppfattning om elsäkerhet?

8. S
    Medlem · Dalarna · 3 068 inlägg

SueCia

Medlem
    Nämen nu jävlar, har alltid mätt ström med multimetern i 12/24vdc anläggningar, trodde inte det fanns
    Tänger som kan mäta så lågt som 20mA men det verkar det ju faktiskt göra? :O

ska nog beställa en imorgon faktiskt :)

9. Nissens
    Garagebyggare · 4 070 inlägg

Nissens

Garagebyggare
  10. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 641 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Näe, praktiskt taget spelar det ingen roll i Sverige. Den är väl gjord för att fungera på andra ställen också antar jag.
    Men, för att testa jfb så leder den över 30ma från fas till jord (med hjälp av ett motstånd), så det måste sitta på ”rätt” sätt för att den ska kunna testa jfb.

• Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · 41 216 inlägg
    En billig, som har upplösning till 1mA är denna från malmbergs:
    https://malmbergs.com/Products/4204270
    Jag har den själv. använder den rätt sällan dock, så kosta på något betydligt dyrare har inte känts så brännande bråttom.
    Och även om upplösningen är 1mA så finns det inte den noggrannheten, utan vid mätningar nere i något tiotals mA så är avläsningsfelet något i häraden 5-10 mA (helt enligt databladet)
    Så är det med alla instrument, så vill du mäta noggrant på 1mA så gäller det att hitta ett instrument med upplösningen 0,1 mA.

Sen fixar denna inte mätning av likström, vilket du kanske behöver för svagströmsanläggningar ...?

Strömtänger fungerar ej med annat än växelström då det är en strömtransformator, de som kan mäta likström har en extra mätprincip kombinderad. För det mesta en hall-sensor.

Denna har jag i något tänkt skaffa, den är bara svår att köpa i Sverige, och jag gjorde tyvärr inte slag i saken innan postnord/staten pajade ebay-möjligheten.
    Uni-T UT211B.
    Den mäter A-AC med upplösningen 0,1mA och A-DC med upplösningen 1mA

Och är i övrigt en kompetent multimeter och kan mäta lite kapacitans osv.
    Den har också NCV-mätning, vilket jag fattat är en sån där testpenna, typ phasen.

Och nu när jag googlade så hittar jag att elfa verkar ha tagit in den i sortimentet:
    https://www.elfa.se/sv/stroemtang-trms-60mohm-uni-ut211b/p/30059443

12. Nissens
    Garagebyggare · 4 070 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Ja, så är det förstås. Skulle det bli fel så är det ju bara att vända testaren upp och ner. :)

13. Mikael_L
    Medlem · 41 216 inlägg
    Det var oerhört många dåliga och felaktiga installationer förut också, då hittade man lampsladd, telefonkabel i väggarna, dosor var plastbyttor som varit glass i osv. Så p.g.a. att hempularen idag lätt får tag på riktigt material så har hempularinstallationerna blivit oerhört mycket bättre.
    Men däremot fler också, så antalet dåliga installationer kanske är konstant ... :thinking:

Trots detta, så sjunker dödstalen hela tiden. Så elanläggningarna verkar bli säkrare. Det skedde en fullkomlig explosion av försäljning av elmaterial till konsument under -90-talet, och det har bara ökat. Och paradoxalt nog så går dödstalen ner hela tiden. Det verkar faktiskt som att det blir säkrare, åtminstone färre döda, ju mer det hempulas.
    Elektrikerna själva står kanske för de flesta felen ändå ...?!

Och du ska se vad jag hittar ibland som andra elektriker har gjort! :sweat:

Du har missförstått vad de flesta i denna forumsdel ägnar sig åt, jag och andra (åtminstone de flesta andra). Vi ökar kunskapen och vi arbetar konsekvent för att alla hempul ska bli bättre och säkrare.

I denna forumdel finns det rätt många privatpersoner som inte alls är elektriker till yrket, men som kan mycket mer än de flesta behöriga jag själv arbetat under. Och de flesta skulle definitivt göra bättre jobb än den sämsta behöriga jag jobbat under - han presterade på en nivå under all anständighet, och hade inga problem med att göra rätt stora regelbrott! :surprised:

Vilken retorisk fuling !! :rofl:
    Börja med att deklarera din uppfattning om elsäkerhet, så ska jag berätta om min avviker.

14. D
    Medlem · Södermanland · 566 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Det verkar vara en kompetent multimeter. Men CAT III: 300 Volt tycker jag inte är så imponerande. Jag skulle vilja ha CAT III: 600 V på min multimeter så att man törs mäta även huvudspänningarna med säkerhet.

En annan fråga till forumet angående säkerheten på multimetrar. Finns det något enkelt sätt att veta ifall en multimeter har sandfyllda porslinssäkringar eller vanliga glasrörssäkringar? Man vill ju inte att multimetern exploderar eller att mätsladdarna smälter ifall man råkar göra fel vilket kan hända ifall man har glasrörssäkringar.

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 406 inlägg

useless

Lök.
    Att instrument exploderar beror nog till största del på att högsta mätområdet för ström brukar vara oavsäkrat.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.