Byggahus.se

Mest viktiga instrumenten för att ha koll som husägare

1. H
    Medlem · Sverige · 1 943 inlägg
    Kan tänka mig att det är många som funderar kring detta.

Det finns massvis med saker man inte får göra utan att vara kvalificerad på el.

Det finns massvis med saker som tidigare fastighetsägare har fifflat med... och man behöver ta reda på vad och hur man lämpligen går vidare.

Som jag ser det finns det tre instrument man behöver i sin arsenal för att hantera frågeställningar kring elinstallationer.

1. En enkel kontaktlös spänningsdetektor. Den jag visar här nere till vänster handlade jag nog på Jula men den är väldigt bra tycker jag, lagom känslig och det är aldrig någon tvekan om jag har en fas vid proben samtidigt som den inte är överkänslig. Det finns säkert bättre bara mata på! Det fina med den lilla ”pennan” är att man kan vara relativt säker på att man inte skruvar i något som har potential att skada (men är bara en av många indikatorer).

2. En enkel spänningsprovare nere till höger, kolla vad det är för spänning mellan två fysiska kontaktpunkter. Lyser upp klart och tydligt med tex 230 eller 400 V, superbra instrument och även väldigt användarvänligt,

3. En multimeter. Den behöver inte heta ”Fluke”, det handlar ofta om att min bara vill se om man har kontakt eller ej.mellan två punkter, det finns en massa användningsområden och vi behöver inte förjupa oss i detta här. Bara konstatera att man måste ha en multimeter.

Finns det fler essentiella instrument? Kanske jag missat något, bara mata på med motiverade förslag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1E87B9AF-E8E0-4327-A4AD-C851623ECD77.jpeg

Redigerat 12 jul 2020 03:08
    • Laddar…
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    För den normala husägaren som vill kunna tapetsera om säkert och göra lite grundläggande felsökning räcker den arsenalen.
    Det viktigaste är att förstå hur man använder instrumenten och kunna tolka vad dom visar.

Redigerat 12 jul 2020 08:16
    • Laddar…
  3. E
    Medlem · 2 159 inlägg
    Jag skulle verkligen dra mig för att rekommendera multimeter som mäter både spänning och ström till gemene person, som kräver flytt av mätprob för olika intervaller.

Köp hellre en ordentlig spänningsprovare med summerfunktion. Många spänningsprovare har dessutom fasföljdsindikering, vilket är tio gånger så användbart för en villaägare.

Mäta ström med multimeter gör man helt enkelt inte som lekman. Knappt som yrkesperson heller.

4. optimum
    Medlem · 5 616 inlägg
    Har man inte ens nödvändig kunskap om vilken typ av testutrustning man behöver tycker jag man ska överlåta sådant till en elektriker.

Gäller det att tapetsera och måla och man behöver lossa lock till eluttag och väggbrytare så räcker det med att kolla om lampan lyser eller prova med en typ dammsugare i vägguttaget samtidigt som man bryter strömmen vid säkringarna. Är det flera vägguttag så kollar man givetvis alla att de är spänningslösa med t.ex. dammsugaren.

Utgår från att det inte varit klantiga hemmapulare och pillat med el tidigare.
    Har man inte jordfelsbrytare så är det på tiden att få en sådan installerad. Är man sedan osäker på om elsystemet är pålitligt kan en elektriker undersöka sådant.

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 709 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det här var ett genialt råd i all sin enkelhet. Jag har i hela mitt liv testat med saker som lyser vilket emellanåt krävt en del spring om den avsäkrade platsen inte syns från elskåpet och man inte har en hantlangare till hands. Men att använda något som låter är ju mycket bättre. (y)

(Att man emellanåt behöver kontrollera saker på andra sätt är en annan sak.)

6. optimum
    Medlem · 5 616 inlägg
    Har man ingen dammsugare kan en lampa och en förlängningskabel funka så man kan se lampan från platsen för elcentralen. Ibland är de dåligt uppmärkta.

7. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Kungälv · 423 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Jag skulle vilja höja ett varningens finger gällande faspennan. I min värld borde dessa inte användas över huvud taget! Felmarginalen är så stor att de borde klassas som livsfarliga.

I övrigt håller jag med om en bra spänningsprovare med summer så kommer man långt. Multimetern kan vara lite lurigare att använda om man inte är van

8. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 643 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ja, multimeter kan vara lurigare, men den är oumbärlig om man måste nästa motstånd/kontinuitet (inte megga förstås). Jag mäter nästan aldrig ström med multimeter.

9. E
    Medlem · Skåne · 10 020 inlägg

etompau

Medlem
    Faspennan kan vara OK som en snabb test om man är medveten om dess begränsningar.
    Vissa spänningsprovare av äldre modell kan dra en hel del ström och kan lösa ut jordfelsbrytaren om man mäter mellan fas och jord.

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 530 inlägg

GK100

Medlem
    Ett byte av multimeter till en enkel tångamperemätare så är det med ungefär samma kostnad en bra uppsättning. Alla funktioner spänningsmätning, resistans mm på plats tillsammans med säker vettig strömmätning som kommer väl till pass vid koll av belastningar, omfördelning mellan faser osv.

11. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 643 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
  12. S
    Medlem · 465 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Ska man mäta ström så : använd vanliga kablar med banankontakter och isolerade krokodiler (om nödvändigt), koppla in spänningsfritt , kontrollera att det blev rätt och slå på.

Jo, i yrket har jag orsak att relativt ofta mäta ström.

13. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 818 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Det är så svårt att få i banankontakterna i de nya petskyddade eluttagen. :rolleyes:

Det är bättre med en kort förlägningssladd där man skalat och frilagt ledarna. Sen mäter man med en tångamperemeter.

Det tycker jag räcker långt för en hemmafixare.

14. H
    Medlem · Sverige · 1 943 inlägg
    • Laddar…
  15. A
    Medlem · Halland · 899 inlägg

alfista

Medlem
    Å andra sidan, är det ofta man som lekman mäter ström i en husinstallation? Jag har både multimeter och tångamperemeter och har under 25 år aldrig använt tången i huset. Faspennan blir heller inte ofta använd, alla indikationer den ger måste jag ändå dubbelkolla med något mer tillförlitligt för att jag skall känna mig säker så det är bara slöseri med tiden. Undantaget är för att hitta rör i väggar, där kan den ge en viss fingervisning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.