Letar efter en kvalitetsbordscirkelsåg och har så långt kikat på Dewalt DW744, Bosch GTS 10 och Metabo TS 250. Även om jag gillar Festool så är problemet att de enda som kränger dem till ett pris jag har råd med huvudsakligen håller till på Plattan. Priset är med andra ord en lika viktig parameter som kvaliteten. Är det fler märken jag bör se på? Är det någon av dem som det lönar sig att importera?

Vad skall du såga mm?

/Kent

Snickarboden skrev:
Vad skall du såga?
Bra fråga!
Det kommer huvudsakligen bli blandat möbelsnickeri på hobbybasis men när man nu (dvs nån gång i framtiden) ändå HAR sågen kommer den givetvis också användas vid generellt underhåll av huset samt mindre renoveringar, t ex vid inredning av källaren och vid renoveringen av köket.

Så länge du inte går på grövre okantade plank i hårdare träslag så reder du dig nog rätt bra med de sågarna du nämnde.
Värt att tänka på är att det med mindre bordssågar inte är kul att hantera skivmaterial i större format.

DW 744's anhåll är nog världens bästa, det har nämligen allt man kan önska sig och slår även många stora snickerisågar på den punkten. Dock har den sågen utgått för ett tag ifrån DW's sortiment.

Nackdelen med dessa mindre sågar med borstmotorer är att du bör sätta på ett överlastskydd (extra säkring) så inte motorn brinner upp. Det är troligen därför DW inte säljer 744'an just nu, den hade vissa problem med brunna motorer. Finns en tråd här om detta som jag startade, jag har nämligen just den sågen.

De flesta sågarna funkar bra för allt det du nämnde men skall du klyva ek i 2,5 " bör du nog köra det med en stor handcirkelsåg först.

För möbelsnickeri vill du troligen skära ner klyvkniven så det går att såga spår med den, falsar och framförallt för att kunna såga tappar, det finns nån tråd om det med här dvs hur man sågar av klyvkniven så det funkar.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.