Hej
Jag har tyckt mig märka att begagnade Elu aldrig kommer upp i de priser de förtjänar på till exempel tradera. Som om att folk har glömt att de gjorde bra grejer. Till råga på allt så har ju Elu super bra service och alla res delar verkar finnas ännu.
På andra sidan finns festool som är svinigt dyra även begagnade, där tycker jag det lönar sig att köpa nytt.
Finns det andra grejer som är billigare än de borde vid begagnat försäljning?

Trilla skrev:
Hej
Jag har tyckt mig märka att begagnade Elu aldrig kommer upp i de priser de förtjänar på till exempel tradera. Som om att folk har glömt att de gjorde bra grejer. Till råga på allt så har ju Elu super bra service och alla res delar verkar finnas ännu.
På andra sidan finns festool som är svinigt dyra även begagnade, där tycker jag det lönar sig att köpa nytt.
Borde å borde...

Men om vara billiga definieras som skillnad i nypris vs begagnat så är nog följande maskiner "billiga":

• spikpistoler
  • bultpistoler
  • Hilti bilmaskiner

Jag tycker att en del (absolut inte alla) gamla gjutjärnsmaskiner ger otroligt mycket maskin per krona begagnade. Åtminstone de som har en acceptabel säkerhet, dvs inte hyvlar med gamla fyrkantskuttrar etc.

Festool tycker jag ofta är prisvärt även begagnat, beroende på vad det är för maskin. De flesta festoolmaskiner lever ett ganska lugnt liv inomhus och är inte ute och slits på byggena i samma utsträckning som andra märken. Speciellt gäller detta saker som tex handöverfräsar och dominon. Och så är det ju faktiskt så att de behåller sitt goda andrahandsvärde även i din ägo, om det nu är en faktor för dig....själv använder jag det mest som ett pseudo-argument för mig själv när jag är tveksam till om jag borde lägga ut pengarna för en ny festool-pryl;)

Elu och makita (speciellt de äldre makitamodellerna, varar en del verkar vara outslitliga) brukar ofta vara prisvärda begagnade tycker jag. Däremot betalas det ofta i överkant för dewalt.

Micke184 skrev:
Borde å borde...

Men om vara billiga definieras som skillnad i nypris vs begagnat så är nog följande maskiner "billiga":

• spikpistoler
  • bultpistoler
  • Hilti bilmaskiner
Jag håller delvis med dig - maskinerna i din lista har generellt ett lågt andrahandpris i förhållande till nypriset. Däremot är jag inte så övertygad om att andrahandsvärdet är så mycket högre än andrahandspriset, dvs jag personligen tycker inte att marknaden betalar fel pris för dessa prylar. Detta baserar jag på att samtliga av maskinerna slits rejält vid användning, och har en betydligt kortare förväntad livslängd än många andra typer av maskiner. En borrmaskin man inte kör bruk och för stora hålsågar med kan hålla i nästan hur många år som helst - det gör inte en bilmaskin även om man inte misshandlar den. Dessutom är det väldigt lätt att bli frestad att använda sin bilmaskin lite hårdare än man bör, eftersom det är ett tungt och hårt arbete man utför med den.

Trilla skrev:
Hej
gamla dewalt grejor och till och med gamla black o decker höll mkt god kvalitet innan det blev mer massproduktion.
Angående dewalt tänker jag på deras sågar som var antingen svarta eller orange.
Och black o deckers cirkelsågar som då var ljusblå.
Ryobi har också stått för kvalitet förr i tiden.
Gamla Luna prylar...Nuförtiden vet man inte vad man får riktigt.Många produkter är skrämmande lika kina maskiner som döpts om till Luna.

Ja det var bättre förr......

ikeahantverkaren skrev:
Och black o deckers cirkelsågar som då var ljusblå.
Jag har en sådan och den hatar jag att använda. Visserligen Outslitlig men även Oprecis, Oergonomisk och Otrevlig... Kan dock finnas andra B&D cirkelsågmodeller som var bra.

nanowire skrev:
Jag har en sådan och den hatar jag att använda. Visserligen Outslitlig men även Oprecis, Oergonomisk och Otrevlig... Kan dock finnas andra B&D cirkelsågmodeller som var bra.
Jo prescisionen har ju utvecklats samt motorbroms.Tänkte i huvudsak på dewalts radialarmsåg som verkar blivit en klassiker samt black o deckers större modeller av cirkelsågar.Dock ingen motorbroms på dem vilket genast för den att upplevas som antik.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.