Plötsligt i sommar så har ett nytt ogräs börjat dyka upp på gräsmattan. Än så länge bara i fläckar om ca. 1/2 kvadratmeter, men de kommer fler och fler. Samlar man ihop bladen i ett knippe och drar upp så kan man få tag i roten, som är hård och stadig. Tar man i så kan man dra upp 1 - 1 1/2 dm lång rot med många små fina förgreningar. Sitter riktigt hårt i marken. Den har ett flertal gröna blad som i en bukett och sedan en massa små gula "blommor". Vad är detta och hur blir jag av med den, respektive hindrar att mer kommer?
Ogräs med gröna blad och små gula blommor på en blå bakgrund, rot med förgreningar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daggkåpa? Bara att fortsätta att rycka upp isåfall.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Daggkåpa? Bara att fortsätta att rycka upp isåfall.
Kanske kan vara en sådan. Men den jag har är lågväxande och sticker inte upp mer än kanske 5-6 centimeter. Än så länge kanske jag ska tillägga... Finns det inget medel som slår ut denna?

U Uno Mögel skrev:
Kanske kan vara en sådan. Men den jag har är lågväxande och sticker inte upp mer än kanske 5-6 centimeter. Än så länge kanske jag ska tillägga... Finns det inget medel som slår ut denna?
De flesta växter anpassar sig efter den lömska gräsklipparen och kryper horisontellt istället. Har själv haft lite daggkåpa i gräsmattan för några år sedan. Troligtvis frösådd från den som är planterad i närheten.

Helt säkert daggkåpa. Den som vanligtvis finns i planteringar heter Jättedaggkåpa. Detta kan vara den vanliga som finns naturligt i vår flora. Men det spelar ingen roll för bekämpningen. De växer snabbt med starka rotsystem och får många fröplantor båda två. Det är bara att vara snabb på att gräva upp och klippa bort blommor för att hindra att den går i frö.

U Uno Mögel skrev:
Plötsligt i sommar så har ett nytt ogräs börjat dyka upp på gräsmattan. Än så länge bara i fläckar om ca. 1/2 kvadratmeter, men de kommer fler och fler. Samlar man ihop bladen i ett knippe och drar upp så kan man få tag i roten, som är hård och stadig. Tar man i så kan man dra upp 1 - 1 1/2 dm lång rot med många små fina förgreningar. Sitter riktigt hårt i marken. Den har ett flertal gröna blad som i en bukett och sedan en massa små gula "blommor". Vad är detta och hur blir jag av med den, respektive hindrar att mer kommer?
[bild]
Jättedaggkåpa! En perfekt marktäckare som normalt inte klassas som ogräs (men det kan man ju ha åsikt om)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.