Hej jag är en kamin älskare av rang och älskar att diskutera runt kaminer och värme och nu håller jag på och murar up en ny eldstad och vill optimera den så den så den både värmer snabbt och håller värmen länge.
Jag har en insatskamin på 11kw som jag ska mura up runt med tegelsten och har då tänkt lämna en bred luftspalt runt hela samt ett 10cm högt galler över luckan på kaminen.
Men ut ur kaminen är diametern 200mm som sen övergår till 150 där eter en dubbel 45*böj in i murstocken.
Har prov eldat och jag når 24-25.c inne men sen är det stopp blir inte varmare även och jag eldar längre. (Kanske blir bättre när det är tegel runt som håller värmen kvar)
Skulle tro att det mesta av värmen går ut i rökgaserna funderar då på att höja rökröret och ansluta mer rör innan den tillslut går in i murstocken förhoppningsvis lite svalare.
Men först har jag tänkt att mura up runt och se om det räcker, har även en fläkt monteras i utrymmet under och kanal bakom kaminen så jag kan blåsa ut den varma luften i rummet.
Hjälp mig bygga den bästa murspisen i morden tid och samtidigt lära fler folk och inspirera andra till att börja elda.
Mer tips, idéer och råd önskas ! 🔥🔥🔥
Kamin rörspis murspis insatskamin värmefördelning vedeldning rökgas kakelugn värmelagring
Jag har en insatskamin på 11kw som jag ska mura up runt med tegelsten och har då tänkt lämna en bred luftspalt runt hela samt ett 10cm högt galler över luckan på kaminen.
Men ut ur kaminen är diametern 200mm som sen övergår till 150 där eter en dubbel 45*böj in i murstocken.
Har prov eldat och jag når 24-25.c inne men sen är det stopp blir inte varmare även och jag eldar längre. (Kanske blir bättre när det är tegel runt som håller värmen kvar)
Skulle tro att det mesta av värmen går ut i rökgaserna funderar då på att höja rökröret och ansluta mer rör innan den tillslut går in i murstocken förhoppningsvis lite svalare.
Men först har jag tänkt att mura up runt och se om det räcker, har även en fläkt monteras i utrymmet under och kanal bakom kaminen så jag kan blåsa ut den varma luften i rummet.
Hjälp mig bygga den bästa murspisen i morden tid och samtidigt lära fler folk och inspirera andra till att börja elda.
Mer tips, idéer och råd önskas ! 🔥🔥🔥
Kamin rörspis murspis insatskamin värmefördelning vedeldning rökgas kakelugn värmelagring
Intresant projekt du delar mitt intresse för braskaminer. Lite input bara som kanske kan vara till nytta. Insatsen har ju den effekt den har däremot kan du öka värmeavgivningen med en fläkt. Omramningen av tegel kommer att ge lite eftervärme men blir nog för liten massa för att ge någon stor effekt. När man prata täljsten brukar man säga minst 300 kg för att få någon effektiv eftervärme.Vissa av Contura/Handöls murspisar har ett värmemagasin av Olivinsten ovanpå brännkammaren, dessa lagrar betydligt mer värme än vanligt tegel. Gallret du tänker sätta ovför luckan ska du nog sätta i höjd med rökrörets böj så får du lite stighöjd och självcirkulation när inte fläkten går. Om du inte har en sotlucka på skorstenen bö gallret vara löstagbart för att komma åt sotluckan på anslutningsröret vid sotning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska du få ut så mycket värme som möjligt, ska ett rökrör gå naket och in i muren, många kW som det genererar. Rökröret ska då vara minst 50 cm från taket, in i murstocken. Hur du har med måtten får du mäta själv, om det går.
Mitt rör går naket idag men består bara av en böj och 15cm in i murstocken, har köpt en meter rökrör ifall det skull vara värt att göra nytt hål i murstocken och höja röretts anslutning.J jonaserik skrev:
Hej.Andreas på berget skrev:
Massa är lösningen. Minimalt med tomrum runt kaminen och så mycket täljstensblock som golvet tål. Gärna minst 500kg. Skippa rör och led röken direkt genom täljstenen (om det är lagligt).
Vi murade nyligen upp en kamin med hålsten. Håller absolut värmen ett tag, men massiva block och mindre luft hade vart bättre.
Snabbt är motsatsen av vad du skall ha. Satsa på långsamt och länge.
I en miljögodkänd kamin idag sker slutförbränningen i kaminen och inte i rökröret. Rökgastempraturen måste vara under 300gr( ofta lägre). Ett halvmeter längre rökrör ger då inte så stor skillnad, i det här fallet återvinns den värmen efter som den ansluts till en murad skorsten. De flesta sotare vill nog ha ett strålskydd på ett rökrör 50cm ifrån ett tak för att undvika torrdestilation av taket. Sedan kanske man inte vill ha en värmekudde uppe intaget, värmen vill man gärna ha längre ner typ sitthöjd.J jonaserik skrev:
Jag vill nog både äta kakan och ha den kvar, snabb strålvärme genom en glaslucka medan jag värmer upp värmelagret. Det funkar bra i min Contura 670T.Biggle skrev:
Hej.
Massa är lösningen. Minimalt med tomrum runt kaminen och så mycket täljstensblock som golvet tål. Gärna minst 500kg. Skippa rör och led röken direkt genom täljstenen (om det är lagligt).
Vi murade nyligen upp en kamin med hålsten. Håller absolut värmen ett tag, men massiva block och mindre luft hade vart bättre.
Vill få up värmen snabbt när jag kommer hem sen ska den även hålla värmen över natten helstBiggle skrev:
Hej.
Hmm denna kamin är nyköpt och energiklass A men känns som den värmer väldigt mycket rökgaser då murstocken är varmN Nissegandhi skrev:I en miljögodkänd kamin idag sker slutförbränningen i kaminen och inte i rökröret. Rökgastempraturen måste vara under 300gr( ofta lägre). Ett halvmeter längre rökrör ger då inte så stor skillnad, i det här fallet återvinns den värmen efter som den ansluts till en murad skorsten. De flesta sotare vill nog ha ett strålskydd på ett rökrör 50cm ifrån ett tak för att undvika torrdestilation av taket. Sedan kanske man inte vill ha en värmekudde uppe intaget, värmen vill man gärna ha längre ner typ sitthöjd.
De där två kriterierna går typ inte att få till samtidigt, utan det blir det ena eller det andra man får välja mellan.Andreas på berget skrev:
Om kaminen ska kunna värma upp rummet/bostaden snabbt så behöver den ha stora värmeavgivande ytor som snabbt blir uppvärmda, då går det inte att ha något direkt värmemaggasin.
Ska kaminen kunna avge värme under lång tid efter att elden har slocknat så behövs stora värmemaggasin, men då tar det lång tid att värma upp värmemaggasinet samtidigt blir det ingen/låg/långsam värmeavgivning i början av eldningen.
En kamin med stort värmemaggasin är tänkt att eldas i typ två gånger per dygn för att få relativt jämn rumstemperatur.
En kamin är ju inte tänkt att var en primär värmekälla, utan man behöver någon form av grundvärme. En kamin med stor glaslucka och värmemagasin ger värme direkt av tändbrasan. De kaminer som man eldar 2ggr per dygn som du menar är stora täljstensugnar eller kakelugnar. Dessa ger liten eller ingen strålningsvärme från start, men sen kommer all värme då blir det lätt för mycket värme speciellt den här årstiden.Demmpa skrev:
De där två kriterierna går typ inte att få till samtidigt, utan det blir det ena eller det andra man får välja mellan.
Om kaminen ska kunna värma upp rummet/bostaden snabbt så behöver den ha stora värmeavgivande ytor som snabbt blir uppvärmda, då går det inte att ha något direkt värmemaggasin.
Ska kaminen kunna avge värme under lång tid efter att elden har slocknat så behövs stora värmemaggasin, men då tar det lång tid att värma upp värmemaggasinet samtidigt blir det ingen/låg/långsam värmeavgivning i början av eldningen.
En kamin med stort värmemaggasin är tänkt att eldas i typ två gånger per dygn för att få relativt jämn rumstemperatur.
Finns i och för sig spisar med inbyggd fläkt som torde maximera värmeöverföringen till rumsluften, vilket är vad som krävs för att uppleva en snabb uppvärmning.Demmpa skrev:
Kombinerat med ett rejält värmemagasin torde det erbjuda det bästa av båda världar.
Andreas på berget skrev:
Det är ju exakt så som jag har tänkt det så frågan är ju hur man värmer luften bästC cpalm skrev: