Till Lowzie:
Ja, det är i princip inkl. markarbeten och grund. Som bl a Stockis påpekat så är det dock svårt att få 150 ton att räcka till om det bara finns lite lutningar att jämna till. Under upphandlingsfasen rekommenderade säljaren att vi skulle ha en reserv för detta och jag har räknat med max 50.000 (utöver den kalkyl jag redovisat tidigare i denna tråd).
Vi har nu precis gjutit grunden och det enda som verkar bli extrakostnad är en extra armering av grunden p g a mer lera i marken än beräknat. Merkostnaden för detta verkar bli klart mindre än reserven. De 150 tonnen har räckt nätt och jämnt.
Ev kommer jag köpa till lite mera för att jämna till tomten utanför själva grunden, men det får man ju göra oberoende av leverantör.

Generellt håller jag mera med Cojak än Koffan. LB-hus har varit mycket öppna och klara så här långt. Visst har jag haft en del direktkontakt med byggaren, men det är ju för att kunna göra saker och ting fortare än att springa till LB-hus för den minst lilla sak.
Jag tror dock att det här visar just vad vi märkt när vi diskuterat med olika företag, nämligen att den enskilde säljaren är minst lika viktig som bolaget i sig.

Det som är intressant är vad du tycker när det är dags att åtgärda anmärkningarna från slutbesiktningen.

Hej
Vi funderar också på att ev. bygga LB:s Pärlugglan. Hur lång leveranstid hade ni?
Vad kostade det att uppgradera köket?

Mvh
Malin

Vi skrev kontrakt i början av oktober, bygglovet kom i mitten av november, grunden var klar före jul, huset kommer i början av februari och planerad inflyttning är i början av juni. Totalt blir det väl ca 8 månader från kontrakt och knappt sju månader från färdigt bygglov.

Fullhöjd i köket kostade drygt 5.000. När det gäller luckor så finns det flera nivåer på uppgradering. Vi tog ett steg från klass 4 till klass 5 till ett kök som heter Arkad kulör hos Ballingslöv. Den uppgraderingen kostade ca 6.000

Vi ska nu bygga en Pärluggla och jag skulle vilja se en bild på hur ngn löst skorstensutseendet..som jag förstått så blir det en väldigt hög skorsten från vardagsrum upp över övre nock...tacksam för bilder :-/

Har en bild på en Jorduggla med kamin/skorsten...om det kan vara intressant ?
Maila i så fall....

Jade!
Det blir en hög skorsten nästan hur man än gör. I vårt första förslag så hade vi en skorsten som gick rakt upp från vardagsrummet ("lågdelen" s a s) och utomhus gick den upp över högdelen med skostenstoppen. Det såg inte klokt ut, nästan som en industriskorsten.

Efter diskussion med LB-hus och kommunen vid byggsamrådet kom vi fram till att det går att göra två mindre krökar på skorstenen inne i huset och "offra" en del av ett hörn i ett av de små rummen på ovanvåningen och sedan gå upp med skorstenen i "högdelen". Delen "utomhus" blir då mycket kortare och det ser väsentligt bättre ut åtminstone på ritningen. "Utomhusdelen har minskat från ca 4 meter till knappt 2.5 meter, så proportionerna blir klart vettigare. Dessutom blev det inte dyrare utan rymdes i det pris vi fått från början eftersom utomhusskorstenen blev billigare.

Verkligen får vi vänta på ett par månader till när huset kommit upp, men den här lösningen är definitivt att föredra.

Till mazda2:
Vi ska bygga ett pärlugglan hus i Genarp utanför Lund.
Vi skrev kontrakt i slutet på oktober och än så är inte bygglovet klart. Detta är dock inte LB-hus fel utan kommunen som inte skickat några nybyggnadskartor -> ingen bygglovsansökan. Vi hoppas att de kan komma igång med väg och schakt april/maj och preliminär inflyttning v. 52!!! )-; Så det går inte alltid lika fort.

Dåligt av er kommun....

Blev själv positivt överraskad av Borås Kommun....fick nybyggnadskarta på bara 1 vecka...

Hej alla.

Jag var i kontakt med en säljare för LB och sa vad jag ville ha i mitt hus, allt för att han skulle göra en prod.kalkyl. När jag tog upp det här med bastu på nedervåningen i ett Pärlugglan, så trodde inte han att det skulle gå p g a golvvärmen. Någon som har ngn ide eler tanke kring detta? ???

//Benny

Varför skulle det vara ett problem? I värsta fall får man väl lägga extra isolering ovanför golvvärmen, som mina kompisar fick göra för att kunna få ett kallskafferi!

Nej jag förstod inte heller problemet iofs...tycker väl att det bara hade varit att INTE lägga golvvärme där bastun ska vara isf....

Fick för en stund sen en prel. prod.kalkyl som slutade på 1,8 mkr, inkl tomt vatten el lagfart och övriga kostnader, och ett dubbelgarage. Bra pris?

//Benny

Är det NF s å får jag nog säga att det är bra!!!

vi betalar strax över 2 mille för vårt hus utan garage! :'(

Vad har ni fått ge för tomten. Misstänker (hoppas) att det är där det skiljer.

tomas_mandorf skrev:
Till mazda2:
Vi ska bygga ett pärlugglan hus i Genarp utanför Lund.
Välkommen till paradiset. Jag har bekanta som byggt LB i byn om du vill ha lite kött på benen.

Jo det är nog tomten det skiljer sig på....
Vi ska ge 100 000 för 1500 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.