Ja, har en anhörig som köpt en 30- lägenhet med väldigt få eluttag. Funderar på ta dit elektriker som får dra el/sätta fler eluttag. Lägenheten har inte direkt gammal stil. Men tror ni det kan påverka köpare i framtiden att det finns många eluttag negativt eller är det bara positivt? Kanske lite dum fråga men men..

K
M mariedal skrev:
Ja, har en anhörig som köpt en 30- lägenhet med väldigt få eluttag. Funderar på ta dit elektriker som får dra el/sätta fler eluttag. Lägenheten har inte direkt gammal stil. Men tror ni det kan påverka köpare i framtiden att det finns många eluttag negativt eller är det bara positivt? Kanske lite dum fråga men men..
Adekvat antal uttag = positivt.
Utanpåliggande el = negativt.
Om jag får tycka.
Sen är frågan vad som väger tyngst.

Utanpåliggande el som görs på rätt sätt och målas in tycker jag inte stör i en gammal lägenheten men det kräver tålamod och yrkesskicklighet. Tror inte så många tänker på antalet uttag i en lägenhet för än de skall möblera.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Adekvat antal uttag = positivt.
Utanpåliggande el = negativt.
Om jag får tycka.
Sen är frågan vad som väger tyngst.
Håller med i tyckandet.
Så adekvat antal utan utanpåliggande el är positivt x 2.
Visst det kanske kostar en slant extra. Men omöjligt är det inte.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Om adekvat antal uttag:
Fulpulad utanpåliggande el = negativt x 2
Snyggt utförd utanpåliggande el = neutralt eller positivt
Fult utförd infälld el = negativt
Snyggt utförd infällt el = neutralt eller positivt

För min del.

tensiden tensiden skrev:
Fult utförd infälld el = negativt
Hur menar du? Att det tom. är dålig igenspacklat. Det vore iofs bottennapp. Men knappast vanligt?

Det finns ganska gott om svarta uttag och strömbrytare i retrostil. Dessa brukar inte vara särskilt dyra. De säljs väl även på Jula, av godkvalitet. Tar man även svart kulokabel, så går det att göra mycket snyggt. Detta kommer då höja värdet ordentligt. Ingen vill bo i en lägenhet med 2-3 vägguttag.

Jag skulle knappast räknat på antalet uttag om jag budade på en lägenhet. Såvida det inte är något knasigt och riktigt fult, som en trefashandske i hallen. Man betalar för läge, storlek, planlösning, generellt skick o.s.v. sen ändrar man det man vill när man flyttar in.

Redigerat:
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
S Staffan-N skrev:
Jag skulle knappast räknat på antalet uttag om jag budade på en lägenhet. Svida det inte är något knasigt och riktigt fult, som en trefashandske i hallen. Man betalar för läge, storlek, planlösning, generellt skick o.s.v. sen ändrar man det man vill när man flyttar in.
Eftersom det inte finns någon som helst officiell standard på hur eluttag ska vara placerade samt hur många så är det faktiskt en av dom saker som jag är oerhört noggran med när jag kollar på bostad. Att ändra i elsystem är oftast ingenting som är enkelt då man helst vill ha dolda kablar i sin bostad. Man kan ju tycka att det är enkelt att dra en ny slang dit man vill ha uttag men det är oftast inte så enkelt och kräver allt som oftast ett ganska stort ingrepp.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
K
S Staffan-N skrev:
Jag skulle knappast räknat på antalet uttag om jag budade på en lägenhet. Såvida det inte är något knasigt och riktigt fult, som en trefashandske i hallen. Man betalar för läge, storlek, planlösning, generellt skick o.s.v. sen ändrar man det man vill när man flyttar in.
Här har jag en något annan uppfattning.

Jag skulle ta, och har tidigare tagit, hänsyn till om mina (ytterst normala) behov av elinstallationer tillgodoses, eller om jag måste anlita en fackman för att kunna nyttja bostaden på lämpligt vis. Det innebär en kostnad att anlita en elektriker. Ofta är de dyra som f..

På liknande vis som jag tar det generella skicket i beaktande, tar jag behovet av att anlita elektriker för elinstallationer i beaktande. Särskilt som jag vägrar att leva med en massa utanpåliggande kabeldragningar.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur menar du? Att det tom. är dålig igenspacklat. Det vore iofs bottennapp. Men knappast vanligt?
Knappast vanligt men sitter billiga "skruttutag" lite här och där på olika höjd och lagom snett skulle jag nog dra öronen åt mig... Men det är nog rätt ovanligt som sagt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.