Byggahus.se
Hej!

Fick negativt på förhandsbeskedet :-/
Kommunen tyckte att vi skulle se om det inte gick att placera huset lite närmare några andra hus som ligger en bit därifrån.
Nu är det en otrolig skillnad på utsikten så vi vill helst ha huset på den platsen som vi sökt förhansdbeskedet på.

Är det någon som överklagat och gått i mål, eller är det "rökt"?

Idapi
 
Hej!

vi fick oxå avslag på vårat förhandsbesked. Dem ville att vi skulle flytta tomten pga att den låg för nära en väg.Ljudnivån var för hög. Men där dem placerat deras alternativ på tomt vill vi ej godkänna.

Så vi har lämnat in en överklagan och dem ska ha möte nästa vecka, så jag kan återkommer när vi fått svar.

Man måste ju försöka,vi har nämligen inte några andra alternativ på tomt just nu.

Mvh Camilla
 
Självklart ska du överklaga!

Trots allt så är de som beslutar människor och de flesta lyssnar på argument. Prata gärna med handläggaren på kommunen (och "din" politiker i Byggnadsnämnden - om ärendet kommer dit)

Se till att dessa personer besöker tomten - då kan du visa hur du vill ha det - det kan verkligen påverka dom.

Personlig kontakt är alltid mycket bättre än att bara sitta och skyffla papper mellan varandra.
 
Hej,

att försöka få ut dem från byggnadskontoret till tomten och få en personlig dialog kan jag rek. med gott resultat i vårt fall, de ville ändra på husets läge, jämfört med vår önskan, men efter besöket och goda argument så beviljades förhandsbeskedet helt enl. våra önskemål, så ge inte upp!

/Jesse
 
"som jurist vet jag att ett nej inte alltid är ett nej"

Var det inte så han sa vår justitieminister när han fick bygglov efter överklagande/omprövning av hans bygglovsansökan på Fårö? :-/
 
Markägaren som vi vill köpa tomten av ringde ikväll... Det gick åt pipan med överklagan också :'(

Har inte läst vad som stod i brevet från kommunen, men jag skall åka till honom i helgen och läsa vad de skrivit.

Han tyckte att vi skulle göra ett försök till innan vi gav upp, så det blir i så fall till att vänta 1.5 månad till innan nästa besked.

Fruktansvärt tråkigt när man hittat sitt drömställe :-/

Idapi
 
Det gick inte så bra denna gången heller >:(

Fick ett "nej" och en räkning på 3120:-
Talade med kommunen och sade att vi är villiga att flytta huset 100 m till den plats som de tyckte att huset skulle byggas på.
- Visst, då är det inga problem, men ni får skicka in en ny ansökan, fick vi till svar.

3120:- rakt i sjön :-/
 
Sven skrev:
"som jurist vet jag att ett nej inte alltid är ett nej"

Var det inte så han sa vår justitieminister när han fick bygglov efter överklagande/omprövning av hans bygglovsansökan på Fårö? :-/
¨
alla är jämlika men en del är mer jämlika än andra....
 
Nej IGEN!!!

Nu när vi flyttat huset till den plats som komunen föreslog så blev det nej i alla fall! :surprised:

Det finns tydligen något sem heter "Bohusläns museum" som nu sade nej.
Anledningen var att vi skulle bli tvugna att flytta en stenmur.
Markägaren skall ha ett möte med stadsarkitekten, så vi får se vad de kommer fram till... Vi kanske kan få bygga på den första platsen till slut i alla fall? ::)
 
Hej!

Nu är det äntligen klart! :D
Fick till slut positivt förhansbesked, och har ikväll skrivit kontrakt och betalat handpenning på tomten. ;D

Kikade på datumen när denna tråden startades - (24.09.2002)
Trägen vinner! 8)
Nu är det bara till att vänta på avstyckningen.
Hoppas det går "lite" fortare! ::)

/Idapi
 
:surprised: :surprised: :surprised:

Jaja, skönt att det gick bra till slut :)
 
;D grattis (inte gratis :()

Själva hade vi också lite problem med vårt bygglov (läs jätteproblem)

Efter 19 månader och minst 2 brev i månaden komm vi fram till en lösning. Svettigt värre.

Ni andra som sitter och väntar, misströsta inte, känner ni att vanligt bondförnuft säger att det är en lämplig plats att bygga på så är det det. Det tar bara lite tid att peta ner stadsarkitekten från tronen. Om ni inte får godkänt, lägg ett förlslag som ni vet inte kommer gå igenom till byggnadsnämnden.
Det kommer att komma ett avslag, då har ni rätt att kräva en förlaring på varför.
Lämna in en kompromiss (som i stor del liknar det första förslaget) och arbeta er fram på detta.

I vårt fall hade vi följande problem:
Byggnadsstopp
Gräns till grönområde
Kulturhistoriskt bygd av national intresse
Vårt hus följde inte den"naturliga linjen" jämfört med andra hus
Samt problem med avstyckning
+ långa köer till alla olika instanser

Idag har vi ett hus som passar in i bygden (ritade efter de 200 år gamla gårdarna som vi har till grannar, men med moderna material) dock placerad lite för nära vägen (ca 70-80 meter från vägen).
Vi fick ge lite och stadsarkitekten fick ge lite, en bra kompromiss.

Misströsta inte ni som inte lyckats ännu
 
Kommunen vill ofta bestämma allt och lite till... Vi ska bygga på ett nytt område med 72 tomter. Kommunen har bestämt att huseni ytterområdet ska vara enplans medans mittenområdet ska vara 1 1/2 plans eller 2 plans. Takpannorna måste vara röda, husen ska placeras 6 meter från vägen. Allt detta för att skapa harmoni... Och det kan väl vara snyggt, men det värsta är.. alla kommer att få tre st träd i infyttnings present, glad blev jag tills jag såg att de ritat ut var på tomten de ska planteras... Nån måtta får det väl ändå vara.
:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.