Hej, jag har kompisar som just kört igång med bergvärme och frånluft i samma apparat och deras elförbrukningen har sjunkit dramatiskt.

I vårt nuvarande hus på 134 kvm på 1,5 plan har vi frånluftsvärmepump och huset drar cirka 12000 kWh per år vilket är lågt. Men det är en mycket stor skillnad mellan olika hus, olika levnadsvanor, etc..

Mvh Ingo
 
Det verkar väldigt bra för äldre hus men inte för att kunna välja uppvärmningssystem för ett nytt hus :-/

T ex byggår var efter 1986, det har hänt mycket sen dess.
Isolering i vind kunde man inte välja mera än 40cm idag är de normalt 50cm.

Så egentligen hela kalkylen blev fel.

 
Då kan du alltid ringa och prata med kommunens energirådgivare, som är oberoende part.


Peter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.