skulle behöva hjälp med dimensionering av ett mellanbjälklag

spännvidden kommer att vara ungefär 5 meter fribärande

och skulle helst slippa gå över 220 mm om det går? eller måste man ha limträ??

och kan man bara fästa det med en balksko i väggarna?

C24 45*220 som du kör cc 300 går ju bra. Beror på balkskon och vad infästningen sker i.

• Gilla
torpet81
  • Laddar…
balkskon kommer att fästas i den gamla timmer väggen, men kommer bara bli 3 stockar kvar när jag öppnar upp. kommer det att hålla?

Timmervägg är bra men balsko beror på fabrikat och skruvval. Ska du öppna upp under? hur brett? Du kanske behöver nån avlastning som måste dimensioneras.

• Gilla
torpet81
  • Laddar…
vilka balkskor och skruv ska man ha då? jag ska öppna upp ungefär 3 meter. sen blir det ju att ta bort dom stockarna ovanför också, men det ska väl hålla ändå?

huggan skrev:
C24 45*220 som du kör cc 300 går ju bra. Beror på balkskon och vad infästningen sker i.
5m??? Det tror jag inte!

jag har spännvidd 5,40m. sitter c24 45x220 på cc 900mm, men varannan regel är ihopspikad med 3st till 135x220mm.
det är beräknat ock ok för 3år sedan.

injonil skrev:
5m??? Det tror jag inte!
Nej men här gissar vi inte vi räknar. Tro får du göra i kyrkan. :)

torpet81 skrev:
vilka balkskor och skruv ska man ha då? jag ska öppna upp ungefär 3 meter. sen blir det ju att ta bort dom stockarna ovanför också, men det ska väl hålla ändå?
Om du ska öppna väggen 3 meter brett måste den klara belastningen från väggen plus att den ska klara belastningen som kommer från golvet om det ska fästas i väggen ovanför öppningen. Är det en tillbyggnad ni gjort eller?

Om jag ska säga om timret kan bära upp det måste du mäta dimensionen på timmerstocken som kommer vara kvar över öppningen.

• Gilla
torpet81
  • Laddar…
huggan skrev:
Nej men här gissar vi inte vi räknar. Tro får du göra i kyrkan. :)
Träguiden visar att 3,5m är övre gränsen för 45x220 c24 cc600 + limmad spånskiva. cc300 gör knappast att spännvidden kan ökas till 5m. Nu är det möjligt att de tagit i lite i överkant, men menar du verkligen att du håller dig inom marginalerna för vad boverket anger som krav för bostadsutrymme?

Ja, 200kg/kvm + egenlast.

Kertobalk....

Vad ligger priserna på kerto jämfört med masonitebalkar?

ja det blir en tillbyggnad och så blir det en övervåning på den gamla delen. timmer är 15 gånger 15. här kommer en ritning på det om ni förstår den. så kommer timret att öppnas på 2 sidor och bara sparas cirka 3 i höjd. 20140224_144840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140224_144822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite annorlunda kanske, men jag har någon gång använt mig av 140 mm I-balk på spännvidd 5m med cc60 där jag skruvat och limmat på 28x70 på flänsarna för att det skall gå att montera golv och tak på vanligt sätt. Hållfasthetsmässigt hade det räckt med 120mm men jag gillar inte svajiga golv och 140 kändes bättre när vi gjorde en utvärdering av hur ett testgolv funkade dynamiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.