skulle behöva hjälp med dimensionering av ett mellanbjälklag
spännvidden kommer att vara ungefär 5 meter fribärande
och skulle helst slippa gå över 220 mm om det går? eller måste man ha limträ??
och kan man bara fästa det med en balksko i väggarna?
spännvidden kommer att vara ungefär 5 meter fribärande
och skulle helst slippa gå över 220 mm om det går? eller måste man ha limträ??
och kan man bara fästa det med en balksko i väggarna?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Om du ska öppna väggen 3 meter brett måste den klara belastningen från väggen plus att den ska klara belastningen som kommer från golvet om det ska fästas i väggen ovanför öppningen. Är det en tillbyggnad ni gjort eller?torpet81 skrev:
Om jag ska säga om timret kan bära upp det måste du mäta dimensionen på timmerstocken som kommer vara kvar över öppningen.
Träguiden visar att 3,5m är övre gränsen för 45x220 c24 cc600 + limmad spånskiva. cc300 gör knappast att spännvidden kan ökas till 5m. Nu är det möjligt att de tagit i lite i överkant, men menar du verkligen att du håller dig inom marginalerna för vad boverket anger som krav för bostadsutrymme?huggan skrev:
Kertobalk....
ja det blir en tillbyggnad och så blir det en övervåning på den gamla delen. timmer är 15 gånger 15. här kommer en ritning på det om ni förstår den. så kommer timret att öppnas på 2 sidor och bara sparas cirka 3 i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Lite annorlunda kanske, men jag har någon gång använt mig av 140 mm I-balk på spännvidd 5m med cc60 där jag skruvat och limmat på 28x70 på flänsarna för att det skall gå att montera golv och tak på vanligt sätt. Hållfasthetsmässigt hade det räckt med 120mm men jag gillar inte svajiga golv och 140 kändes bättre när vi gjorde en utvärdering av hur ett testgolv funkade dynamiskt.