Hej på er.
Min svärfar var så där härligt dumsnål för nåt år sen och köpte en motorsåg på jula. Förra sommaren när vi höll på att ta bort en gammal stubbe så bara dog sågen.
Jaja, Soppatorsk tänkte jag och fyllde på. Sågen startade dock inget mer och blev instoppad i garaget.
Nu tänkte jag försöka få liv i den. Det som är lite märkligt är att den vill VERKLIGEN inte igång. Jag har satt i nytt stift, kollat så ja får gnista. Men inget händer. Den reagerar inte ens på stargas? Testat att pytsa i några droppar soppa direkt i cylindern, men inte ett liv...? Vad kan det vara? Får ju gnista liksom.

Felinställd tändning? Hål i kolven? En tätning runt vevaxeln som gett sig så att det inte blir någon kompression i vevhuset?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Troligen så har krysskilen till svänghjulet gått av, så att svänghjulet har vridit sig på axeln, och tändningen därmed står helt fel.

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Bara slänga skiten med andra ord.. Inte ens värt besväret på en så billig såg.

harry73
Ta ut luftfiltret och skruva av ljuddämparen och testa att starta

F
Stått länge mellan starterna? Soppa som dunstat och lämnat mycket oljekladd kvar i förgasaren. Gör rent skiten och se om den startar.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
harry73 skrev:
Ta ut luftfiltret och skruva av ljuddämparen och testa att starta
Hur hjälper det att ta av ljuddämparen? Utan luftfilter har ja testat.

Det är som på den gamla goda mopedtiden...En täppt ljuddämpare gör att avgaserna inte kommer ut som dom ska och motorn startar inte.:)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Finns kvittot kvar och om den inte är 3 år gammal så släng in den till Jula och reklamera skiten...

hsd
Går den igång på startgas ?

hsd skrev:
Går den igång på startgas ?
Janne79 skrev:
Den reagerar inte ens på stargas?
Nix ;)

hsd
:rolleyes: :o

richardtenggren
Gick den tungt innan den dog? Hört om folk som tagit fel färg på Aspen dunkarna;)

Underligt! Jag har en MEEC och den fungerade bra i 3 år sedan en dag när vi höll på att ta bort en stubbe stannade den och vill sedan inte starta. Har testat allt, rengör tändspole och delar, bytt tändstift och bensin.

Den vill helt enkelt inte tända trots gnista...

H holmor skrev:
Underligt! Jag har en MEEC och den fungerade bra i 3 år sedan en dag när vi höll på att ta bort en stubbe stannade den och vill sedan inte starta. Har testat allt, rengör tändspole och delar, bytt tändstift och bensin.

Den vill helt enkelt inte tända trots gnista...
Jag står fast vid mitt inlägg #3 :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.