Hejsan
Min Meec+ borrhammare kastade in handduken med buller och bång häromkvällen, den blå röken stod som skjuten ur en kanon ut genom alla hål i maskine. Det hela var tämligen spektakulärt den bråkdel av sekund fyrverkeriet tog
Tre år och två månader gammal, ska ta en sväng förbi Jula och se om det går på goodwill, maskinen har ändå 3 års garanti.
Men, om så nu inte är fallet. Vad tror den ärade byggahus-juryn, vilken maskin är den bättre av Julas Meec+ och Biltemas RH1250. Julas ger 4J och 4000 slag/min, medan Biltema ger smått häpnadsväckande 10J vid 2800 slag/min.
Lite intressant kan man då enkelt räkna ut slag-effekterna.
Meec+ --> P = E * t --> P = 4* 4000/60 = 267 watt
RH1250 --> P = E * t --> P = 10 * 2800/60 = 467 watt
Då skall man därtill beakta att Julas maskin är specad till 1500w och Biltemas till 1250w. Det innebär att på Biltemas utgör slageffekten hela 40% av totaleffekten, medan på Julas utgör den 20%.
Jag har ändå varit ganska impad av Meec'ens prestanda, kan Biltemas verkligen vara så mycket bättre som siffrorna ger sken av, jag har lite svårt att tro det. Vad tror ni?
Julas Meec+
eller Biltemas RH1250
Naturligtvis hade jag allra helst slagit till på en sådan här, med whopping 18.9 J, men, behovet motiverar inte riktigt priset. Så frågeställningen här i tråden är mellan Meec+ och Biltemas.
http://www.makita.se/tool/15248/HR5211C.html
Till sist kan man ju, om man vill, ta lite hänsyn till priserna också, Julas 799:- och Biltemas 1199:-.
Dock betalade jag 499:- på Jula för min Meec+ på kampanj, vilket jag noterat att den är på emellanåt. Ett riktigt bra pris med tanke på prestanda, även om den "bara" höll i tre år
För det priset kan man hålla sig med Meec+-maskiner i nästan 60 år för priset av en Makita 
Min Meec+ borrhammare kastade in handduken med buller och bång häromkvällen, den blå röken stod som skjuten ur en kanon ut genom alla hål i maskine. Det hela var tämligen spektakulärt den bråkdel av sekund fyrverkeriet tog
Men, om så nu inte är fallet. Vad tror den ärade byggahus-juryn, vilken maskin är den bättre av Julas Meec+ och Biltemas RH1250. Julas ger 4J och 4000 slag/min, medan Biltema ger smått häpnadsväckande 10J vid 2800 slag/min.
Lite intressant kan man då enkelt räkna ut slag-effekterna.
Meec+ --> P = E * t --> P = 4* 4000/60 = 267 watt
RH1250 --> P = E * t --> P = 10 * 2800/60 = 467 watt
Då skall man därtill beakta att Julas maskin är specad till 1500w och Biltemas till 1250w. Det innebär att på Biltemas utgör slageffekten hela 40% av totaleffekten, medan på Julas utgör den 20%.
Jag har ändå varit ganska impad av Meec'ens prestanda, kan Biltemas verkligen vara så mycket bättre som siffrorna ger sken av, jag har lite svårt att tro det. Vad tror ni?
Julas Meec+
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
eller Biltemas RH1250
Logga in
Skapa konto
Naturligtvis hade jag allra helst slagit till på en sådan här, med whopping 18.9 J, men, behovet motiverar inte riktigt priset. Så frågeställningen här i tråden är mellan Meec+ och Biltemas.
Logga in
Skapa konto
http://www.makita.se/tool/15248/HR5211C.html
Till sist kan man ju, om man vill, ta lite hänsyn till priserna också, Julas 799:- och Biltemas 1199:-.
Dock betalade jag 499:- på Jula för min Meec+ på kampanj, vilket jag noterat att den är på emellanåt. Ett riktigt bra pris med tanke på prestanda, även om den "bara" höll i tre år
Lite synd o jämföra SDS+ (Jula) mot SDS-Max (Biltema)...men ok...Jag hade gått på Meecen och köpt bra borr för mellanskillnaden....fast vi har en Makita HR4010C på jobbet om det skulle krisa sig, annars får man gå till Cramo el Dyl.... 
Skillnaden på SDS-max och SDS+ är infästningen för borret. SDS-max klarar säkert större krafter, men det blir ju inte kraftigare bara för att man har det fästet, utan det är slagenergi och frekvens som är avgörande för hur kraftig maskinen är. Enligt specen är ju biltemas minst dubbelt så kraftig, men jag är inte övertygad om att deras spec ligger lika nära sanningens som Julas, om jag säger så. (Därmed inte sagt att julas ligger nära sanningen, men närmre. Jag tror dock att jula ligger ganska nära sanningen, för den jobbar dubbelt så fort som Hiltis som är specad till 2 JRemne skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Jag slänger in min "Power Super" från Harald Nyborg i leken.
http://www.harald-nyborg.se/power-super-mejsel-borrhammare.html
Jag köpte min på "erbjudande" för 300kr.
Kan egentligen inte säga mycket mer än att jag haft min i några år och den har borrat en hel del mindre hål, ett antal större, samt hjälpt mig med enklare bilning i lägenheten från 50talet med betongväggar.
http://www.harald-nyborg.se/power-super-mejsel-borrhammare.html
Jag köpte min på "erbjudande" för 300kr.
Kan egentligen inte säga mycket mer än att jag haft min i några år och den har borrat en hel del mindre hål, ett antal större, samt hjälpt mig med enklare bilning i lägenheten från 50talet med betongväggar.
Jag har den Biltema maskinen som hänvisas till i tråden.
En riktigt bra maskin som slår utav hel'''e, vilket får till följd att borr av dålig kvalitet inte håller något vidare länge med maskinen.
Jag har tidigare hyrt Hilti TE80 och den maskinen har inget att säga mot Biltema maskinen när det gäller styrka, med bra borr så borrade Biltema maskinen nästintill dubbelt så fort som maskinen jag hyrt från Cramo.
Vad är då nackdelarna, just att den slår så pass hårt, 1: den äter dåliga borr, 2: tröttsam för armarna, 3: ljudnivå, 4: inget vidare bra skydd om den hugger fast när man borrar, har fått ett par rejäla smällar över benen av min maskin.
Jag har kört med 24mm sds Max borr och div huggmejslar, bilningsfunktionen är underbar i biltema maskinen.
Tilläggas bör väl är att jag hackat ner en bergknalle, ca 4 kubik småsten blev det tillslut.
Tröttnade på att hyra hiltimaskiner för flera 100kr varje helg, mad tanke på att det tog ca 4 helger att bila bort skiten så gick jag plus på att köpa biltema maskinen jämfört att med hyra en motsvarande på Cramo.
En riktigt bra maskin som slår utav hel'''e, vilket får till följd att borr av dålig kvalitet inte håller något vidare länge med maskinen.
Jag har tidigare hyrt Hilti TE80 och den maskinen har inget att säga mot Biltema maskinen när det gäller styrka, med bra borr så borrade Biltema maskinen nästintill dubbelt så fort som maskinen jag hyrt från Cramo.
Vad är då nackdelarna, just att den slår så pass hårt, 1: den äter dåliga borr, 2: tröttsam för armarna, 3: ljudnivå, 4: inget vidare bra skydd om den hugger fast när man borrar, har fått ett par rejäla smällar över benen av min maskin.
Jag har kört med 24mm sds Max borr och div huggmejslar, bilningsfunktionen är underbar i biltema maskinen.
Tilläggas bör väl är att jag hackat ner en bergknalle, ca 4 kubik småsten blev det tillslut.
Tröttnade på att hyra hiltimaskiner för flera 100kr varje helg, mad tanke på att det tog ca 4 helger att bila bort skiten så gick jag plus på att köpa biltema maskinen jämfört att med hyra en motsvarande på Cramo.
Redigerat:
Bilteman borrar dubbelt så fort som en Hilti TE80, det är ju verkligen inte illa om TE80'n som jag lyckats surfa fram slår med 11.5 J och 2760 slag/ minut, dvs hyfsat likvärdiga specar.
Jag får väl helt enkelt satsa på en biltema denna gång, och se om jag upplever någon skillnad mot meec'en, vilket jag ju borde göra
Ja, under förutsättning att inte Jula ersätter min Meec+ på goodwill och ger mig en ny istället, då
Jag får väl helt enkelt satsa på en biltema denna gång, och se om jag upplever någon skillnad mot meec'en, vilket jag ju borde göra
Ja, under förutsättning att inte Jula ersätter min Meec+ på goodwill och ger mig en ny istället, då
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Min Jula brann precis som thomasx maskin även det runt efter 3-4 år. Verkar något standard med Jula maskiner.. Liknade ganska mycket ett tomtebloss... Den kanske saknade Jul(a), Men min liknade mer PowerSuper maskinen från Harald och inte så fin som den röda..
Först tänkte jag som DeWalt'are att skaffa en ny sådan men priset och hur ofta man använder maskinen motiverade inte ett köp (jaja jag vet ...)
Så jag slog till med en ny Jula.. Billig ju och jag har många SDS+ borrar.. Men f-n vad tung den är jämfört med märkesmaskiner. Och skulle jag gärna haft en maskin som inte drar händerna ur led om den fastnar.... Det har varit nära två gånger.
Behöver jag större grejer så åker jag till vännerna på Ramirent och hyr en Hilti.
Edit
Jag hittade min på Jula. Den var billig som sjutton ju. Kanske inte för inte att den brinner lite då och då http://www.jula.se/borrhammare-900w-3-8j-001092
Först tänkte jag som DeWalt'are att skaffa en ny sådan men priset och hur ofta man använder maskinen motiverade inte ett köp (jaja jag vet ...)
Så jag slog till med en ny Jula.. Billig ju och jag har många SDS+ borrar.. Men f-n vad tung den är jämfört med märkesmaskiner. Och skulle jag gärna haft en maskin som inte drar händerna ur led om den fastnar.... Det har varit nära två gånger.
Behöver jag större grejer så åker jag till vännerna på Ramirent och hyr en Hilti.
Edit
Jag hittade min på Jula. Den var billig som sjutton ju. Kanske inte för inte att den brinner lite då och då http://www.jula.se/borrhammare-900w-3-8j-001092
Redigerat:
Jag körde med samma borr tom, kan ju även tänkas att det är en viss skillnad mellan ny och gammal maskin, en Hilti som iaf såg ut att ah några år på nacken mot en splitt ny maskin.thomasx skrev:Bilteman borrar dubbelt så fort som en Hilti TE80, det är ju verkligen inte illa om TE80'n som jag lyckats surfa fram slår med 11.5 J och 2760 slag/ minut, dvs hyfsat likvärdiga specar.
Ja, under förutsättning att inte Jula ersätter min Meec+ på goodwill och ger mig en ny istället, då![]()
Dock så blir man inte lika trött i armarna med Hiltimaskinen, det märks ju helt klart att det är maskiner i olika prissegment.
Jag är dock helnöjd med min Biltema maskin, jag borrar i vilket fall som inte några längre stunder då jag brukar tröttna efter 10-talet hål..
Jo, nåt ska man väl få för pengarna om man köper en Hilti el. dyl. Men som sagt, inte heller jag ska köra maskinen mer än nån gång ibland, och då förhoppningsvis inte allt för många hål åt gången
Å då kan man ju ta lite lägre kvalité, lite mer skak, å så. Bara det går undan och går hål fort 
Var köper man lämpligen SDS-max borr till vettiga priser då? I 600mm längd.
Var köper man lämpligen SDS-max borr till vettiga priser då? I 600mm längd.
Ja, hehe. Jag har en polare vars meec-maskin fullständigt brann upp efter några enstaka timmars användande. Jag minns inte riktigt vad det var för maskin, tror det var en slipmaskin. Men plötsligt blev det en massa gnistor och eld och ett sjuhels*** rökmoln.TheStills skrev:
Meec-åkomma tydligen.