D Daniel 109 skrev:
Men inte en timme i sträck va?
Tibber har en bra funktion som aviserar när det börjar närma sig det gränsvärde man specat. Koka kaffe eller tevatten är normalt inga problem. Disk, tvätt, torktumlare & bastu däremot samt om man slösar med varmvatten kan vara problem. Det som behöver förbättras med Tibbers funktion är att dom inte tar hänsyn att uppmätt effekt reduceras med 50% nattetid (22-06).

L Lennart Holm skrev:
Tibber har en bra funktion som aviserar när det börjar närma sig det gränsvärde man specat. Koka kaffe eller tevatten är normalt inga problem. Disk, tvätt, torktumlare & bastu däremot samt om man slösar med varmvatten kan vara problem. Det som behöver förbättras med Tibbers funktion är att dom inte tar hänsyn att uppmätt effekt reduceras med 50% nattetid (22-06).
Diskmaskin är ingen större fara, likaså tvättmaskin med ett eco-program. Torktumlaren är lite värre med dock, men den kör jag oftast över natten istället. Tvätt som skall hängtorkas kör vi på dagen.

Bastu däremot, det är nog bland det värsta man kan använda. Jag kommer att införa en styrning som gör att ingen värme eller vatten får köra när bastun är igång. Jag har logiken klar, men jag har inte aktiverat styrningen av bastun än. Men så har jag inte fått effekttariffer här ännu.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Diskmaskin är ingen större fara, likaså tvättmaskin med ett eco-program. Torktumlaren är lite värre med dock, men den kör jag oftast över natten istället. Tvätt som skall hängtorkas kör vi på dagen.

Bastu däremot, det är nog bland det värsta man kan använda. Jag kommer att införa en styrning som gör att ingen värme eller vatten får köra när bastun är igång. Jag har logiken klar, men jag har inte aktiverat styrningen av bastun än. Men så har jag inte fått effekttariffer här ännu.
Bastun har jag i garaget. Garaget värms en luft-vatten-värmepump som jag reglerar ner när jag kör bastun. Det tar ca 30 minuter att få rätt bastutemp (ca 80 grader). Startar jag bastun kvart i heltimme så sprids effektmätning på 2 heltimmar och då brukar månadens maxeffekt inte påverkas. Annars kan man basta efter 22:00. En annan skillnad som Ellevio infört är att det inte kostar något extra i avgift att öka huvudsäkringen upp till 25 A vilket innebär att man kan kräma på lite mer på natten. Ellevio har även sänkt den rörliga avgiften till 6,25 öre/kWh. Jag tror det faktiskt skulle löna sig med en ackumulatortank med elpatron där man skulle kunna värma vattnet till 95 grader de timmar mellan 22-06 då priset från elhandelsbolaget är som lägst och sedan via shunt mata ut det i radiatorsystemet och via värmeväxlare förvärma varmvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.