Y
Hade ni kört plywood som väggskivor ifall ni fick välja mellan mdf och plywood?

finns det olika plywood och vilken bör man då använda?

Vad för ytskikt hade du tänk att ha?

plywood finns i Många olika former och sorter. Finns den dyraste varianten som kallas K-plyfa där K står för konstruktion...den är skicktlimmad vilket gör den väldigt vridstyv och kan användas till bärande konstruktioner där man vill åt vridstyvheten...jag har satt sådan
i hela mitt garage då den klarar att bära "tunga" hyllor osv....
Sen finns det vanlig plyfa som är billigare men då tappar man vridstyvheten och den är lite
porösare dock helt funkis i väggar men gärna med gips utanpå.
Mdf hade nog inte jag satt som väggkonstruktion pga både dess fuktkänslighet, tyngd och
pris...den är dock bra att använda om man vill bygga tex infällda hyllor eller möbelkonstruktioner..:)...
Jag är inget proffs dock:)...men min röst går till PLYFA!!!
/
M
d^_^b

Y
Ska ha dem som väggskivor inne i huset, de kommer grundas och sen spacklas inför tapeter.

-ska ersätta några få masonite skivor

Varför inte gips?

• Gilla
Rödastaten
  • Laddar…
Varken eller. Man tapetserar på gips.

Y
för det finns bara utomhusgips i rätt tjocklek vilket ingen, inte ens tillverkarna, törs råda mig till att använda inomhus. (tjockleken på masoniten är 9,8mm)

Målaren gnydde över detta också men medgav ju att det var ju möjligt, alla äldre hus innehöll ju levande skivor och det går ju att få finish på det med.

Om tjockleken är avgörande, varför inte playwood 4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm. Du kommer inte få någon större upphängningsförmåga för tyngre hyllor med den lösningen, men det kanske kan funka.

Y
vissa har skrivit om att så tunna skikt inte blir bra.

samt - varför ska jag krångla till det. denna gipshysteri "bara för att". Hela mitt hus är både målat och tapetserat, ihop med så många andra hus som består av "levande" väggar. Det går ju, så då kan jag väl köpa en 10mm mdf eller plywood.

-enligt en gammal diskussion så skrev folk att plywood var bättre då skruvar inte spräckte sänder skivorna på samma sätt som med de övriga. finns det andra skillnader man kan klura på?

Man har inte MDF på väggen. :)
Plyfa eller OSB däremot används för att förbättra upphängningsförmågan (slippa plugga), dock brukar dessa alltid kompletteras med gips.
Spån finns väl i 10mm och går ju att tapetsera på.

Yrrol, jag HAR ett "spånplattehus" men har tröttnat på att det är svårt att få tapeter att sitta (man får stryka lim på både vägg och tapet) så jag har inlett en "sanering" och sätter repgips på spånplattan ELLER fäller in plywood mellan stolparna och sedan gips på det. Det ÄR så mycket trevligare att sedan få på något sorts ytskikt sedan på gipset.

Jag förstår din målare som gnyr. Man kan ju undra varför det är gips som används

Protte

Y
9,8mm masonit.... pluss lite tapet och gips...
då bör jag köpa 9mm plywood och grunda samt spackla upp resten, istället för utmana ödet med en 10mm skiva som kostar det dubbla - antar jag..

Och detta med tapeter, det är ju inte direkt att tapeterna sätts mot skivan, det sätts ju mot spacklet, och spacklet blir väl inte annorlunda beroende på vad spacklet sitter på? med andra ord bör väl tapeter sätta sig lika bra oavsett skiva då det är spacklet tapeten hamnar på..

Y
4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm...

Så tunna skikt... fyller då plyfan någon funktion alls? och man var väl tvungen att limma mellan skivorna då?
är det inte risk att 6mm gips lätt går i bitar?

Se bara för guds skull till att du inte använder en oljehärdad skiva till ytskiktet. Jag hade kört med spånskiva i ditt läge. Använd skruv med "dyckertskalle" så blir spacklingen roligare.
Vi har spånskivor på hela nedervåningen och när man bara lärt sig hur materialet lever med årstiderna så blir det lättare att tapetsera. En grej är att ALLTID skarva tapeten i skivskarvarna för där spricker eller bubblar det sig annars. Väljer man att måla väggen funkar vanlig akrylfog bra till skarvspacklingen. Vid tapetsering blir det snyggast att INTE ALLS spackla skarvarna.

Precis därför sätter jag gips.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.