30 427 läst ·
17 svar
30k läst
17 svar
MDF eller plywood till lådor? Var köpa skensystem
Oj, 16mm i botten. Blir inte det lite tungt/tjockt då! Jag gjorde mina kökslådor med 12mm björkplywood i stommen och 3mm björkplywood i botten infalsat med en skruv i bakkant. Då skivan var infalsad så blev det strukturellt bra hållbarhet iafa. Lådorna var för std 400 stomme. Dessa lådor har hållit utan problem för allt vi stoppat i dem och ändå är de lätta då vi plockar loss dem. De sitter med Blum skenor, helt dolda samt med fullt utdrag och inbyggda oljedämpare. Har funkat perfekt i snart 6 år tror jag.
Blums skenor och gångjärn och dylikt har bra beskrivningar med exakta mått så det var bara att tänka till lite och snickra på. Funderade ett tag på att köra med de som man bara behöver front till men det hade inte passat, för modernt.
Blums skenor och gångjärn och dylikt har bra beskrivningar med exakta mått så det var bara att tänka till lite och snickra på. Funderade ett tag på att köra med de som man bara behöver front till men det hade inte passat, för modernt.
Det är ett val. Jag skulle inte använda MDF i botten, det är för mjukt. Om man vill ha MDF i botten tvingas man göra den tjockare än plywood.geschwint skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Garderobsinredning MDF eller björkplywood
Möbelsnickeri -
MDF, plywood eller nåt annat till div möbler
Möbelsnickeri -
Formplywood, MDF eller något annat material till arbetsbänk?
Möbelsnickeri -
Bygga sänggavel med förvaring...MDF eller plywood?
Inredning -
mdf eller plywood till väggar?
Byggmaterial & Byggteknik