Okej då vet jag, men hur känsligt/farligt är det att va i närheten av grönsaksland och sådant? Hur långt ifrån ska man vara och går det odla 1 år efter där man sprutat?

Det är bra om ogräset är i stadig tillväxt, är det så kan du köra. Med vattenbaserad produkt så är spridningsomständigheterna inte lika känsliga som vid tex pelleterad stroller kombi (som skall smälta, ångor skall bildas, som skall fastna på torrt blad, osv).

V
Hur länge ska man vänta innan man vågar släppa ut familjen på
Gräsmattan?

För MCPA gäller i originaltext

Wiederbetreten behandelter Rasenflächen erst nach Abtrocknen des Spitzbelages. Dies gilt
auch für Haustiere. Die Nutzung als Spiel- und Liegewiese darf erst nach dem nächsten Schnitt
erfolgen.
Für die Futternutzung (Gras und Heu von Wiesen und Weiden) beträgt die Wartezeit bis zum
Schnitt: 14 Tage. Im Behandlungsjahr anfallendes Ernte-/Mähgut von Zier- und Sportrasen darf
nicht verfüttert werden.

Jag vill inte ta ansvar för någon översättning. Men min tolkning är att gräsmattan inte ska beträdas innan bekämpningsmedlet har torkat. Den ska inte användas för spel/lek före nästa klippning. Och djur ska inte beta av den förrän efter 14 dagar. Ha då i åtanke att texten är skriven för medlets tänkta användning som är golfbanor, betesmarker och slåtterängar - alltså inte på gräsmattor där barn förvänta leka. Jag väntade 14 dagar för säkerhets skull.

Redigerat:
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
I år måste jag ta det bra mycket lugnare med det där. Brände sönder 25 kvm av min gräsmatta förra året, har sett (och ser) för jävligt ut fortfarande.

• Gilla
Gimner
  • Laddar…
Okej, överdoserade du då?

martinåsaka skrev:
Okej, överdoserade du då?
Antagligen, i kombination med att jag hade en del ogräs och bekämpade försent. Gräset hann aldrig återta ytorna, så när ogräset vissnade ner så lämnade de enorma gula fläckar. Nästa gång blir det helt klart mycket lägre dos och och mycket försiktigare med snabb stödsådd.

Undvik också att behandla när gräset är stressat av torka.

Jag har också stora fält som är döda, torra, gula i år...men jag tror att det hos mig är det som kallas snömögel. Har fått för mig att denna vinter varit extra gynnsam för snömögel (åtminstone i Stockholmsområdet) iom att det snöat och töat omväxlande med stark sol.

Hej, kan man klippa ner ogräset med gräsklipparen innan man sprayar med mcpa? Eller ska det va oklippt?

martinåsaka skrev:
Hej, kan man klippa ner ogräset med gräsklipparen innan man sprayar med mcpa? Eller ska det va oklippt?
Giftet tas främst upp genom bladen på ett ogräs i tillväxt, att klippa ogräset före behandling är inte så bra med andra ord.

Peter har rätt men om du däremot kan ställa gräsklipparen så högt att det bara tar gräset (och inte ogräset) så kan det vara en fördel att klippa så att gräset inte "skymmer" ogräset för sprutdimman. Beror ju lite på vilket ogräs det handlar om.

Också värt att nämna är mattan inte ska klippas de närmsta dagarna efter besprutning då man riskerar att "klippa" bort giftet från ogräset :)

Loredo quattro efter 3 dagar, ser ut att sloka iaf men får väl se om det dör
Ogräsbehandlad yta med slokande vegetation efter användning av Loredo Quattro efter tre dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräs och bladväxter som visar tecken på att sloka på en äng, indikerar effekt av herbicid efter 3 dagar.
Skapa konto

Trädgårdsland med slokande Loredo quattro-växter bredvid en odlingslåda med robust grönska.
Skapa konto

• Loredo quattro växter som verkar sloka bland annan grönska tre dagar efter behandling.
    Skapa konto
martinåsaka skrev:
Loredo quattro efter 3 dagar, ser ut att sloka iaf men får väl se om det dör
Är det där din gräsmatta? :wow:

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.