1 227 176 läst ·
2 379 svar
1227k läst
2,4k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Du förstår inte min poäng och jag tror inte ens du vill försöka förstå den heller om jag försöker omformulera igen, så jag ger upp.Paxman skrev:Förlåt, men det där tycker jag är väldigt naivt...vaddå "borde"? Nu är det ju inte tanken att vi ska diskutera Olle Berg i den här tråden, men någon måtta får det väl ändå vara på angreppen. Om nu hr Berg så frikostigt delar med sig av sin kunskap gällande gräsmattor, fritt för alla att läsa på hans hemsida och denna hemsida lockar till sig företag i gräsmattebranschen som ser en fin reklamyta och därför sponsrar, så är det väl inget fel med det? Vi lever inte i Sovjetunionen utan i ett fritt samhälle med marknadsekonomi som grund. Ska det inte vara fritt för Olle att bestämma vad som ska stå högst upp på hans hemsida, och vilket typsnitt det ska stå i? Han utger sig inte för att vara en idealist som vill alla gräsmatteägares absolut bästa rent ekonomiskt, han brinner för fina gräsmattor och tycker om att hjälpa andra att uppnå detta.
Har man minsta kritiska tankeförmågan så kan man ju lätt se att Olle med största sannolikhet har ekonomiskt intresse att rekommendera vissa produkter, precis som de flesta andra som har nått framgång med hemsidor, bloggar, kokböcker, you name it!
Det finns inget generellt svar. Optimalt är att använda en fröblandning som matchar de grässorter du har idag.shadowfire skrev:
Det brukar vara 50/50 att en normal villagräsmatta innehåller antingen rödsvingel+ängsgröe+rajgräs eller rödsvingel+ängsgröe. Så mest safe är att välja den sistnämnda. Weilbulls extra green och Granngården slottspark t.ex.
Blandningar på rödsvingel+ängsgröe är desutom exklusivare så det kan också vara en idé stödså med den för att konkurrera ut eventuellt rajgräs på sikt.
Det finns för- och nackdelar med alla sorter: http://www.dinbyggare.se/grasfroet-vart-att-veta-om-grasfro/
Redigerat:
Ok. Vart ville jag komma? Jo jag tyckte det var ett onödigt påhopp på Olle berg att säga att han kembombar hela mattan med svaga medel. Visst rekommenderar Olle stroller kombi, och det innehåller MCPA. MEN det är det enda godkända medlet som säljs i Sverige, som bekant för några. Inget annat finns tillgängligt (godkänt). Eftersom Olle är en känd person i branschen, så har han ögonen på sig, och kan inte nämna medel som är olagliga i Sverige. Därför får han heller inte rekommendera ferrogent mot mossa. Ferrogent är ett näringstillskott (gräs, grisar, whatever), och får inte användas mot mossa, då det i så fall skulle beläggas med bekämpningsskatter. Säger du på granngården att du skall ha det mot mossa får de inte sälja till dig. Och det är därför de övriga är så dyra (fast det alltid är järnsulfat som är det aktiva ämnet).
Och angående Olle och sponsring - jag råkar känna honom lite, och faktum är att han är idealist. Han tar inte en krona betalt av de företag som får reklamplats. Hur konstigt det än verkar. Det är hand son som gör reklambanner åt företagen, och det fakturerar sonen för. Ni får tro på det eller inte, men Olle är en sådan där principiell person som inte vill bindas med spons och betalning. Han tar inte ens betalt när han står på handelsträdgårdar och talar gräs! Sanningen är till och med ännu mer extrem - han har inte tagit betalt för att dela med sig av sin kunskap i boken .. Vilket jag iofs tycker är på gränsen till dumt.
Ok so shoot me.
Och angående Olle och sponsring - jag råkar känna honom lite, och faktum är att han är idealist. Han tar inte en krona betalt av de företag som får reklamplats. Hur konstigt det än verkar. Det är hand son som gör reklambanner åt företagen, och det fakturerar sonen för. Ni får tro på det eller inte, men Olle är en sådan där principiell person som inte vill bindas med spons och betalning. Han tar inte ens betalt när han står på handelsträdgårdar och talar gräs! Sanningen är till och med ännu mer extrem - han har inte tagit betalt för att dela med sig av sin kunskap i boken .. Vilket jag iofs tycker är på gränsen till dumt.
Ok so shoot me.
Olle = Olle Berg. Googla så får du en snabb bild av vem det är, men i korthet en amatörgräsfanatiker som med åren utarbetat ett personligt skötselprogram som blivit väldigt populärt bland pöbeln. Man kan väl säga att han systematiserat gräsmatteomhändertagandet med influenser från golfvärlden.Pumba skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har ett intressant område på "gräsmattan" som jag totalt förlorat på baksidan av tomten efter dräneringen. Här om något har olika sorters ogräs tagit över och som i praktiken måste bekämpas innan nysådd/stödsådd kan ske.
Förutom analkande maskrosor, vad är det andra för ogräs? Den är duktig på att täcka marken och slå ut all chans för gräset att ta över om inte detta ogräs dör först.
Förutom analkande maskrosor, vad är det andra för ogräs? Den är duktig på att täcka marken och slå ut all chans för gräset att ta över om inte detta ogräs dör först.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur är behöver man inte veta vad ogräset heter, bara att döda det med Dr-stähler!shadowfire skrev:Har ett intressant område på "gräsmattan" som jag totalt förlorat på baksidan av tomten efter dräneringen. Här om något har olika sorters ogräs tagit över och som i praktiken måste bekämpas innan nysådd/stödsådd kan ske.
[bild]
Svårt att se på långt håll, men jag ser en salig kompott av ogrässorter. Jag tycker mig se åtminstone jordreva, groblad och revsmörblomma och möjligen någon daggkåpa. Sedan minst ett par till. Ogräsmedlen i den här tråden biter mycket bra på samtliga dessa.shadowfire skrev:Har ett intressant område på "gräsmattan" som jag totalt förlorat på baksidan av tomten efter dräneringen. Här om något har olika sorters ogräs tagit över och som i praktiken måste bekämpas innan nysådd/stödsådd kan ske.
[bild]
Det enda ogräset jag kan komma på som herbiciderna inte biter något vidare på är av fräkensläktet.
Redigerat:
Nu har det gått drygt två veckor sedan jag sprutade och resultatet förvånar en smula. Det som andra erfarit varit segare att ta död på har hos mig dött ganska snabbt, medan det som andra sagt dör snabbt fortfarande verkar ganska oberört.
Röllikan skrumpnade ihop och är nu död, även smultron verkar ha dukat under. Däremot ser jag inte någon vidare påverkan på grobladen...lite skumt...
Jag har bestämt mig för att inte köra en omgång till med bekämpning det här året. Jag ska vattna ut Ferrogent i dagarna, i väntan på att mer gräsfrö och Folorovit höstgödsel kommer hem från horto.se. Den här hösten är ju fantastiskt varm, så jag tror att gräset har goda chanser att slå rot ordentligt innan de första frostnätterna kommer.
Röllikan skrumpnade ihop och är nu död, även smultron verkar ha dukat under. Däremot ser jag inte någon vidare påverkan på grobladen...lite skumt...
Jag har bestämt mig för att inte köra en omgång till med bekämpning det här året. Jag ska vattna ut Ferrogent i dagarna, i väntan på att mer gräsfrö och Folorovit höstgödsel kommer hem från horto.se. Den här hösten är ju fantastiskt varm, så jag tror att gräset har goda chanser att slå rot ordentligt innan de första frostnätterna kommer.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Det ska gå att klicka upp bilden, men det kanske är svårt att se ändå. Jordreva har jag identifierat iaf och någon form av smörblomma så det verkar stämma. Sedan är det lite kraftigare ogräs, men är lite oklar på om det är groblad eller ej.mg765 skrev:Svårt att se på långt håll, men jag ser en salig kompott av ogrässorter. Jag tycker mig se åtminstone jordreva, groblad och revsmörblomma och möjligen någon daggkåpa. Sedan minst ett par till. Ogräsmedlen i den här tråden biter mycket bra på samtliga dessa.
Det enda ogräset jag kan komma på som herbiciderna inte biter något vidare på är av fräkensläktet.
Ska bli riktigt kul att se hur detta kommer att bli, för här borde det blir en total ogräsmassaker om MCPA't biter riktigt nu. Ska bunkra upp med gräsfrön. Är för övrigt galet gynnsamt väder just nu med riktigt varm jord och varma, fuktiga dagar.
Hej,
Vilket fantastiskt forum, mkt bra tips om ogräs här och intressant med import! Jag har varit så smart att jag vertikalskurit min gräsmatta som innehöll en del ogräs och nu har det blivit 100 resor värre.. Jag ni kan tänka er. Skulle en flaska Quattro göra nytta här tror ni? Finns mängder maskros, klvöver, rölleka, revsmörblomma.Se bilder.. Kommer såklart även behöva dressa och stödså efteråt.
Tack!
Vilket fantastiskt forum, mkt bra tips om ogräs här och intressant med import! Jag har varit så smart att jag vertikalskurit min gräsmatta som innehöll en del ogräs och nu har det blivit 100 resor värre.. Jag ni kan tänka er. Skulle en flaska Quattro göra nytta här tror ni? Finns mängder maskros, klvöver, rölleka, revsmörblomma.Se bilder.. Kommer såklart även behöva dressa och stödså efteråt.
Tack!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har tyvärr bara erfarenhet av arianne s. Och det medlet är helt galet. På 2 veckor dödar det ALLT ogräs och allt är förmultnat inte en liten bit syns efter 2 veckor, helt väck.
Grannen trodde inte att det var så bra, han sa att det är bara för att du klipper så ofta.. jag erbjöd mig att bespruta hans framsida. 1 vecka efter besprutning kunde han inte förstå att allt var borta. Böndernas medel is The shit.
Grannen trodde inte att det var så bra, han sa att det är bara för att du klipper så ofta.. jag erbjöd mig att bespruta hans framsida. 1 vecka efter besprutning kunde han inte förstå att allt var borta. Böndernas medel is The shit.