MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan

146k läst  741 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
  2. Tobbe Arnesson
    Medlem Nivå 8
    Efter tre resor till Byggmax kunde jag till sist bespruta mattan igår. Första besöket till Byggmax var ett väldigt antiklimax. Trädgårdsavdelningen stänger två timmar före byggavdelningen på lördagar i Borlänge, det står det inget om på hemsidan. Andra gången gick det att handla, men när jag hemma packade upp ryggsprutan hade Hozelock missat att lägga i en påse med smådelar och manual. Försöker få kompensation för åtminstone den ena resan, återstår att se om det lyckas. Nåja.

Manualen är inte speciellt tydlig, men jag fick ihop ryggsprutan på knappt tio minuter. Provsprayade med bara vatten för att hitta metodiken.

Sen åkte 6 x 10 liter Dicotex-lösning ut på gräsmattan (10 ml per liter vatten). Det tog 2½ timme och ~60% av gräsmattan behövde jag täcka hela, partierna med lägre täckningsbehov gick så klart fortare. Räknade på arealerna lite grovt och hamnade på 2 000 kvm behandlad yta. Jag borde alltså lagt på mer, men jag tyckte det blev blött på alla blad och att mer pärlade för att sen rinna av. Återstår att se om det blev för klent behandlat, jag har tagit ett antal före-bilder på olika arter.

En tanke med diskrepans i åtgång skulle kunna förklaras med att det är en väldans skillnad att behandla en fullvuxen tistel eller brännässla mot de låga varianter som blir i en regelbundet klippt gräsmatta. Det är en tvådimensionell behandling i gräsmatta mot 3D och många höjdlager med blad i en fullvuxen dito.

Hoppade över 800 kvm där det finns frukt och bär, tar det till försommaren istället för nu när det börjar bli ätmoget.

Nöjd med ryggsprutan! Den sitter skönt och jag upplever ergonomin som bra, lagom spruthöjd men man vill kanske ha ett längre rör om man är 190+ (jag är 182 cm). Hade önskat att det gick att låsa handtaget i sprayläge eftersom det var mer eller mindre konstant sprutande. Lite fördröjning från man släpper knappen tills det slutar spruta, lyckades byta grepp med kontinuerlig spray några gånger så det får ses som en feature snarare än en bugg. Pumpen funkade fint men det känns i några muskelfästen att det var en ny rörelse, ser ändå inte att det skulle vara värt merkostnaden att köpa en med batteridrift.

Satte fast slangen i bärremmens nedre fäste med ett buntband, för den tenderade att fastna under/bakom tanken och därmed bli för kort för att kunna svepa som jag ville. Markerade även 3 samt 10 liter med märkpenna på tanken, så det gick fort att fylla upp. Fyllde i tre liter vatten, tillsatte 100 ml Dicotex och toppade sedan upp till 10 liter.

Följer upp med bilder om någon vecka. Har tänkt fota efter 1 dag, 3 dagar och sedan veckovis.

3. A
    Medlem Nivå 2
    Apropå att det pärlade sig på bladen så finns det tensider (typ rengöringsmedel) som är speciellt för örtbesprutning. De innehåller icke joniska tensider och man blandar lite, lite av det i sin lösning. Då får man inga pärlingar och bättre bladteckning och med det bättre effekt av medlet. Jag har dock inte hittat tensider speciellt uttalat för besprutning i Sverige. Men sök på "surfactant for herbicides" så går det att få tag på.

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Borde väl funka med några droppar såpa annars?

5. A
    Medlem Nivå 2
    Kanske? Jag tror det är viktigt att det inte löddrar och skummar för mycket som typ "vanligt diskmedel". Jag har även sett en del industriella rengöringsmedel som består av rätt sorts tensider. Men jag har inte vågat pröva. Dels för osäkerheten på dosering, dels av rädsla för andra ämnen som kanske skadar mattan och dels av rädsla för ämnen som kanske neutraliserar herbaciden. . Men såpa kanske funkar.

6. Tobbe Arnesson
    Medlem Nivå 8
    Granngården har en produkt för det: https://www.granngarden.se/vatmedel-biowet-5-l/p/1165715

"Biowet är ett biologiskt nedbrytbart nonjoniskt vätmedel som minskar sprutvätskans ytspänning. Vätmedlet blandas med växtskyddsmedel för ökad vätning, täckning och vidhäftning, vilket medför att bekämpningsmedlet verkar effektivare".

De skriver även:
    "Biowet ska endast användas där rekommendation för tillsats av vätmedel anges".

Tidigare i tråden hade någon frågat Bayer Garten om vätmedel till Loredo Quattro och fick svar att det inte behövs.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 2
    Fint! Kanske lite "off topic", men i dessa tider av torka kanske denna kemikale även skulle kunna höja matjordens förmåga att tillgodogöra sig det lilla mängden regn som kommer då och då? Jag menar att jorden borde kunna suga ner vattnet betydligt effektivare och djupare om ytspänningen försvagades?

8. A
    Medlem Nivå 2
    ...och när jag läser lite nogrannare om biowet så står det ju faktiskt att det även kan användas i just det syftet

9. L
    Medlem Nivå 2
    Hur sent in på säsongen kan man sprida dicotex lösningen? I denna torka vågar jag inte utsätta det försvagade gräset för en behandling. Och någon nederbörd finns inte i sikte kommande 10dygn.

Är det bättre att spara till nästa säsong när maskrosorna spirar som bäst?

10. A
    Medlem Nivå 2
    Ja det tror jag. Det är nog bättre att vänta. Helst ska ogräset vara i god tillväxtens. Nu växer ju knappt något.

• Laddar…
  11. Peter2400
    Medlem · Nivå 17
    Det ogräset som verkar vara i god tillväxt när hösten kommer hade jag gett en omgång.
    Tror det var 3 år sedan jag gav mig på ogräset första gången, nu får jag leta noga för att hitta något.

• Laddar…
  12. Tobbe Arnesson
    Medlem Nivå 8
    15:e maj och 15:e juni gav bäst resultat för den försöksyta som undersökts norr om Uppsala. Tusenskönor behandlas dock bäst på slutet av säsongen.

En fråga som jag inte tycker har fått ett tydligt svar i tråden är efter hur lång tid det är lämpligt att stödså. Att man inte ska behandla gräs som växer sin första säsong är tydligt, men hur påverkar behandlingen nysådd?

Jag mailade både Bayer Garten och Dr. Sthäler med just den frågan. BG har inte svarat, men Dr. Stähler har!

Man måste vänta två veckor innan nysådd, ogräset ska vara dött och torkat. Sen är det bara att luckra upp jorden och så nytt.

• Laddar…
  13. Tobbe Arnesson
    Medlem Nivå 8
    Nu svarade även SBM Life Science/Bayer Garten samma sak, efter två veckor är det möjligt att så frön.

14. FG
    Medlem · Nivå 9
    Ingen bra sommar för oss gräsmattenördar. Jag hade laddat upp med gräsgödsel och Rölundas kogödsel/hönsgödsel-kompost som dress, allt ligger kvar i garaget och gräsmattan är halvdöd.

Däremot har jag behandlat ogräset med mcpa, tyvärr har det även tagit en del av gräset.

15. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Det är som sagt en dålig idé att utsätta en redan stressad växt för ytterligare påfrestningar, tex vertikalskärning eller ogräsgifter.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: