Byggahus.se
L LasseA skrev:
McOlsson – har du haft din (S600 eller S800?) länge och det har funkat bra?
(Jag placerade min laddstation på precis samma sätt som du, det funkar som sagt bra, bara man anger att den ska köra ut tillräckligt långt innan den börjar klippa.)
Har haft min mindre än ett år, det är en S600 precis som din. Köptes i början av augusti 2020, så i år är första fulla sommaren den går.

Inga problem alls vid laddstationen, trots att vi inte lagt slingan enligt instruktionerna. Har i år justerat begränsningskabeln där jag sett att den kunnat ligga närmare/behövt ligga längre ifrån.
 
  • Gilla
LasseA
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Har haft min mindre än ett år, det är en S600 precis som din. Köptes i början av augusti 2020, så i år är första fulla sommaren den går.

Inga problem alls vid laddstationen, trots att vi inte lagt slingan enligt instruktionerna. Har i år justerat begränsningskabeln där jag sett att den kunnat ligga närmare/behövt ligga längre ifrån.
Låter bra!
Det verkar bara finnas ett alternativ till funktionen Yttäckning – att den går till guidekabelns slut och börjar klippa där x% av gångerna. Jag trodde att man kunde specificera flera områden på olika sträckor längs kabeln, som på Husqvarnas klippare, men de verkar ha spärrat den funktionen här. Är det så på din också?

Och kanske även på din nyare S800, @WIP ?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
L LasseA skrev:
Låter bra!
Det verkar bara finnas ett alternativ till funktionen Yttäckning – att den går till guidekabelns slut och börjar klippa där x% av gångerna. Jag trodde att man kunde specificera flera områden på olika sträckor längs kabeln, som på Husqvarnas klippare, men de verkar ha spärrat den funktionen här. Är det så på din också?
Yes, det är så den funkar. Trodde det va så som du trodde när jag köpte min med. Eftersom jag har en U-formad gräsmatta har jag därför satt laddstationen i ena änden och dragit guidekabeln till den andra. Har ställt att den kör 50% med start vid laddstationen och 50% att den följer guidekabeln ut. Det kanske inte är det bästa, men å andra sidan är det inte den bästa modellen jag köpt heller, och jag tycker att den sköter det fint.

Det har hänt en gång att jag lyft den till framsidan (den del av trädgården där guidekabeln slutar) för att jag tyckte den kunde köra där med. Det här var efter det stora skyfall för nån vecka sen då gräset raskt sköt i höjden.
Gräsmatta längs häck med laddstation för robotgräsklippare och ledningskabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här "tarmen" oroade jag mig en hel del för om gräsklipparen skulle hitta in i (guidekabeln går rakt ut från laddstationen ca 1m, sen svänger den kraftigt hitåt i bild). Men den fixar det med!
Man ser på ett par veckor om tiden den klipper räcker till eller om det behöver justeras åt något håll.

Det enda jag saknar, som jag tycker kunnat ingå är pushnotiser via Bluetooth (när man är inom räckhåll). För klipper den av begränsningskabeln eller kör fast I en solstol till exempel så blir den stående tills man råkar se den, och det kanske tar en stund, även om man är hemma har jag märkt.
 
  • Gilla
LasseA
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Yes, det är så den funkar. Trodde det va så som du trodde när jag köpte min med. Eftersom jag har en U-formad gräsmatta har jag därför satt laddstationen i ena änden och dragit guidekabeln till den andra. Har ställt att den kör 50% med start vid laddstationen och 50% att den följer guidekabeln ut. Det kanske inte är det bästa, men å andra sidan är det inte den bästa modellen jag köpt heller, och jag tycker att den sköter det fint.

Det har hänt en gång att jag lyft den till framsidan (den del av trädgården där guidekabeln slutar) för att jag tyckte den kunde köra där med. Det här var efter det stora skyfall för nån vecka sen då gräset raskt sköt i höjden.
[bild]
Den här "tarmen" oroade jag mig en hel del för om gräsklipparen skulle hitta in i (guidekabeln går rakt ut från laddstationen ca 1m, sen svänger den kraftigt hitåt i bild). Men den fixar det med!
Man ser på ett par veckor om tiden den klipper räcker till eller om det behöver justeras åt något håll.

Det enda jag saknar, som jag tycker kunnat ingå är pushnotiser via Bluetooth (när man är inom räckhåll). För klipper den av begränsningskabeln eller kör fast I en solstol till exempel så blir den stående tills man råkar se den, och det kanske tar en stund, även om man är hemma har jag märkt.
Aha, bra att veta – även om jag, som sagt, också trodde att man kunde låta den starta vid fler ställen än bara vidd laddstationen och slutet av guidekabeln. Men jag har också en U-formad gräsmatta, där den avslutas rätt smalt, så det kommer nog att funka tillräckligt bra ändå med bara två startpunkter.
Som du skriver, så får man väl nöja sig med lite fre funktioner när man köper en budgetvariant av HQ.

Så bra att klipparen även hittar in i din smala korridor
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, då är den igång! Jobbar hemma just nu, så jag sitter o tittar när den irrar runt på gräsmattan här utanför. I går kröp jag runt hela tomten o lade ut 250 meter kabel. Det känns idag i kroppen! Vid första start så följde den guidekabeln hela vägen till andra sidan huset, tydligen för att testa installationen. Det gick ju bra men ack så långsamt! Tänkte att om den går så långsamt hela tiden, så blir det inte mycket klippt. Men som tur är går den fortare vid klippning. Den går väldigt tyst, det enda som hörs är när gräset klipps av. Hörs faktiskt mer än jag trodde.
L LasseA skrev:
Efter att ha grävt ned 200 meter begränsningskabel & guidekabel, så fick min S600 börja "beta av" tomten igår. Det är ca 430 kvm gräs och jag tycker att den jobbar sig bra över hela ytan. Den är för lite vid området i slutet på guidekabeln, så jag ska börja använda funktionen Yttäckning och programmera att den ska hålla sig där lite längre.

@Cahlis och @WIP, hur är era erfarenheter hittills med S600 respektive S800?

@Bödvar McOlsson – har du haft din (S600 eller S800?) länge och det har funkat bra?
(Jag placerade min laddstation på precis samma sätt som du, det funkar som sagt bra, bara man anger att den ska köra ut tillräckligt långt innan den börjar klippa.)

Det finns en FB-grupp för ägare av Husqvarna Automowers, med 24.000 medlemmar, där man delar med sig av sina erfarenheter. Jag gick med där när jag först tänkte köpa en Husqvarna och fick bra tips där, men det vore bara med en liknande grupp för McCulloch-ägare. Bra att dela med sig av tips och frågor, tänker jag :)
Jo det har gått bra efter att jag fått hjälp av en FB medlem att komma på vad "ingen slingsignal" kan innebära. Det var en dåligt intryckt koppling till skarven när guidekabeln möter begränsningsslingan. Sedan har den gått bra. De två första gångerna som stod det " guidekablen felmoterad" men den tredje gången gick den ut normalt och har gått bra sedan dess. Det är för kort tid för att vara säker men det verkar bra.
Vänder som väntat och är tyst. 57 dB är ett supervärde. Bättre än Huqvarna 305
Som sagt , det finns en FB-grupp https://www.facebook.com/groups/697356517387378
Välkommen in i den. Bara 179 medlemmar än så länge men växande.
 
  • Gilla
LasseA
  • Laddar…
W WIP skrev:
Jo det har gått bra efter att jag fått hjälp av en FB medlem att komma på vad "ingen slingsignal" kan innebära. Det var en dåligt intryckt koppling till skarven när guidekabeln möter begränsningsslingan. Sedan har den gått bra. De två första gångerna som stod det " guidekablen felmoterad" men den tredje gången gick den ut normalt och har gått bra sedan dess. Det är för kort tid för att vara säker men det verkar bra.
Vänder som väntat och är tyst. 57 dB är ett supervärde. Bättre än Huqvarna 305
Som sagt , det finns en FB-grupp [länk]
Välkommen in i den. Bara 179 medlemmar än så länge men växande.
Ja, jag tycker också att den går tyst, bra att inte behöva störa grannarna eller sig själv. Tack för FB-tipset, jag har lämnat en förfrågan om att bli insläppt.
 
Ja, nu börjar det bli ordning på gräsmattan. Min går 9 timmar om dagen så nu har den snart klippt ner alla tofsar som missades första dagarna. Eller egentligen går den ju inte 9 timmar, för den laddar ju varannan timme. Den har fastnat några gånger i hålor eller under grenar från buskar. Men där har jag fyllt på med jord alt klippt grenar. Yttäckning funkar bra, jag satte 30% framför huset resten bakom. Det är alltså för den bortersta ytan man ska ange procenttalet, glöm inte det. Min laddstation står alltså bakom huset, på den yta som klipps 70% av tiden. Sen hur den räknar ut det, blir jag inte klok på men den följer begränsningstråden hela vägen o börjar klippa där ibland (på 30% ytan alltså). Verkar stämma ungefär, för lagom mycket klippt blir det på båda ställena.
Ljudnivån från motor o hjul är som sagt väldigt låg. Däremot själva klippen när den skär av grässtråna eller när de studsar runt under klipparen låter ganska mycket. Tror nog att det skulle kunna störa någon som sover med öppet fönster på natten... Hur låter era?
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, nu börjar det bli ordning på gräsmattan. Min går 9 timmar om dagen så nu har den snart klippt ner alla tofsar som missades första dagarna. Eller egentligen går den ju inte 9 timmar, för den laddar ju varannan timme. Den har fastnat några gånger i hålor eller under grenar från buskar. Men där har jag fyllt på med jord alt klippt grenar. Yttäckning funkar bra, jag satte 30% framför huset resten bakom. Det är alltså för den bortersta ytan man ska ange procenttalet, glöm inte det. Min laddstation står alltså bakom huset, på den yta som klipps 70% av tiden. Sen hur den räknar ut det, blir jag inte klok på men den följer begränsningstråden hela vägen o börjar klippa där ibland (på 30% ytan alltså). Verkar stämma ungefär, för lagom mycket klippt blir det på båda ställena.
Ljudnivån från motor o hjul är som sagt väldigt låg. Däremot själva klippen när den skär av grässtråna eller när de studsar runt under klipparen låter ganska mycket. Tror nog att det skulle kunna störa någon som sover med öppet fönster på natten... Hur låter era?
Jag tycker det är tveksamt med nattklippning med tanke på det oklara sambandet med igelkottsdöd.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Ja, nu börjar det bli ordning på gräsmattan. Min går 9 timmar om dagen så nu har den snart klippt ner alla tofsar som missades första dagarna. Eller egentligen går den ju inte 9 timmar, för den laddar ju varannan timme. Den har fastnat några gånger i hålor eller under grenar från buskar. Men där har jag fyllt på med jord alt klippt grenar. Yttäckning funkar bra, jag satte 30% framför huset resten bakom. Det är alltså för den bortersta ytan man ska ange procenttalet, glöm inte det. Min laddstation står alltså bakom huset, på den yta som klipps 70% av tiden. Sen hur den räknar ut det, blir jag inte klok på men den följer begränsningstråden hela vägen o börjar klippa där ibland (på 30% ytan alltså). Verkar stämma ungefär, för lagom mycket klippt blir det på båda ställena.
Ljudnivån från motor o hjul är som sagt väldigt låg. Däremot själva klippen när den skär av grässtråna eller när de studsar runt under klipparen låter ganska mycket. Tror nog att det skulle kunna störa någon som sover med öppet fönster på natten... Hur låter era?
Det låter inte så mycket från hjulmotorerna (jag antar att det när en för varje drivhjul) och det "rasslande" ljudet från själv klippningen är inte så störande. Jag har ställt in den aktiva klipptiden till mellan kl. 5 och 17, så gräsmattan är fri på kvällen. Grannarna har inte sovrumsfönster direkt mot vår gräsmatta, så det bör inte större dem. Laddstationen står direkt under vårt sovrumsfönster och vi hör inte när den börjar klippa.

När det gäller Yttäckning, så har jag ställt in den på 50%, dvs. så den startar varannan gång vid laddstationen på husets baksida (där den största gräsytan finns) och varannan gång på framsidan, vid husentrén. Det är smalare och mindre gräsyta på framsidan, så klipparen kommer inte slumpmässigt dit lika lätt. Därför tycker jag att det är bättre att den startar där oftare (det ska ju gärna vara välklippt vid husets entré...), för ganska snart letar den sig ändå tillbaka till den större ytan på baksidan.

@Cahlis – När du har en yttäckning på 30%, så startar den längst bort 3 gånger av 10. Om du vill ha en lägre andel av starterna där, så skulle jag rekommendera att i stället ha 20% (start där var 5:e gång), 25% (start där var 4:e gång) eller 33% (start där var 3:e gång). Då bör det bli en jämnare/exaktare fördelning av klippstarterna än vid 30%, eftersom varje klippomgång tar 2 timmar (1 timme klipp och 1 timme laddning).
 
Jag har installerat en s800 hos min mor och först så lös den grön. Nu blinkar det gult... Har kollat guidekabeln fram tills där det slutade vara klippt och hittade två jack som jag skarvade ihop. Men det blinkar fortfarande gult och gnäller över guidekabeln...
 
VidarH VidarH skrev:
Jag har installerat en s800 hos min mor och först så lös den grön. Nu blinkar det gult... Har kollat guidekabeln fram tills där det slutade vara klippt och hittade två jack som jag skarvade ihop. Men det blinkar fortfarande gult och gnäller över guidekabeln...
Ja då får du kolla över din installation, där tycks finna något avbrott i ledningarna.
Kolla skarvkontakten för beg.kabel och guide så att den är ordentligt hopklämd med en tång, att snabbkontakten i laddstationen är korrekt gjorda och sitter ordentligt fast i laddaren.
 
Jag skulle testa att koppla ihop den med telefonen via blåtand. Sedan skulle jag koppla den till min mors telefon. Det underhållande var att bluetooth hade försvunnit ur menyn? Jaha...
Så vidare till felsökning då. Först la jag ut en minislinga för att se att laddstationen var hel. Det visar grönt. Sedan drog jag en testkabel mellan den och punkten där guidekabeln ansluter till slingan. Det visar grönt. Så jag bytte ut guidekabeln mot en ny i sin helhet trots alla sablans mygg... Och nu lyser det grönt! Får hoppas att den sköter sig nu... Det är en riktigt skev gräsmatta så det blir spännande minst sagt.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag skulle testa att koppla ihop den med telefonen via blåtand. Sedan skulle jag koppla den till min mors telefon. Det underhållande var att bluetooth hade försvunnit ur menyn? Jaha...
Så vidare till felsökning då. Först la jag ut en minislinga för att se att laddstationen var hel. Det visar grönt. Sedan drog jag en testkabel mellan den och punkten där guidekabeln ansluter till slingan. Det visar grönt. Så jag bytte ut guidekabeln mot en ny i sin helhet trots alla sablans mygg... Och nu lyser det grönt! Får hoppas att den sköter sig nu... Det är en riktigt skev gräsmatta så det blir spännande minst sagt.
Jag vill slå ett slag för vår grupp på Facebook som har goda medlemmar som har McCullough-klippare

https://www.facebook.com/groups/697356517387378/about
 
Nu kom det ett inlägg på FB ang klippbredden. Det verkar som om man kan köpa en knivdisk som är avsedd för en Gardena Sileno med 22 cm klippbredd och sätta den på alla McCullocmaskiner ( samma motor) och få 37,5 % bredare klippning. Bra för både batteri och annat om man kan dra ner på klipptiden förutom attd en tar 3 cm närmare fasta hinder.
https://www.clasohlson.com/se/Knivd...9HalofyQ77cqHc7Emzy7phh_G-v51oPrZbx2g49XUe9Zw
 
  • Wow
micked99
  • Laddar…
Hej, vi har varit nära på att slå till på en Gardena Sileno 750kvm för ca 11,500kr men såg denna tråden nu. Är en S800 likvärdig? Är det samma robot och samma mjukvara i grunden? För det skiljer ju ändå nästan 2500kr.
Dock får man med 5 års garanti på Gardenan, kanske är mindre på S800an?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.