3 361 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
McCulloch R600 följer inte guide ut
Hej
Håller på att installera en Mc Culloch Rob R600.
Tanken är att installera laddstationen i änden av en passage och under altanen vilket iof inte är optimalt men om den alltid följer guidekabeln ut så borde det funka. Det finns en inställning, ”Proportion : Alltid” och enligt manualen skall den då alltid följa guiden ut.
Problemet är att jag inte kan få den att följa guiden ut. Den kör bara ut 3 dm, roterar ett kvarts varv, backar 90 grader ut från guiden, kör en bit fram över guiden sen börjar den klippa. Detta sker både när man kör ”Kalibrera guide” och när den startar normalt/enligt schema därefter. Kollar man på displayen står det 0m. Jag har även provat att installera den by the book, 3 m fritt framför och 1,5 åt sidorna då gör den typ likadant.
Någon som har några tips här hur man kan få den att följa guiden ut hela vägen till begränsningsslingan?
//Micke
Håller på att installera en Mc Culloch Rob R600.
Tanken är att installera laddstationen i änden av en passage och under altanen vilket iof inte är optimalt men om den alltid följer guidekabeln ut så borde det funka. Det finns en inställning, ”Proportion : Alltid” och enligt manualen skall den då alltid följa guiden ut.
Problemet är att jag inte kan få den att följa guiden ut. Den kör bara ut 3 dm, roterar ett kvarts varv, backar 90 grader ut från guiden, kör en bit fram över guiden sen börjar den klippa. Detta sker både när man kör ”Kalibrera guide” och när den startar normalt/enligt schema därefter. Kollar man på displayen står det 0m. Jag har även provat att installera den by the book, 3 m fritt framför och 1,5 åt sidorna då gör den typ likadant.
Någon som har några tips här hur man kan få den att följa guiden ut hela vägen till begränsningsslingan?
//Micke
Jag har samma problem nu med min rob1000. Eller vad den gör är att den kör ut ett par dm. Vrider sig 90 grader, backar, kör framåt, stannar till en halv sekund vid guidekabeln och kör sedan framåt igen till den närmar sig begränsningskabeln och följer den till den tar stopp i ett föremål sen startar ett par meter framför den igång klippning. Så stör det antingen 1 eller 2m när ma. Läser displayen.
Henriku: Vid test ut så gör roboten precis som du beskriver det. Anledningen är att den alltid kör på max avstånd från guidekabeln vilket innebär att den kör ut ca 1,5 meter i 90 grader från guidekabeln. Om den då kommer nära begränsningskabeln avbryts testet. Vid vanlig användning går den oftast bara max en halvmeter från guidekabeln så i vardagliga livet funkar det bra så bara vid test out det inte funkar.H Henriku skrev:Jag har samma problem nu med min rob1000. Eller vad den gör är att den kör ut ett par dm. Vrider sig 90 grader, backar, kör framåt, stannar till en halv sekund vid guidekabeln och kör sedan framåt igen till den närmar sig begränsningskabeln och följer den till den tar stopp i ett föremål sen startar ett par meter framför den igång klippning. Så stör det antingen 1 eller 2m när ma. Läser displayen.
Jag kanske har missförstått här lite...men har du testat att ändra "Startpunkten"? Har för mig att default är 30 cm...
Jag lyckades inte få testet att fungera först, men när jag ändrade startpunkten till 2 meter funkade det fint. Det är dock märkligt att det inte funkar för dig även när du ställt laddstationen precis enligt instruktionen...
Du kan ju alltid testa att ändra startpunkten och se vad som händer.
Jag lyckades inte få testet att fungera först, men när jag ändrade startpunkten till 2 meter funkade det fint. Det är dock märkligt att det inte funkar för dig även när du ställt laddstationen precis enligt instruktionen...
Klicka här för att svara