Byggahus.se
Hej!

jag ska bygga till huset i tre plan, källare entréplan och övre plan. Tänkte ha golvvärme i dessa nybyggda delar. Dessutom installera golvvärme i hela källaren samt i kök och hall på entréplan (blir golvvärme i nästan hela huset). Har nyinstallerad bergvärmepump.
Finns det risk att jag har för mycket golvvärme, dvs orkar systemet pumpa runt all vatten i dessa långa ledningar? Några risker?

Tacksam för input…
 
Krilleman
Golvvärme ska ha egen punp efter GV-shunt.
Radiatorvärme har egen pump då dessa drivs av högre temperatur.

Hur tänkte du bygga ditt system?
 
A
J JCG. skrev:
Hej!

jag ska bygga till huset i tre plan, källare entréplan och övre plan. Tänkte ha golvvärme i dessa nybyggda delar. Dessutom installera golvvärme i hela källaren samt i kök och hall på entréplan (blir golvvärme i nästan hela huset). Har nyinstallerad bergvärmepump.
Finns det risk att jag har för mycket golvvärme, dvs orkar systemet pumpa runt all vatten i dessa långa ledningar? Några risker?

Tacksam för input…
Ska du göra jobbet själv? Kontakta isf en leverantör, t.ex. Lk, Roth, Uponor så för du hjälp.

Lägger du ut jobbet så har dom röris koll på läget.

Du kan ha hur mycket golvvärme du vill, det som kan hända är att du får komplettera med fler pumpar (shuntar). Inte ovanligt med en shunt per våningsplan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
J JCG. skrev:
Hej!

jag ska bygga till huset i tre plan, källare entréplan och övre plan. Tänkte ha golvvärme i dessa nybyggda delar. Dessutom installera golvvärme i hela källaren samt i kök och hall på entréplan (blir golvvärme i nästan hela huset). Har nyinstallerad bergvärmepump.
Finns det risk att jag har för mycket golvvärme, dvs orkar systemet pumpa runt all vatten i dessa långa ledningar? Några risker?

Tacksam för input…
Du kommer sannolikt att sätta fördelarskåp på lämpligt ställe/ställen (typ ett per våningsplan och ytterligare för renoveringen), och i dessa fördelarskåp sätter man en cirkulationspump och shunt (då VA radiatorer ska ha nästan dubbelt så hög framledningstemp som golvvärme). Så därmed är svaret på dina frågor både Ja och Nej.

Det finns en maxlängd självklart, men det beror på värmeeffekten som man vill få ut och inte att pumpen inte orkar driva. Tumregeln än max 90m per slinga, och har man enskilda rum som kräver längre slingor än så, så delar man upp rummet på flera slingor. Så nej, du kan inte ha ”för mycket” golvvärme. ”Systemet” kommer orka pumpa runt all vatten i ledningarna (som inte alls är särskilt långa).

Blir slingornas sammanlagda längd för lång (högst osannolikt) så är det bara dela upp rummen på fler fördelare och cirkpumpar.

Oisolerad bottenplatta i källare brukar inte rekommenderas att sätta in golvvärme på. Finns de som gjort det och allt gått bra men det är den allmänna rekommendationen i alla fall
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du kommer sannolikt att sätta fördelarskåp på lämpligt ställe/ställen (typ ett per våningsplan och ytterligare för renoveringen), och i dessa fördelarskåp sätter man en cirkulationspump och shunt (då VA radiatorer ska ha nästan dubbelt så hög framledningstemp som golvvärme). Så därmed är svaret på dina frågor både Ja och Nej.

Det finns en maxlängd självklart, men det beror på värmeeffekten som man vill få ut och inte att pumpen inte orkar driva. Tumregeln än max 90m per slinga, och har man enskilda rum som kräver längre slingor än så, så delar man upp rummet på flera slingor. Så nej, du kan inte ha ”för mycket” golvvärme. ”Systemet” kommer orka pumpa runt all vatten i ledningarna (som inte alls är särskilt långa).

Blir slingornas sammanlagda längd för lång (högst osannolikt) så är det bara dela upp rummen på fler fördelare och cirkpumpar.
Jag tänkte ta hjälp för att få detta gjort. Och det var effekten jag tänkte på. Ifall värmen hinner försvinna under de långs ledningarna…? Kommer att använda olika shuntar
 
K
J JCG. skrev:
Jag tänkte ta hjälp för att få detta gjort. Och det var effekten jag tänkte på. Ifall värmen hinner försvinna under de långs ledningarna…? Kommer att använda olika shuntar
Vad är det för långa ledningar du tjatar om? Du måste definiera detta. Annars går det inte att svara på om effektförlusten är accceptabel eller inte.

Som jag sa, ledningarna i en normal installation är inte för långa.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
J JCG. skrev:
Jag tänkte ta hjälp för att få detta gjort. Och det var effekten jag tänkte på. Ifall värmen hinner försvinna under de långs ledningarna…? Kommer att använda olika shuntar
Det är ju hela grejen! ;)

Din leverantör kommer se till att varje slinga är lagom lång och dragen på ett bra sätt, så värmen kommer inte att försvinna. Det är givetvis kallare i slutet av slingan men inget du kommer att märka.
 
  • Gilla
JCG.
  • Laddar…
A
Jag undrar om du vet om att golvvärme typiskt består av flera parallella slingor?

Det vill säga det är inte en kilometerlånga slang som är kokhet i början och iskall i slutet.
 
yoloboi skrev:
Jag undrar om du vet om att golvvärme typiskt består av flera parallella slingor?

Det vill säga det är inte en kilometerlånga slang som är kokhet i början och iskall i slutet.

Jag tyckte att golvslingorna såg så långa ut jämfört med de ledningar till de vattenburna elementen så jag blev lite fundersam när jag ska ha vattenburen golvvärme i hela huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
K
J JCG. skrev:
Jag tyckte att golvslingorna såg så långa ut jämfört med de ledningar till de vattenburna elementen så jag blev lite fundersam när jag ska ha vattenburen golvvärme i hela huset.
Du har nog missat hela konceptet med hur golvvärme fungerar.
Skulle vara intressant att veta varför du bestämt dig för att du vill ha vattenburen golvvärme i hela huset. Någonstans måste det ju finnas en anledning som ändå är logisk får man hoppas, för mycket av det som framkommit här är då inte det.
 
Effekten som försvinner är ju den som behövs för att hålla huset varmt. Det är inte beroende av ledningslängd. Du tycks sakna grundförståelsen för värmesystem.
 
Krilleman
K kniv skrev:
Du har nog missat hela konceptet med hur golvvärme fungerar.
Skulle vara intressant att veta varför du bestämt dig för att du vill ha vattenburen golvvärme i hela huset. Någonstans måste det ju finnas en anledning som ändå är logisk får man hoppas, för mycket av det som framkommit här är då inte det
Menar du att elektrisk golvvärme är billigare? :thinking:
 
K
Krilleman Krilleman skrev:
Menar du att elektrisk golvvärme är billigare? :thinking:
Du får läsa igen. Knappast det jag påstår. Du får det att låta som att valet står mellan vattenburen gv och elektrisk gv per automatik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.