Ska hämta ett sågverk vilket är uppdelat i sexmeters-bitar. Och jag undrar vilka lastningsregler som gäller och då i första hand hur långt överhänget får vara?

• Gilla
Rickard01
  • Laddar…
hur långt som helst så länge:
ekipaget är mindre än 24 meter långt
ej negativt kultryck
över 50% av lasten ska vara på släpets flak
Allt över en meters överhäng är markerat med flagga eller liknande

Se upp med vikten oxo. Låter tungt, det där..

Hur långt är släpet du ska använda? Blir det några hundra kilo kommer du behöva ett längre släp än de vanligaste på hyrfirmorna.

Tackar för info. Då behöver jag ju bara ett tre meter långt släp, perfekt :rolleyes:
Sågverket uppskattas ligga runt tonnet allt som allt. Funderar på att hyra ett större biltransportsläp, tror ni jag kan finna ett med totalvikt < 1800kg? Sannolikt inte va?

Redigerat:
3m långt funkar men det är på gränsen. Jag körde 2 rejäla lass med 5,5m. Hade en bit att åka så jag testade hur fort jag vågade köra och det blev ca 70km/h. Lastade på gavlarna så att det kunde skjuta fram över dragkroken.

Annars kan man givetvis kompensera med vikter i fram på släpet.

Här har jag kört hem takstolar :D Det går om man vill!

Körde dock inte i 70 den gången...

• IMG_0308.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
injonil skrev:
Här har jag kört hem takstolar :D Det går om man vill!

Körde dock inte i 70 den gången...
Å inga skarpa vänstersvängar heller :D

Moltas skrev:
Tackar för info. Då behöver jag ju bara ett tre meter långt släp, perfekt :rolleyes:
Sågverket uppskattas ligga runt tonnet allt som allt. Funderar på att hyra ett större biltransportsläp, tror ni jag kan finna ett med totalvikt < 1800kg? Sannolikt inte va?
Tänk på att du inte får ha negativt kultryck bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.