Byggahus.se
Hej,

Vi har idag en altan som är 1 x 5 m och ska bygga ut den 2 meter ut på gräsmattan så att den blir 3 x 5 m. Den existerande altanen har reglar med dimensionen 45x120 vilket jag tänkte fortsätta använda. Tänkte lägga reglarna på plattor som är 30x30 cm. Det jag undrar över är om längden på reglarna är ok eller om det behövs extra stöd.

Enligt nedan beskrivning på sid 22 så får max fri längd på de reglar som jag har tänkt använda vara 1.81 m, vilket är kortare än de 2 m som jag hade tänkt bygga ut altanen. Dock så är ju plattorna 30 cm, så om jag drar av det så hamnar jag ju på 1.7 m vilket i sådana fall borde vara ok. Så frågan är egentligen om jag får räkna på det sättet?

https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Om något låter oklart så svarar jag gärna på frågor.
 

Bästa svaret

Jag hade liknande funderingar innan mitt altanbygge nu i våras. Jag hade reglar i 45x145 och vilade även dem mot plattor i 300x300. Avstånden mellan mina bärlinor var 2,2 meter men svenskt trä så 2 meter om jag inte minns fel. Att lägga in en bärlina extra kändes som onödigt jobbigt så jag motiverade för mig själv att Svenskt Trä nog gärna har en del marginaler i sina lathundar då de har ett ekonomiskt intresse i saken så några centimeter hit eller dit spelar ingen roll. Och skulle det vara för klent så trillar man ju högst 145 mm ner till underlaget. Hade ute min farbror som undervisar i konstruktionsteknik på högskola under bygget. Han skrattade och sa att altanen nu klarar större vikter än bjälklaget i hans hus.

Den färdiga altanen är stabil. Inget svikt och jag är väldigt nöjd.

Jag tycker ditt resonemang håller bra!
 
Det som styr rekommendationerna är ju svikten i altanen. Det är inget som kommer rasa för att man tummar med avstånden några procent.

Det som kan hända är att man känner att golvet sviktar lite när man går.
 
  • Gilla
dennis.sa
  • Laddar…
D
Instämmer med ditt resonemang och Tungbetongs. Vid denna typ av dimensioneringshjälpmedel finns stora säkerhetsfaktorer enligt gällande normer med. Inget kommer heller rasa, förutsatt att det är vettigt löst rent byggtekniskt. Det som oftast är dimensionerande är nedböjning, risken är alltså endast att du upplever svikt vid denna mindre avvikelse från rekommendationerna.
 
Tusen tack för alla snabba svar. Då känner jag mig mer trygg med bygget. Ha en trevlig sommar allihop.
 
Jag vill understryka det @Nyfniken skriver att svikten är det viktigaste kriteriet när det gäller att bedöma lämplig längd på bjälkar.. Det är i första hand en komfortfråga även om det tillhör konstruktionsreglerna. Risken för brott är minimal. Altandäck är särskilt känsliga eftersom trallvirket ovanpå bjälkarna inte är spontat och därför inte samverkar. Jag skulle dra in sista plattraden någon decimeter och i stället låta bjälkarna kraga ut motsvarande sträcka.
 
En sak jag funderat på i efterhand är om man borde lagt plattorna vridna 45 grader så att reglerna ligger över en längre sträcka än ifall man lägger plattorna vinkelrätt mot reglerna. Alltså att reglerna bildar ett diagonalt X över plattorna. Det vinner ju några cm kortare spännvidd.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.