Hej, ska beställa en mått beställd diskbänk, arbetsbänk i rostfritt med uppvikt plåtbakant, Hur hög bakkant är det bra att beställa ska kakla med 10x20 cm fasat kakel, även på kortsidorna av diskbänken. Funderar på 10 cm hög plåtkant och montera kaklet direkt mot plåten på kortsidorna på diskbänken .
Fråga två funderar på val av storlek på diskho . Har bestämt mig för enbart en stor ho funderar på 600x400 eller 700x400 i båda får ju stora kastruller och mina ugnsplåtar plats. Men den stora 70cm diskhon kanske är onödigt stor. Någon som har en så stor diskho och har någon synpunkt.
Sen är en fundering jag har vilken tjocklek på diskbänk jag ska välja 20,30,40 mm lutar mot 30mm tjock för att stenkompositskivan jag ska köpa till köksbänken där hällen är 30mm tjock.

Gå på den stora hon, jag tror det blir snyggast att matcha tjockleken mot den andra skivan.

BirgitS
H _hemmasnickaren skrev:
Hej, ska beställa en mått beställd diskbänk, arbetsbänk i rostfritt med uppvikt plåtbakant, Hur hög bakkant är det bra att beställa ska kakla med 10x20 cm fasat kakel, även på kortsidorna av diskbänken. Funderar på 10 cm hög plåtkant och montera kaklet direkt mot plåten på kortsidorna på diskbänken .
Fråga två funderar på val av storlek på diskho . Har bestämt mig för enbart en stor ho funderar på 600x400 eller 700x400 i båda får ju stora kastruller och mina ugnsplåtar plats. Men den stora 70cm diskhon kanske är onödigt stor. Någon som har en så stor diskho och har någon synpunkt.
Sen är en fundering jag har vilken tjocklek på diskbänk jag ska välja 20,30,40 mm lutar mot 30mm tjock för att stenkompositskivan jag ska köpa till köksbänken där hällen är 30mm tjock.
1. Blir det inte snyggast med uppvikt kant även på kortsidorna då?
Menar du liggande eller stående kakel och vad är avståndet till överskåpen (eller var nu kaklet slutar)?

2. Hur stor diskbänk gäller det, dvs. har du behov av 10 cm extra bänkyta?

3. Samma höjd som kompositskivan.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Blir det inte snyggast med uppvikt kant även på kortsidorna då?
Menar du liggande eller stående kakel och vad är avståndet till överskåpen (eller var nu kaklet slutar)?

2. Hur stor diskbänk gäller det, dvs. har du behov av 10 cm extra bänkyta?

3. Samma höjd som kompositskivan.
Blir inte upphöjd kant på kortsidorna blir för dyrt ytterligare 6000kr, ja det blir liggande kakel,
Diskbänk och arbetsyta blir lång 322cm , så utrymmet finns.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, då blir ju 10 cm bra. Tänk på att ibland anges kakelplattans mått exakt och ibland är det inkl. lämplig fogbredd (plattan är egentligen t.ex. 9,8 cm) så det kan vara så att du behöver 10,2 cm för att motsv. en kakelplatta + fogen under.

Bänkskåp+kökslucka är 58+2 cm (60cm) ,ska jag beställa diskbänken så den sticker ut 1 eller 2 cm utan för köksluckan .

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, då blir ju 10 cm bra. Tänk på att ibland anges kakelplattans mått exakt och ibland är det inkl. lämplig fogbredd (plattan är egentligen t.ex. 9,8 cm) så det kan vara så att du behöver 10,2 cm för att motsv. en kakelplatta + fogen under.
tack för svaret, har kaklat en del, men hade faktiskt glömt bort att räkna med fogbredden. Har mätt kaklet jag som jag ska använda och det är 9,8mm

H _hemmasnickaren skrev:
,ska jag beställa diskbänken så den sticker ut 1 eller 2 cm utan för köksluckan .
Det tycker jag verkar bra. Hos mig ligger bänken dikt an vilket innebär att slabb lätt grisar ner dörren när jag stoppar slabbet i slaskhinken under diskhon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H _hemmasnickaren skrev:
Bänkskåp+kökslucka är 58+2 cm (60cm) ,ska jag beställa diskbänken så den sticker ut 1 eller 2 cm utan för köksluckan .
Landskrona rostfria gjorde med 15-20 mm utan att vi behövde ange måtten. De ville också ha uppgift om skåpfabrikat.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.