24 620 läst ·
9 svar
25k läst
9 svar
Matt eller halv blank färg till tak?
Ska nu vit måla mitt panel tak. Tänkte skippa kvist lacken och köra med oljerund färg och sedan vit olje färg. vad tror ni om det? lukar ju stark då men... men om jag kör med vatten färg så måste jag ju kvistlacka och har fått för mig att det täcker sämre. Men vet inte om jag ska köra med matt färg eller halvblank 40glans??
MVH Anders
MVH Anders
Finns en klistrad tråd om takfärg som inte behöver kvistlackas först. Se http://www.byggahus.se/forum/faerg-...ger-till-tak-som-ej-behoever-kvistlackas.html
Till tak brukar man ha matt färg, varför vet jag dock inte.
Till tak brukar man ha matt färg, varför vet jag dock inte.
Kvistlacka åker du allt på oav färgtyp om du med säkerhet vill slippa genomslag.
Var 2st (rullar/slätstryker) när ni målar så torkar det inte ifrån er om ni väljer ex.en hb lackfärg som i mitt tycke är det finaste på ett paneltak.
Var 2st (rullar/slätstryker) när ni målar så torkar det inte ifrån er om ni väljer ex.en hb lackfärg som i mitt tycke är det finaste på ett paneltak.
Traditionellt har man matta tak för att grängade tak inte skall bli flammiga och kasta reflektioner, i kök och bad har man blankare för att de skall vara täta och tvättbara. Blanka takfärger kräver mer nogranhet.
I paneltak blir det sällan snyggt att använda traditionell takfärg då den är betydligt "grövre" än lackfärg.
Mitt tips till abel84. Grunda med vattenbaserad spärrande panelgrund eller lackfärgsgrund alternativt oljebaserad lackfärgsgrund, låt torka MINST 24h trots produkter som påstår sig vara övermålningsbara efter t,ex 8h. Använder du sedan en vattenburen lackfärg i glans 10-15 så kommer du att komma så nära färdigmålad köpepanel som det går.
Stryk 3-4 plankor i bredd hela längden, tycker du färgen torkar ifrån dig så sänk temperaturen i rummet och öppna dörren om det regnar ute...då får du mycket längre tid på dig att få finish. Rikta inte en bygglampa mot ytan du stryker.
oljefärger är underbara att stryka och flyter ut fint, men man får också en underbart nikotinton i den efter ett tag
I paneltak blir det sällan snyggt att använda traditionell takfärg då den är betydligt "grövre" än lackfärg.
Mitt tips till abel84. Grunda med vattenbaserad spärrande panelgrund eller lackfärgsgrund alternativt oljebaserad lackfärgsgrund, låt torka MINST 24h trots produkter som påstår sig vara övermålningsbara efter t,ex 8h. Använder du sedan en vattenburen lackfärg i glans 10-15 så kommer du att komma så nära färdigmålad köpepanel som det går.
Stryk 3-4 plankor i bredd hela längden, tycker du färgen torkar ifrån dig så sänk temperaturen i rummet och öppna dörren om det regnar ute...då får du mycket längre tid på dig att få finish. Rikta inte en bygglampa mot ytan du stryker.
oljefärger är underbara att stryka och flyter ut fint, men man får också en underbart nikotinton i den efter ett tag
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
På vilket sätt menar du att det inte blir snyggt? Jag målade med vanlig matt takfärg på ett 30 år gammalt paneltak och tycker det blev riktigt fräscht. Har dock inget lackmålat att jämföra med.Pon skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden