hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jag har en Efergy energimätare som räknar optiska pulser på LED:en i elbolagets elmätare i skåpet.
Nu när jag jämför egen uppmätt energiåtgång så stämmer det inte särskilt bra mot elbolagets mätning.
Någon som vet vilken noggrannhet man kan förvänta sig med en sådan egen mätare?
Så här ser det ut för november:
Nu när jag jämför egen uppmätt energiåtgång så stämmer det inte särskilt bra mot elbolagets mätning.
Någon som vet vilken noggrannhet man kan förvänta sig med en sådan egen mätare?
Så här ser det ut för november:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om elmätaren är frisk ska pulserna stämma i princip exakt. -40 till +50% avvikelse är helt åt skogen. Är du säker på att pulserna verkligen räknas korrekt? Sitter ögat bra placerat och är det tätt för infallande ljus från andra källor?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jag får kolla på detta senare idag.F fb35523 skrev:
Jag jämförde för oktober, det ser bra fram till mitten av månaden, sen drog det iväg. Det skulle ju kunna tala för att sensorn lossnat efter..tja, kanske 7-8 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Det är en Efergy E2 Classic, ja den är trådlös, sändaren sitter i plastlåda utomhus bredvid elskåpet på väggen, mottagaren inomhus på övervåningen ca 3 meter rakt ovanför sändaren. Dåligt isolerade träväggar, har inga andra indikationer på att radioöverföringen skulle krångla, displayen på mottagaren uppdateras ca 1 gång minut med nya värden.E etompau skrev:
Hade tidigare mottagaren i andra änden av huset så signalen fick gå genom flera innerväggar, inte heller då syntes några problem.
Fast elbolaget kommer 2023/24 byta ut elmätaren till en ny modell med P1/HAN-port och då öppnar sig ju fler möjligheter att läsa av förbrukningen. Får väl leva med detta tills dess.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg