Jag vill ha en matkällare i källaren och har ett rum på 7 m2 som är lämpligt till med två ytterväggar i NV och NO läge. Så bättre än så här kan det inte bli, gamla jordkällaren är mitt i huset med en liten yttervägg på 1,5m samt att fjärrvärmen kommer in i det rummet så inte lika lämpligt längre...
Jag ska dränera runt huset och isolera med isodrän/pordrän 20 cm runt hela för att lösa fuktproblem m.m. Då är jag orolig över att det kommer vara svårt att få ned temperaturen i matkällaren.
Jag har sett flera som provat att gräva ned ventilationskanaler för luftkylning men detta verkar dömt med tanke på kondens och tillväxt av allt möjligt spännande i rören...
Går det att få aktiv kyla genom att gräva ned en jordvärmeslinga i samma dike som dräneringen på frostfritt djup och koppla till en vattenpump och till radiator inne (kondens löser sig med golvbrunn eller liknande).
Vad är vettig längd/dimension på slang att gräva ned och finns det annat att tänka på? Har ungefär 30 m grävlängd runt huset pga garaget på ena sidan.
Bara 7 m2 som ska kylas och helst med bara pump och inte värmeväxlare så jag hoppas det inte kommer krävas allt för mycket som vid uppvärmning av hel villa. Lerig mark i norra sverige.
Jag ska dränera runt huset och isolera med isodrän/pordrän 20 cm runt hela för att lösa fuktproblem m.m. Då är jag orolig över att det kommer vara svårt att få ned temperaturen i matkällaren.
Jag har sett flera som provat att gräva ned ventilationskanaler för luftkylning men detta verkar dömt med tanke på kondens och tillväxt av allt möjligt spännande i rören...
Går det att få aktiv kyla genom att gräva ned en jordvärmeslinga i samma dike som dräneringen på frostfritt djup och koppla till en vattenpump och till radiator inne (kondens löser sig med golvbrunn eller liknande).
Vad är vettig längd/dimension på slang att gräva ned och finns det annat att tänka på? Har ungefär 30 m grävlängd runt huset pga garaget på ena sidan.
Bara 7 m2 som ska kylas och helst med bara pump och inte värmeväxlare så jag hoppas det inte kommer krävas allt för mycket som vid uppvärmning av hel villa. Lerig mark i norra sverige.
Nu kanske jag är väl optimistisk, men du tycker inte du ska bygga matkällaren först, och sedan komplettera med ytterligare kyla om det verkligen behövs? I synnerhet om du är i norra Sverige så kan det mycket väl räcka med att gräva ned dig en bit i jorden, har du ingen uppvärmning borde det gå galant.
Jag ska dränera i sommar och att lägga ned en slang i botten av dräneringsgraven nu är både låg kostnad och minimalt arbete. Behöver jag inte extra kyla så köper jag ingen pump och låter slangen vara oanvänd...torparavgrund skrev:
Nu kanske jag är väl optimistisk, men du tycker inte du ska bygga matkällaren först, och sedan komplettera med ytterligare kyla om det verkligen behövs? I synnerhet om du är i norra Sverige så kan det mycket väl räcka med att gräva ned dig en bit i jorden, har du ingen uppvärmning borde det gå galant.
Jag vill absolut inte gräva om allt igen om 1-2 år för att komplettera
Om båda ytterväggarna är isolerade med 20 cm isodrän, och innerväggarna är putsade+målade så gissar jag (saknar erfarenhet) att jag kommer få mer spillvärme från resten av den uppvärmda källaren än kyla utifrån. Därmed kommer temperaturen kanske upp i 15-20 grader på sommaren vilket är lite väl högt för en matkällare. Detta är bara gissningar från min sida men jag har svårt att se hur kallt det kan bli där nere på sommaren eftersom det är isolerat utifrån.
Vinter är lätt, bara att skaffa ventilation utifrån så finns det "oändligt" med kyla.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Så hade vi källaren, det var idealiskt med några plusgrader året om ,en enkel talriksventil ut till det fria som kunde justeras lite beroende på årstidtorparavgrund skrev:
Nu kanske jag är väl optimistisk, men du tycker inte du ska bygga matkällaren först, och sedan komplettera med ytterligare kyla om det verkligen behövs? I synnerhet om du är i norra Sverige så kan det mycket väl räcka med att gräva ned dig en bit i jorden, har du ingen uppvärmning borde det gå galant.
Köpte potatis en gång per år som förvarades där tillsammans med allt möjligt annat
Vi har en matkällare som ligger "mitt i huset" med knappt två meter yttervägg med ventil i norrläge och sen tre väggar (varav en med dörr) som är av blåsbetong eller hålsten. När vi flyttade in så hade vi kanske 12-13 grader på sommaren i matkällaren och 16 grader i resten av källaren. Efter dränering och ett lager isodrän har källarens temeperatur gått upp till 19-20 grader året om och även matkällaren har ökat motsvarande.
Min tanke var att lägga en dräneringsslang i diket innan vi la igen det och dra in i matkällaren, men det hanns inte med vilket jag ångrar idag. Nu är det plattsättning utanför den fasaden så det är inte läge att göra i efterhand.
Min "plan" nu är att göra ett avstick på bergvärmerören som går ner i marken för att sätta en konvektor i matkällaren, så fort jag får lite tid och slantar "över" (sic!)
Om du har möjlighet att dra ner grov PEM-slang nu och dra in det så borde det kunna göra en hel del med en konvektor för med två lager isodrän kommer det att bil väldigt varmt därinne från resten av källaren. (sen förstår jag inte varför man ska dra dubbla lager isodrän om man inte har otroligt mycket vatten i marken, men det är en annan diskussion)
Min tanke var att lägga en dräneringsslang i diket innan vi la igen det och dra in i matkällaren, men det hanns inte med vilket jag ångrar idag. Nu är det plattsättning utanför den fasaden så det är inte läge att göra i efterhand.
Min "plan" nu är att göra ett avstick på bergvärmerören som går ner i marken för att sätta en konvektor i matkällaren, så fort jag får lite tid och slantar "över" (sic!)
Om du har möjlighet att dra ner grov PEM-slang nu och dra in det så borde det kunna göra en hel del med en konvektor för med två lager isodrän kommer det att bil väldigt varmt därinne från resten av källaren. (sen förstår jag inte varför man ska dra dubbla lager isodrän om man inte har otroligt mycket vatten i marken, men det är en annan diskussion)
Litet förtydligande, jag ska inte bygga något nytt rum. I praktiken är det ett förråd som jag rivit ut möglig isolering m.m (frigolit med papp och gips direkt på väggar utan luftspalt) från det glada 70-talet. Nu är alla väggar betongrena och luftas inför framtida puts och färg.
Prioritet ligger på husets hälsa framöver så därav dränering+isolering på alla väggar även om det säkert varit mer optimalt att inte isolera detta hörn för att få in markkyla.
Tar mycket tacksamt emot lösningar som fungerar över tid!
Därför jag lurat på aktiv kyla då jag inte ser hur jag ska kunna få ned temperaturen passivt pga isolerad yttervägg under de varma månaderna.
Vilken temperatur hade du sommartid? Jag vill ha precis det resultat du beskriver, några plusgrader året runt, utan AC/kylanläggning.
Vinter är inget bekymmer för mig, bara att sätta en styrning på ventilation så det inte blir minusgrader
Prioritet ligger på husets hälsa framöver så därav dränering+isolering på alla väggar även om det säkert varit mer optimalt att inte isolera detta hörn för att få in markkyla.
Absolut, men jag kommer inte undan kapiläreffekten underifrån vilket gör att isolering mot innerväggarna inte är helt trivialt utan att riskera fuktskador igen. I synnerhet då utrymmet kommer bli fuktigt och rått pga den lägre temperaturen.L Lilllen skrev:
Tar mycket tacksamt emot lösningar som fungerar över tid!
Därför jag lurat på aktiv kyla då jag inte ser hur jag ska kunna få ned temperaturen passivt pga isolerad yttervägg under de varma månaderna.
Var er matkällare i huset? I så fall hur var det isolerat, mot in och ytterväggar?hsd skrev:
Vilken temperatur hade du sommartid? Jag vill ha precis det resultat du beskriver, några plusgrader året runt, utan AC/kylanläggning.
Vinter är inget bekymmer för mig, bara att sätta en styrning på ventilation så det inte blir minusgrader
Så här ser rummet ut, hyllorna och dom vitmålade spånskivorna är borta idag men hittade ingen nyare bild på telefonen.
Exakt det jag tänker kring PEM slang, stor fråga är vilken dimension och längd som är lämplig? Jag har inte en aning... 25mm?
Den djupa graven runt huset blir ca 30 m längd så frågan är om det räcker, ett varv blir då ca 60 m slang kring 2 m djup. Tror inte på att lägga runt garaget för det blir för grunt och kommer riskera frost.
Inte alls insatt i bergvärme men blir det inte en kall del av det också som vissa använt för att kyla matkällare?
Enkelt, eller dubbelt lager isodrän intresserar mig också, även om det kanske förtjänar en egen tråd. Marken här är väldigt lerig och tät och mycket vatten som trycker emot från resten av bostadsområdet (varit en sjö där huset står enligt grannarna). Pumpar fortfarande ut mycket vatten underifrån källaren och jag tar hellre i lite för mycket nu för att verkligen vara säker på att inte behöva röra det igen under min livstid (drömmen åtminstone). Plattor runt huset är också planerat.
Det extra lagret isodrän är inte en jättekostnad i helheten och ser ingen skada med det. Mycket värre att sätta ett lager och ångra sig för att lägga till ett andra lager i efterhand kommer inte ske.
Hålsten hos mig också.T Testarn skrev:Vi har en matkällare som ligger "mitt i huset" med knappt två meter yttervägg med ventil i norrläge och sen tre väggar (varav en med dörr) som är av blåsbetong eller hålsten. När vi flyttade in så hade vi kanske 12-13 grader på sommaren i matkällaren och 16 grader i resten av källaren. Efter dränering och ett lager isodrän har källarens temeperatur gått upp till 19-20 grader året om och även matkällaren har ökat motsvarande.
Min tanke var att lägga en dräneringsslang i diket innan vi la igen det och dra in i matkällaren, men det hanns inte med vilket jag ångrar idag. Nu är det plattsättning utanför den fasaden så det är inte läge att göra i efterhand.
Min "plan" nu är att göra ett avstick på bergvärmerören som går ner i marken för att sätta en konvektor i matkällaren, så fort jag får lite tid och slantar "över" (sic!)
Om du har möjlighet att dra ner grov PEM-slang nu och dra in det så borde det kunna göra en hel del med en konvektor för med två lager isodrän kommer det att bil väldigt varmt därinne från resten av källaren. (sen förstår jag inte varför man ska dra dubbla lager isodrän om man inte har otroligt mycket vatten i marken, men det är en annan diskussion)
Exakt det jag tänker kring PEM slang, stor fråga är vilken dimension och längd som är lämplig? Jag har inte en aning... 25mm?
Den djupa graven runt huset blir ca 30 m längd så frågan är om det räcker, ett varv blir då ca 60 m slang kring 2 m djup. Tror inte på att lägga runt garaget för det blir för grunt och kommer riskera frost.
Inte alls insatt i bergvärme men blir det inte en kall del av det också som vissa använt för att kyla matkällare?
Enkelt, eller dubbelt lager isodrän intresserar mig också, även om det kanske förtjänar en egen tråd. Marken här är väldigt lerig och tät och mycket vatten som trycker emot från resten av bostadsområdet (varit en sjö där huset står enligt grannarna). Pumpar fortfarande ut mycket vatten underifrån källaren och jag tar hellre i lite för mycket nu för att verkligen vara säker på att inte behöva röra det igen under min livstid (drömmen åtminstone). Plattor runt huset är också planerat.
Det extra lagret isodrän är inte en jättekostnad i helheten och ser ingen skada med det. Mycket värre att sätta ett lager och ångra sig för att lägga till ett andra lager i efterhand kommer inte ske.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Ja den var i huset, souterräng källaren, två ytterväggar ingen isolering och två innerväggar kommer inte ihåg om dessa var oisoleradeAlgol skrev:
Litet förtydligande, jag ska inte bygga något nytt rum. I praktiken är det ett förråd som jag rivit ut möglig isolering m.m (frigolit med papp och gips direkt på väggar utan luftspalt) från det glada 70-talet. Nu är alla väggar betongrena och luftas inför framtida puts och färg.
Prioritet ligger på husets hälsa framöver så därav dränering+isolering på alla väggar även om det säkert varit mer optimalt att inte isolera detta hörn för att få in markkyla.
Absolut, men jag kommer inte undan kapiläreffekten underifrån vilket gör att isolering mot innerväggarna inte är helt trivialt utan att riskera fuktskador igen. I synnerhet då utrymmet kommer bli fuktigt och rått pga den lägre temperaturen.
Tar mycket tacksamt emot lösningar som fungerar över tid!
Därför jag lurat på aktiv kyla då jag inte ser hur jag ska kunna få ned temperaturen passivt pga isolerad yttervägg under de varma månaderna.
Var er matkällare i huset? I så fall hur var det isolerat, mot in och ytterväggar?
Vilken temperatur hade du sommartid? Jag vill ha precis det resultat du beskriver, några plusgrader året runt, utan AC/kylanläggning.
Vinter är inget bekymmer för mig, bara att sätta en styrning på ventilation så det inteäggar blir minusgrader![]()
Jag ser på Din bild ett fönster ,hos oss var hela väggarna helt under marken
Matkällaren var ca 1,5 meter i fyrkant i hörnet av ett större förrådsrum där fanns element men lågt inställd typ 12-15 grader
Vad jag kan minnas så höll det ett par plusgrader året om med lite justeringar av ventilen , nästan helt stängd de kallaste dagarna
När det gäller bergvärme så har man ju en slinga som går ner i berget och upp till pumpen som är skild från övrigt vatten och beroende på värmebehov och när det borrades så har man 100-200 m djupa hål där det går ner slang så den är 200-400 m lång. Tanken är att det vatten som går i slingan ska komma tillbaka med några plusgrader även om det kan vara några minusgrader när det går ut från pumpen.
Principen är densamma med jordvärme men där har man ofta mycket längre slang som grävs ner på "frostfritt" djup.
Om du har 60 m slang som ligger på 2m djup så bör det göra en del, vattnet i den slingan kommer ju inte att bli så kall som i en värmepump då du "bara" leder det igenom en konvektor men jag tror att du ska ta en grövre slang för att få mer volym och mer yta exponerad mot jorden. Skillnaden i pris för en 50 mm slang istf 25 mm är nog försumbar i sammanhanget. Om du dessutom lägger slangen i slingor så borde du kunna köpa en 100 m slang och peta ner hela.
Principen är densamma med jordvärme men där har man ofta mycket längre slang som grävs ner på "frostfritt" djup.
Om du har 60 m slang som ligger på 2m djup så bör det göra en del, vattnet i den slingan kommer ju inte att bli så kall som i en värmepump då du "bara" leder det igenom en konvektor men jag tror att du ska ta en grövre slang för att få mer volym och mer yta exponerad mot jorden. Skillnaden i pris för en 50 mm slang istf 25 mm är nog försumbar i sammanhanget. Om du dessutom lägger slangen i slingor så borde du kunna köpa en 100 m slang och peta ner hela.
Enligt minne 170 cm från marknivå ned till källargolvet och 2 m takhöjd.hsd skrev:
Ja den var i huset, souterräng källaren, två ytterväggar ingen isolering och två innerväggar kommer inte ihåg om dessa var oisolerade
Jag ser på Din bild ett fönster ,hos oss var hela väggarna helt under marken
Matkällaren var ca 1,5 meter i fyrkant i hörnet av ett större förrådsrum där fanns element men lågt inställd typ 12-15 grader
Vad jag kan minnas så höll det ett par plusgrader året om med lite justeringar av ventilen , nästan helt stängd de kallaste dagarna
Utan isolering utomhus så skulle det säkert fungera rätt bra som det är, i synnerhet om jag isolerar ovan marknivå utomhus. Däremot lär det skita sig efter dräneringen.
Det angränsande rummet med stor väggyta får vi se om det blir förråd eller torkrum. Ganska litet med inkommande fjärrvärme. Så det rummet kommer nog vara kring 15-18 grader som minst.
Om möjligt utan risk för fukt kan det bli isolering på innerväggar i framtiden men det är vid behov.
Då är det nog utloppssidan vissa personer använt som gratiskyla till matkällare eller andra rum. Inte relevant i mitt fall oavsett då fjärrvärmen är varm både in och utT Testarn skrev:När det gäller bergvärme så har man ju en slinga som går ner i berget och upp till pumpen som är skild från övrigt vatten och beroende på värmebehov och när det borrades så har man 100-200 m djupa hål där det går ner slang så den är 200-400 m lång. Tanken är att det vatten som går i slingan ska komma tillbaka med några plusgrader även om det kan vara några minusgrader när det går ut från pumpen.
Principen är densamma med jordvärme men där har man ofta mycket längre slang som grävs ner på "frostfritt" djup.
Om du har 60 m slang som ligger på 2m djup så bör det göra en del, vattnet i den slingan kommer ju inte att bli så kall som i en värmepump då du "bara" leder det igenom en konvektor men jag tror att du ska ta en grövre slang för att få mer volym och mer yta exponerad mot jorden. Skillnaden i pris för en 50 mm slang istf 25 mm är nog försumbar i sammanhanget. Om du dessutom lägger slangen i slingor så borde du kunna köpa en 100 m slang och peta ner hela.
Jag vill så klart hålla nere kostnaden som alla andra men prio är att öka sannolikheten att det fungerar. Så lite grövre slang är inget bekymmer ut det hänseendet. Eftersom marken är lera så borde det vara rätt bra termisk överföring också vilket är till min fördel.
Ett bekymmer är böjradie, om jag googlat rätt är det 50xdy på PEM slang, alltså 2,5 m för 50mm slang. Det blir ohanterbart i dräneringsdiket tyvärr. Därför jag tittat på tunnare slang (även om jag inte trodde radien skulle ställa till det så här mycket). 25mm slang ger 1,2 m vilket är ganska realistiskt att kunna göra i dräneringsdiket.
Jag vill helst inte ha kopplingar under mark, ökar risken för strul och stora konsekvenser vid fel...
Målet är att ha alla kopplingar inomhus
Det är en fördel att ha så varmt vatten som möjligt in i värmepumpen så vill man ha frikyla då tar man det på ingående vatten till pumpen.
Böjradien är beroende på värme och jag tror att om du kollar på temperaturen -5 till 10 grader så är den 25 gånger diametern så en 50 mm slang skulle ge slingor på 125 cm och 40 mm slang 100 cm. Om det är varmare när du lägger slangen så kan du ha 22 gånger diametern.
Jag skulle också undvika kopplingar under markytan men inte tvekat på att ta en 40 eller tom 50 mm slang för er.
Böjradien är beroende på värme och jag tror att om du kollar på temperaturen -5 till 10 grader så är den 25 gånger diametern så en 50 mm slang skulle ge slingor på 125 cm och 40 mm slang 100 cm. Om det är varmare när du lägger slangen så kan du ha 22 gånger diametern.
Jag skulle också undvika kopplingar under markytan men inte tvekat på att ta en 40 eller tom 50 mm slang för er.
Tack!T Testarn skrev:Det är en fördel att ha så varmt vatten som möjligt in i värmepumpen så vill man ha frikyla då tar man det på ingående vatten till pumpen.
Böjradien är beroende på värme och jag tror att om du kollar på temperaturen -5 till 10 grader så är den 25 gånger diametern så en 50 mm slang skulle ge slingor på 125 cm och 40 mm slang 100 cm. Om det är varmare när du lägger slangen så kan du ha 22 gånger diametern.
Jag skulle också undvika kopplingar under markytan men inte tvekat på att ta en 40 eller tom 50 mm slang för er.
Kommer gräva under sommaren så kan säkert räkna på 20 grader vid anläggning utan bekymmer.
Planen är att skippa värmepump och bara koppla slang-pump-konvektor i loop med något tryckkärl eller liknande för expansion. Har svårt att se att så kort slinga nära huset ska ge tillräckligt med energi för att värma huset i någon större utsträckning.
Eller har jag fel? Jag killgissar bara...
Huset kommer fortsätta få sin värme ifrån fjärrvärmen. Allt är vattenburet idag, element och golvvärme.
Sökt lite men inte hittat något bra datablad som beskriver böjradier m.m. En länk vore uppskattad
Har inget datablad att bjuda på men kolla länken här: https://www.avloppscenter.se/vara-p...OGuh9yE_c8hX_zyx8wTRoa060Mme8C4hmRaPJFVGuj0ri
Du har rätt i att en så kort slang runt huset inte räcker för jordvärmepump, men det du tänker göra känns rimligt.
Du har rätt i att en så kort slang runt huset inte räcker för jordvärmepump, men det du tänker göra känns rimligt.
