Vad ska man ha för mätinstrument för att kontrollera nätverkskabel?
En enkel testare med lysdioder?
Skriver den här tråden för att jag köpte en lite mer avancerad testare med display på Kjell Co som även kan mäta upp paren i kabeln.
Men hur bra fungerar den? Tillför den något?
Den finns även i ett paket med extra fjärrenheter, men inte hos Kjell.
Förbindelsetest. (Filmsnutt lyckades jag inte ladda upp).
Ok, men en felaktig kabel då?
Den här fail'ade kabeln är en korsad kabel.
Hade man inte kunnat förvänta sig att testaren kände igen en korsad kabel?
Test av paren i kabeln.
Kabeln är 5m se ett mätfel på 0.4m är väl ok.
Om man kopplat in kabelns båda ändar och testat kontinuitet och sen kör partest utan att ta ur ena änden. Då visas 5m kabeln som 6m.
Om man använder fjärrtermineringsmodulen, har gjort kontinuitet test och vill köra test på paren. Vad händer om man lämnar den ansluten?
Det bli väldigt konstiga längder, fast kabeln är okay. Olika beteenden med den inbyggda respektive fjärrtermineringsmodulen.
Möter man på fel sätt så får man inte förväntar resultat.
Vad kan man ha par testen till?
Här har jag ett avbrott och ena ledaren i paret är felkopplad.
Då visas avståndet till avbrottet.
Hur användbart är detta?
Man kan se vilken ända av en nätverkskabel man misslyckats med.
En enkel testare med lysdioder?
Skriver den här tråden för att jag köpte en lite mer avancerad testare med display på Kjell Co som även kan mäta upp paren i kabeln.
Men hur bra fungerar den? Tillför den något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den finns även i ett paket med extra fjärrenheter, men inte hos Kjell.
Förbindelsetest. (Filmsnutt lyckades jag inte ladda upp).
Logga in
Skapa konto
Ok, men en felaktig kabel då?
Logga in
Skapa konto
Den här fail'ade kabeln är en korsad kabel.
Hade man inte kunnat förvänta sig att testaren kände igen en korsad kabel?
Test av paren i kabeln.
Logga in
Skapa konto
Kabeln är 5m se ett mätfel på 0.4m är väl ok.
Om man kopplat in kabelns båda ändar och testat kontinuitet och sen kör partest utan att ta ur ena änden. Då visas 5m kabeln som 6m.
Logga in
Skapa konto
Om man använder fjärrtermineringsmodulen, har gjort kontinuitet test och vill köra test på paren. Vad händer om man lämnar den ansluten?
Logga in
Skapa konto
Det bli väldigt konstiga längder, fast kabeln är okay. Olika beteenden med den inbyggda respektive fjärrtermineringsmodulen.
Möter man på fel sätt så får man inte förväntar resultat.
Vad kan man ha par testen till?
Här har jag ett avbrott och ena ledaren i paret är felkopplad.
Logga in
Skapa konto
Då visas avståndet till avbrottet.
Hur användbart är detta?
Man kan se vilken ända av en nätverkskabel man misslyckats med.
Jag har denna modell samt en enkel testare med dioder. Jag tycker att den fungerar riktigt bra och har indikerat korrekt vid fel ett flertal gånger. Men om man skall mäta mer seriöst behöver man verktyg som kostar 100-1000 mer. Men nya switchar brukar vara bra på att hantera kopplingar som inte riktigt lever upp till standard.
Den där testaren mäter väl i princip att paren ligger rätt. Det innebär dock inte att installationen är korrekt. Ett riktigt instrument för att mäta enligt standard kostar betydligt mer. Men det är såklart inte försvarbart för en privatperson.
Ja, för en kontrollmätning enligt standard där man bl.a. mäter överhörning behöver man en certifieringstestare som går loss på ca 100 000 kr. Men det finns att hyra lite varstans. Men såna mätningar gör inte ens många professionella installatörer (tyvärr).J Johan456 skrev:
Den enormt utförliga manualenC cpalm skrev:
Noggrannhet: 3% +-0.5m vid längder >5m
Kalibreringsmenyn har har flera positioner varav endast första har ett värde, på 50m.
I en annan utförligare manual till ett instrument från en annan tillverkare, med samma modellbeteckning
Kommer inte ihåg, men gissar att jag mätte på en fabrikstillverkad Cat5e kabel på 5m + några cm.
Manualen nämner inget om crosstalk , men nyfiken som man är, så gjorde jag en liten labbkabel.
|RJ45|-— 0.2m —- *——-2.2m—-—*——0.7m——|RJ45|
(Några stumpar återvunnet ur ”skrotlådan”. Mittenkabeln Cat6, övriga Cat5e).
Blå och grön har jag växlat i båda ändar av 2.2m kabeln.
Vad händer om man kör par-testen?
Längden diffar, fast inom felmarginalen.
Dock tror jag man skall se manualens onogranhet för kabelns längd. Skillnaden mellan de olika paren har bara ibland diffat och då max 0.1m.
Wire Map testet då?
Här fås PASS, men med 2 par som blinkar enligt följande bilder:
Så denna kabeltestare gör faktiskt någon odokumenterad test av crosstalk och identifierar de felaktiga paren.
Vad nu en sådan test är värd?
|RJ45|-— 0.2m —- *——-2.2m—-—*——0.7m——|RJ45|
(Några stumpar återvunnet ur ”skrotlådan”. Mittenkabeln Cat6, övriga Cat5e).
Blå och grön har jag växlat i båda ändar av 2.2m kabeln.
Vad händer om man kör par-testen?
Logga in
Skapa konto
Längden diffar, fast inom felmarginalen.
Dock tror jag man skall se manualens onogranhet för kabelns längd. Skillnaden mellan de olika paren har bara ibland diffat och då max 0.1m.
Wire Map testet då?
Här fås PASS, men med 2 par som blinkar enligt följande bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så denna kabeltestare gör faktiskt någon odokumenterad test av crosstalk och identifierar de felaktiga paren.
Redigerat:
När man pratar om crosstalk eller överhörning i dessa sammanhang menar man något annat. Det handlar om att mäta hur mycket signalen i ett par påverkar de andra paren över kabelns frekvensområde. Men det krävs som sagt ett mycket mer sofistikerat instrument för att mäta sådant.blackarrow skrev:
Jag uttryckte mig klumpigt. Jag kan ju inte veta vad en odokumenterad mätning mäter. Jag försöker inte påstå att detta instrument ersätter ett 10’000 eller 100’000 kronors instrument för att mäta crosstalk.C cpalm skrev:
Blir det ingen överhörning om man partvinnar ett pars ena ledare med en ledare från ett annat par?
Tex mellan par 3 och 4 nedan?
Logga in
Skapa konto
Jag skulle snarare kalla det kortslutning, alltså elektrisk förbindelse mellan två ledare, vilket är något ditt instrument testar.blackarrow skrev:
Man kanske skulle kunna kalla det en extrem form av överhörning med lite god vilja, men när man pratar om att testa överhörning så är man inte ute efter att hitta kortslutningar i kabeln - det är andra brister som orsakar oacceptabel överhörning, t.ex. att kabeln blivit klämd så att geometrin rubbats, att paren tvinnats upp för lång sträcka vid terminering, tillverkningsfel osv. Alltså elektromagnetiska fenomen.
Klicka här för att svara