huggan skrev:
Jag pratar matrial, inte timpeng vilket är lite annat. Jämför tv-apparater, inte särskilt ofta du hittar en som koster 300% mer, samma modell.

Hela hantverkarbranschen är ju korrupt. Nåt måste hända. För marknaden är så stor att alla oseriösa överlever trots ockerpriser och dåligt utförda jobb. Nån form av tillstånd eller certifiering krävs. Även stora firmor har ibland väldigt svårt att fixa till småfel, läs bara alla trådar i forumet med stora hustillverkare med helentrepenader som ska ta år innan man fixar småsaker som knappt tar någon tid eller kostar nåt i jämförelse till husbyggets kostnad.

Och ARN är ju ingen hjälp, dom flesta skiter i vad dom säger. Idag har man inget skydd som konsument när man har med hantverkare och när man pratar materialpriser slänger dom fram nån prislista som aldrig någon jävel betalat för såna höga priser bara för att dom inte ska kunna åka dit för ocker.
1. Nu är det ju inte TV apparater vi diskuterar.

2. Ja!
3. Varför ska det hända något? Bolagen tycker ju det är bra som det är. Det saknas ju inte jobb.

4. Vem ska certifiera? Sverker?

5. Var har du läst att de flesta skiter i ARN? Jag litar på ARN.

anders07 skrev:
Vilken firma var det?
Jag är i behov av bra rörfirma i Stockholm...

Har haft två olika tidigare och båda har haft rejäla påslag på priserna. Den ena dubbla priset jämfört med Bauhaus och den andra konstant 30-50% på priserna på RinkaBy rör. När man kommer upp i material för 10-15.000 kr så börjar det kännas...

Klart det känns! Tyvärr var detta i en annan del av vårt avlånga land....

blackadder skrev:
1. Nu är det ju inte TV apparater vi diskuterar.

2. Ja!
3. Varför ska det hända något? Bolagen tycker ju det är bra som det är. Det saknas ju inte jobb.

4. Vem ska certifiera? Sverker?

5. Var har du läst att de flesta skiter i ARN? Jag litar på ARN.
1. Vem har sagt det? Gav ju bara ett exempel på en fungerande marknad, där finns inga idioter som kommer och försöker sälja varor som är 200-400% dyrare än vem som helst kan köpa någon annanstans.

2. Ja till vad?

3. Så det är bolagen som ska bestämma lagar och regler? Borde vara staten och det är ju konsumenterna. Klart att bolagen inte klagar om dom inte kan få några straff.

4. En myndighet borde ju vara det bästa. Då slipper man kanske såna enorma fel som tex enstegstätade putsfasader och badrum som om och om igen inte är korrekt utförda. Och flera branschorginisationer som strider emot varandra.

5. Många företag skiter i ARN. Kolla svarta listen, vilket nu har blivit betydligt mindre för företagen försvinner efter en viss tid. Och deras beslut gäller endast som rekommendation och har ingen verklig makt.

huggan skrev:
1. Vem har sagt det? Gav ju bara ett exempel på en fungerande marknad, där finns inga idioter som kommer och försöker sälja varor som är 200-400% dyrare än vem som helst kan köpa någon annanstans.

3. Så det är bolagen som ska bestämma lagar och regler? Borde vara staten och det är ju konsumenterna. Klart att bolagen inte klagar om dom inte kan få några straff.

4. En myndighet borde ju vara det bästa. Då slipper man kanske såna enorma fel som tex enstegstätade putsfasader och badrum som om och om igen inte är korrekt utförda. Och flera branschorginisationer som strider emot varandra.

.
Ja, om tillräckligt många som du kallar "idioter" slutar att köpa så reglerar marknaden sig själv.
Ingen efterfrågan - ingen business. Planekonomi fungerade inte i Sovjet och lär inte fungera här heller.

Det var ett mycket intressant exempel du tog upp betr. Myndigheter och enstegstätade fasader.

Boverket godkände nämligen metoden på sin tid och det är kring detta mycket av den juridiska striden nu står. Så jag menar att "myndigheter" inte alltid är någon lösning. :p

Det finns väl ingen människa utanför det gamla Sovjetunionen som tror att regleringar skulle göra saken bättre?

Det råder fri företagsamhet, fri etableringsrätt (nästan) och fri prissättning (i stort sett) i Sverige. Detta skall vi vara ytterst tacksamma för.

Självklart behövs det konsumentupplysning och konsumentskydd, gärna mer och bättre, men regleringar ligger inte i vårt gemensamma intresse.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, om tillräckligt många som du kallar "idioter" slutar att köpa så reglerar marknaden sig själv.
Ingen efterfrågan - ingen business. Planekonomi fungerade inte i Sovjet och lär inte fungera här heller.

Det var ett mycket intressant exempel du tog upp betr. Myndigheter och enstegstätade fasader.

Boverket godkände nämligen metoden på sin tid och det är kring detta mycket av den juridiska striden nu står. Så jag menar att "myndigheter" inte alltid är någon lösning. :p
Nu vet jag inte hur du läser för det är andra gången du läser fel. Dom jag kallar idioter är dom som säljer inte dom som köper.

Och Boverket har inte godkänt det systemet. I deras byggregler BBR 2008 avsnitt 6:5 innehåller funktionskrav.

"Byggnaden ska projekteras och utföras så dessa uppfylls. Ett sätt att verifiera en byggnadsdels fuktsäkerhet är med beprövade lösningar. Den putsade enstegstätade regelväggen är ingen beprövad lösning, enligt Boverkets uppfattning. Nya konstruktioner behöver prövas och utvärderas innan de börjar byggas."

Så du kan dra in tungan igen.

mycke_nu skrev:
Det finns väl ingen människa utanför det gamla Sovjetunionen som tror att regleringar skulle göra saken bättre?

Det råder fri företagsamhet, fri etableringsrätt (nästan) och fri prissättning (i stort sett) i Sverige. Detta skall vi vara ytterst tacksamma för.

Självklart behövs det konsumentupplysning och konsumentskydd, gärna mer och bättre, men regleringar ligger inte i vårt gemensamma intresse.
Men hur ska man uppnå detta utan nya riktlinjer och lagar? Fundera bara på hur mycket pengar som skulle sparas om allt gjordes rätt första gången. Jag tycker inte att man ska vara nöjd med mer konsumentupplysning och konsumentskydd utan att det ska finnas sätt att stänga av folk från branschen. Sen försäkringarna måste ses över så dom ger ett bättre skydd utan månader med förhandlingar.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag skulle vilja se att försäkringarna belastar den som köpt varan, så fungerar det inte idag, installerar man en produkt som kunden levererat så tar man ett juridiskt ansvar för produkten. Då kunde kunderna få köpa lite mer produkter.

Dr.L skrev:
Jag skulle vilja se att försäkringarna belastar den som köpt varan, så fungerar det inte idag, installerar man en produkt som kunden levererat så tar man ett juridiskt ansvar för produkten. Då kunde kunderna få köpa lite mer produkter.
Så tror jag inte det är. Gäller det en vara som går sönder så är det garanti ärende. Är det fel på montering så är det en konsumenttjänst.

Paul-Staffanstorp
blackadder skrev:
Är det för sent?
Ja det är det verkligen... ;)

Nimajneb skrev:
Har rörisar olika timpenningar beroende på hur materialintensivt jobbet är?

Dock kan jag ha en viss förståelse för rörisar som man ringer in för att få ett fastpris inkl material och efter det börjar tjata om löpande räkning och eget material. Jag tror nog man ska bestämma sig innan vilket upplägg man ska köra med i varje förfrågan.
Jag betvivlar att det är så egentligen, men små egenföretagande rörkrökare kan ju göra som de vill.
Dock tror jag inte de större firmorna höjer priset per timme bara för att kunden står för materialet själv, men det är däremot vanligt att de avböjer jobbet istället.

Att först vilja ha fast pris och sen komma med att man vill ha det löpande fungerar sällan oavsett vilken hantverkare det är...

andeol skrev:
De gånger jag har anlitat elektriker och rörmokare på löpande räkning så har materialpriset varit i snitt mer än dubbla priset mot vad jag skulle betalat om jag köpte det själv, för identiska artiklar. Det är trist för jag skulle gärna se att hantverkaren ansvarar för att leverera det material han behöver och vill arbeta med. Och hantverkaren blir garanterat gladare om han får leverera materialet.

Varför inte bara lägga på ett rimligt påslag på tex 20 procent på det pris hantverkaren själv betalar plus ta betalt för tiden det tar att åka och hämta materialet? Istället så blir kunder förbannade för att de får betala ockerpriser för material eller så blir hantverkare förbannade för att kunderna hellre köper in materialet själva.
Det gör säkerligen de flesta seriösa firmor men problemet är att alla här inne jämför med Rinkaby rör eller andra näthandlare och de priserna kan inte rörkrökarna handla för hos sina leverantörer... och samtidigt kan de inte beställa saker via nätet heller då det ofta upptäcks efterhand vad som behövs.
(Absolut inget försvar för de ockrare som finns men man måste jämföra äpplen med äpplen.)

Min rörmockare sa upp sig i år och startade firman innan semestern. Han har inga problem att hålla Rinkabys priser till kunderna. Och tror knappast han har pressat Solar som han köper genom till sina lägsta priser eftersom han är själv.

Visst att kanske någon inte hittat rätt grossist men tror inte det är många som handlar dyrare än Rinkabys priser.

huggan skrev:
Och Boverket har inte godkänt det systemet. I deras byggregler BBR 2008 avsnitt 6:5 innehåller funktionskrav.

"Byggnaden ska projekteras och utföras så dessa uppfylls. Ett sätt att verifiera en byggnadsdels fuktsäkerhet är med beprövade lösningar. Den putsade enstegstätade regelväggen är ingen beprövad lösning, enligt Boverkets uppfattning. Nya konstruktioner behöver prövas och utvärderas innan de börjar byggas."
.
Nu är tråden OT men historieförfalskningar bör belysas

Boverket gjorde en helomvändning

http://nyttochviktigt.byggutbildarna.com/2013/03/myresjohus-vann-med-sina-enstegstatade-fasader/

saxat från länken:

Hovrätten konstaterade vidare att ”användningen av den enstegstätade putsade fasaden var en av de förhärskande teknikerna vid nyproduktion av bostäder under den aktuella tiden. Typgodkännandebevis fanns utfärdade av SITAC dels den 16 februari 1996, dels den 21 juni 2001 och före det av Boverket den 4 maj 1992. Inget har framkommit i målet som visar att byggbranschen som helhet eller Myresjö specifikt skulle ha haft någon kunskap om att metoden var riskfylld.

Jag kan läsa den vanliga texten du behöver inte förstora den. Men jag hade fel.

När jag fick mitt hus byggt år 2010 använde byggaren ABS 05 villkor i kontraktet.

I kontraktet stipulerades materialpriser netto + påslag av 7%, vilket även gällde för kostnader för UE.

Så vad pålägget på just rördelarna var vet jag naturligtvis inte.

Men annars tycker jag det var ett mycket rimligt avtal.
Om byggaren köpte brädor och spik för 10.000 kr la han alltså på 700 kr för inköp och hantering.

Jag har kopior på alla verifikationer, och är säker på att där inte finns några dolda rabatter.
Den här byggaren hade ingen vidare kreditvärdighet, så han fick köpa mycket kontant.

huggan skrev:
Min rörmockare sa upp sig i år och startade firman innan semestern. Han har inga problem att hålla Rinkabys priser till kunderna. Och tror knappast han har pressat Solar som han köper genom till sina lägsta priser eftersom han är själv.

Visst att kanske någon inte hittat rätt grossist men tror inte det är många som handlar dyrare än Rinkabys priser.
Vad bra! Då fungerar ju marknaden som det är tänkt, hade han tagit ockerpriser hade du ju inte anlitat han.

Finns det någon sån här tråd där TS frågat vad det kostar innan jobbet görs?
Önskar jag nån gång får så mycket pengar att jag inte behöver fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.