Hejsan!

Jag skall ha en svart bänkskiva i mitt lilla kök. Men jag har lite problem med vad för material jag skall välja.

Allra helst hade jag velat ha en stenbänk, men även för mitt pyttekök går det på över 10 000 kr, så det känns inte som ett alternativ, tyvärr. Det mest klassiska är väl då att ha laminat, men jag är riktigt oförtjust i den ruffa ytan. Jag har funderat på glas, men vill ha en tjock skiva, så det går inte riktigt. Så...

Är det någon som vet något annat material som lämpar sig i kök som har en blank svart yta?

Tack för hjälpen!

kör med en bok eller ekbräda som du laser med svart lasyr

Men då blir den inte helt kolsvart? Jag vill inte ha någon trästruktur alls.

Hur stor är ytan som du ska ha bänk på?

Den är 160 cm bred, normaldjup.
Ska ha in en liten diskho (+blandare) samt häll med 2-3 zoner.

C
Gjut en i betong och lacka med typ epoxilack eller nåt annat lämpligt?

Ah, betong är rätt cool. Men kan inte riktigt gjuta en själv, vilka gör sånt? Och är sånt lack tillräckligt slitstarkt?

C
Haha, jo, du kan gjuta själv, jag lovar dig. Det finns nog inte mycket grejer som är lättare att göra än att gjuta en platt skiva av betong.

Tror det finns pigment man kan blanda i så det blir svart också...

Ja jo nej, så svårt är det säkert inte, men har ingen lust att slabba med betong inne i min lägenhet :) Och vill man få en riktigt slät, snygg yta och kanter så kanske det är lite svårare?

Hej! Testa att göra mindre saker i betong, tex ljusstakar, så att du får koll på hur det funkar. Kuriosa; min mamma är helt frälst på betong, hon gör bl.a fågelbad med hjälp av rabarberblad.

Har du kollat stenskiva på flera ställen? Man kan räkna på Diapols sida och vill man inte köpa hos dem kan man ju använda det pris man får där som diskussionsunderlag hos någon annan leverantör.

pillan71 - Jag har tyvärr inte plats att göra en bänkskiva i betong, även om jag skulle få koll på hur det funkar.

raveper - Jag har kollat lite på det, men det verkar inte så slitstarkt, och inte särskilt billigt om jag inte minns fel?

AstaS - Jag har kollat efter stenskiva på massa ställen (inkl diapol), och alla ligger på från 10 000 kr. Tyvärr.

Då kan inte jag se så många andra val än trä. Kör man med någon ordentlig svart lack på så syns inte mycket av trästrukturen. Vet inte om man kan ha MDF? MDF är ju slätt och målar du den så blir det också slätt.

Svart laminat borde väl funka ?
Vad är det för "rufft" med en sådan yta ? Den är väl snarast blank ? :)

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.