Hej!

jag håller på och bygger ett garage och jag vill och ska skruva/spika upp något mer på Takstolarna mellan ångspärren och gipsen. Nu undrar jag vad brukar ni använda? Det finns ju en del att välja mellan som plywoodskiva, råspontluckor/råspont, kanske till och med ytterpanel? Vad tycker ni fungerar bäst och ser till att man kan skriva upp något ordentligt, utan att det faller ner på bilarna under…
Tack på förhand!

Varför?

• Gilla
Felix36
  • Laddar…
Glespanel 28x70mm är väl det vanligaste. Det skruvade jag upp med CC 300mm som är perfekt för takgips på 600x1200mm. Då får man dessutom ett utrymme emellan att dra dold el i

Oftast sitter ju takstolarna för glest för att skruva gips direkt på

• Gilla
Felix36
  • Laddar…
Rickard.
Glespanel är väl det vanliga, med cc30 går det nästan alltid bra att skruva upp saker.

• Gilla
Felix36 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Varför?
Jag vill ha något ordentligt att fästa skenor och elmotor till garageportarna som ska köras upp och ner.

Rickard. Rickard. skrev:
Glespanel är väl det vanliga, med cc30 går det nästan alltid bra att skruva upp saker.
Även tunga garageportar? ☺️

F Felix36 skrev:
Jag vill ha något ordentligt att fästa skenor och elmotor till garageportarna som ska köras upp och ner.
Sätt 28x70 på 300cc och tätare där ev skenor kommer?

• Gilla
Felix36
  • Laddar…
F Felix36 skrev:
Även tunga garageportar? ☺️
Vanliga takskjutportar? Det håller!

Jag var faktiskt lite krånglig och monterade porten först och satte då upp tillfälliga gles (28x70) precis där portskenornas fästen hamnade.

Mest var det för att få portarna på plats och garaget tätt under första vintern.
Sen började jag regla och isolera insidan först våren därpå.

Då satte jag 28x70 i hela taket och fick ibland lossa på och flytta de tillfälliga 28x70 lite där de krockade.
De 27x70 som hamde mitt emellan 28x70 tog jag till i längd så att de fästes i 3 takstolar (jag har cc600 på mina takstolar). Satte även en kloss emellan portfästena och glesen som var lika tjockt som det kommande gipset. Då kunde jag bara lossa på skruvarna en och en, knacka bort klossen och skjuta in gipset där emellan sen när det var dags för det. Bara att dra ett lite spännrem runt en fakstol och portskenan en bit bort så det inte trillar ner eller knäcks när man lossar skruven

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.