Min pappa ska hjälpa mig att bygga ett skafferi i mitt torp från tiden kring förra sekelskiftet.

Jag vet inte mycket om byggande. Han kan, men vill göra saker "på sitt sätt" och ganska spontant. Men jag blir nervös när han börjar prata om masonit, spånskivor, gipsskivor etc.

Själva utsidan av skafferiet inkl. dörren ska vara i pärlspont. Frågan är vad vi ska använda på innerväggarna och som hyllor. Ett tidstypiskt men praktiskt material... Några tips?

Praktiskt är ju mdf eller plywood. Men det är ju inte så tidstypiskt.

Mdf är en träfiberskiva helt slät. Den slår sig dock ganska lätt.
Plywood är limmade fanerbitar till en skiva. Hårdare än mdf.

På väggen går sätta gips om man vill ha det slätt eller kanske någon panel?

Snickeriplywood är dyrare än mdf.

Råspont? Det är nog det mest praktiska och tidstypiska du hittar.

Jag håller med corre om att råspont är det mest tidstypiska.

Jag skulle nog föreslå en lite tjockare slätspont (ca 25 mm?) i hyllplanen, och definitivt pärlspont på väggarna. Jag undrar om inte hyllplanen brukar vara klädda i mönstrat vaxat papper också, men det kan jag ha hittat på själv.

mattiasp skrev:
Jag skulle nog föreslå en lite tjockare slätspont (ca 25 mm?) i hyllplanen, och definitivt pärlspont på väggarna. Jag undrar om inte hyllplanen brukar vara klädda i mönstrat vaxat papper också, men det kan jag ha hittat på själv.
Klart de skall vara klädda i vaxat papper och vill man göra julfint så sätter man en virkad spets på hyllkanten också.

Håller med mattiasp slätspont tillhyllor och pärlsont på väggarna blir mest ´´tidstypiskt´´

Tack för alla svar! Råspont/slätspont låter som en toppenidé! Men jag tänker att om man har pärlspont även på innerväggarna blir det springor vid hyllornas kanter som blir svåra att få rena ifall man spiller ut något... Eller så sätter man lister på hyllplanen utmed väggarna?

Lägg en liten sträng med fog längst bak uppmot väggen så slipper du det problemet. Den målar du ju över sen så den inte syns.

Du kan även lämna 1-2 cm luft bakom hyllplanen så "ramlar" dammet ned och det blir lättare att städa, det är alltid svårt att komma åt i "vecket" annars, speciellt med pärlspont på väggen.

Glöm pärlsponten inne i skafferiet och kör slätspont som föreslagits. Ett annat alternativ är tapet på insidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.