3 845 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Material i skafferi
Min pappa ska hjälpa mig att bygga ett skafferi i mitt torp från tiden kring förra sekelskiftet.
Jag vet inte mycket om byggande. Han kan, men vill göra saker "på sitt sätt" och ganska spontant. Men jag blir nervös när han börjar prata om masonit, spånskivor, gipsskivor etc.
Själva utsidan av skafferiet inkl. dörren ska vara i pärlspont. Frågan är vad vi ska använda på innerväggarna och som hyllor. Ett tidstypiskt men praktiskt material... Några tips?
Jag vet inte mycket om byggande. Han kan, men vill göra saker "på sitt sätt" och ganska spontant. Men jag blir nervös när han börjar prata om masonit, spånskivor, gipsskivor etc.
Själva utsidan av skafferiet inkl. dörren ska vara i pärlspont. Frågan är vad vi ska använda på innerväggarna och som hyllor. Ett tidstypiskt men praktiskt material... Några tips?
Jag skulle nog föreslå en lite tjockare slätspont (ca 25 mm?) i hyllplanen, och definitivt pärlspont på väggarna. Jag undrar om inte hyllplanen brukar vara klädda i mönstrat vaxat papper också, men det kan jag ha hittat på själv.
Klart de skall vara klädda i vaxat papper och vill man göra julfint så sätter man en virkad spets på hyllkanten också.mattiasp skrev:
Tack för alla svar! Råspont/slätspont låter som en toppenidé! Men jag tänker att om man har pärlspont även på innerväggarna blir det springor vid hyllornas kanter som blir svåra att få rena ifall man spiller ut något... Eller så sätter man lister på hyllplanen utmed väggarna?
Klicka här för att svara