14 935 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Material för att göra egna massiva dörrar?
Det bör gå bra att bara borra och limma in träplugg i massiv MDF om du ska skruva något som behöver mer hållfasthet också. Det lär dock bli väldigt tungt i massiv MDF... MDF är formstabilare och slätare än plywood.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Så ska jag bygga en enkel slät massiv dörr så är det MDF som gäller?
Tänker mig en ca 30mm MDF.
Det kommer inte slå sig med tiden om det bara är en vanlig målad MDF skiva och ingen ram runt eller något annat?
Tänker mig en ca 30mm MDF.
Det kommer inte slå sig med tiden om det bara är en vanlig målad MDF skiva och ingen ram runt eller något annat?
Gjorde 3st dörrblad till en lägenhet en gång. Det vart 12+30 mm MDF ihopfogade med lim. Gångjärnsfästen fräste jag ut och satte träplugg vid skruvhålen. Dessa blad vägde hur mycket som helst. Vikten var inga problem då det var gammalt 40 talshus med stabila väggar som karmen satt i.
Det var släta dörrblad men hade lite speciell profil runt om precis som original. Låskistan frästes ut efter en egenhändigt gjord mall. Sprutmålades och blev jättefina kan tilläggas. De slog inte sig på de 2 år som innehavaren bodde kvar. Ska jag byta dörrblad igen utanför standard så blir de tillverkade på detta sätt.
Lycka till med fräsandet!
Det var släta dörrblad men hade lite speciell profil runt om precis som original. Låskistan frästes ut efter en egenhändigt gjord mall. Sprutmålades och blev jättefina kan tilläggas. De slog inte sig på de 2 år som innehavaren bodde kvar. Ska jag byta dörrblad igen utanför standard så blir de tillverkade på detta sätt.
Man tackar! Ska göra ett första prova med en enkel 32mm MDF.henrik79 skrev:Gjorde 3st dörrblad till en lägenhet en gång. Det vart 12+30 mm MDF ihopfogade med lim. Gångjärnsfästen fräste jag ut och satte träplugg vid skruvhålen. Dessa blad vägde hur mycket som helst. Vikten var inga problem då det var gammalt 40 talshus med stabila väggar som karmen satt i.
Lite osäker om jag får plats med infälld "dragögla". Alltså den som krävs när dörren är helt stängd, inne i väggen så att säga.
I en 32 mm dörr får du lätt plats med ett kanthandtag. Första googleträffen är 23 mm, och av bilden att döma är själva handtaget kanske en tredjedel av det. Finns säkert smalare modeller, men jag anser inte att det är nödvändigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 30 inlägg
Det finns ju MDF som redan är färdigfanerad att köpa. Det kanske är ett alternativ?
Gjort en testdörr och det ser bra ut. Vad skulle fördelen vara med faner? Behöver ju kapa för att få den i rätt storlek och blir inte kanterna fula med faner?stampenrangers skrev:
Med MDF blir det raka fina hörn men jag är lite orolig att de ska slitas eller skadas med tiden.
Medlem
· Västra Götaland
· 30 inlägg
Jag fattade att du eg ville ha utseendet av en massiv trädörr men att det blev MDF pga olika skäl. Med fanerad MDF så ser det ju ut mer som en massiv trädörr fast med fördelarna med MDF tex med bearbetning. Vill man att kanterna ska bli snygga så går det att limma på lister av massivt trä av samma sort som faneret man valt.
Tack. Googlade lite och det såg riktigt bra ut men tyvärr så drar priserna iväg så otroligt. Ska ha en ca 30mm tjock dörr och en fanerad MDF vart väldigt dyr. 3000kr och uppåt.stampenrangers skrev:Jag fattade att du eg ville ha utseendet av en massiv trädörr men att det blev MDF pga olika skäl. Med fanerad MDF så ser det ju ut mer som en massiv trädörr fast med fördelarna med MDF tex med bearbetning. Vill man att kanterna ska bli snygga så går det att limma på lister av massivt trä av samma sort som faneret man valt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden