Jag studerar till finsnickare som vuxenlärling och har fått höra lite olika saker angående matarverk till vertikalfräsen. En del säger att hjulen på matarverket ska inte ligga helt horisontellt, utan en liten lätt lutning så det första hjulet har mer tryck än det sista (ytterst lite), samtidigt som vissa säger att det inte har någon betydelse. Skulle gärna vilja höra några synpunkter på det! :)

Flyttar denna till verktyg & maskiner //Mod

Det låter inte som något jag hört tidigare. I den riktningen är ju hjulen fjädrande, så en minimal snedställning borde inte göra någon skillnad alls. Vi får hoppas att findus42 eller något annat proffs skriver i tråden. Kan det vara så att läraren menar att matarverket ska vara snedställt så att det trycker ämnet mot anhållet? Så ska man ju göra, men det vet ju Daniel också.

Blev du nöjd med lockbettelhållarna förresten? Jag skulle ha kört med fanérmetoden, men det är ju jag det. Testa nästa gång vetja!

• Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Som Mattias säger är hjulen fjädrande. Om jag vill ha mer tryck är det i så fall på utmatningssidan. Alltså första hjulet högre än det sista.

Det där med trycket är lite trixigt. För lite så stannar biten. För mycket så stannar den också samt att matarverket utsätts för onödiga påfrestningar. Vad som fungerar bäst med dina grejer måste du experimentera dig fram till.

Enklaste sättet att veta vad man gör är att ställa höjden innan man drar matarverket i läge. Tag biten som skall matas och lägg den vid en matarverksrulle. Skruva ner matarverket så att rullen är 5-10mm under bitens yta. Sedan drar du matarverket i läge och ställer in matningsriktningen. Efter att ha gjort det några gånger vet du vad som fungerar.

Mvh Findus

• Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
Vilken kass handledare du har, detta tycker man ju att hen borde kunna!

;)