Jag studerar till finsnickare som vuxenlärling och har fått höra lite olika saker angående matarverk till vertikalfräsen. En del säger att hjulen på matarverket ska inte ligga helt horisontellt, utan en liten lätt lutning så det första hjulet har mer tryck än det sista (ytterst lite), samtidigt som vissa säger att det inte har någon betydelse. Skulle gärna vilja höra några synpunkter på det! :)

Flyttar denna till verktyg & maskiner //Mod

Det låter inte som något jag hört tidigare. I den riktningen är ju hjulen fjädrande, så en minimal snedställning borde inte göra någon skillnad alls. Vi får hoppas att findus42 eller något annat proffs skriver i tråden. Kan det vara så att läraren menar att matarverket ska vara snedställt så att det trycker ämnet mot anhållet? Så ska man ju göra, men det vet ju Daniel också.

Blev du nöjd med lockbettelhållarna förresten? Jag skulle ha kört med fanérmetoden, men det är ju jag det. Testa nästa gång vetja!

• Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Som Mattias säger är hjulen fjädrande. Om jag vill ha mer tryck är det i så fall på utmatningssidan. Alltså första hjulet högre än det sista.

Det där med trycket är lite trixigt. För lite så stannar biten. För mycket så stannar den också samt att matarverket utsätts för onödiga påfrestningar. Vad som fungerar bäst med dina grejer måste du experimentera dig fram till.

Enklaste sättet att veta vad man gör är att ställa höjden innan man drar matarverket i läge. Tag biten som skall matas och lägg den vid en matarverksrulle. Skruva ner matarverket så att rullen är 5-10mm under bitens yta. Sedan drar du matarverket i läge och ställer in matningsriktningen. Efter att ha gjort det några gånger vet du vad som fungerar.

Mvh Findus

• Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
Vilken kass handledare du har, detta tycker man ju att hen borde kunna!

;)

Som sagt så ser jag inte varför man inte skulle ha hjulen i våg, men det betyder ju såklart inte att det inte finns en bra anledning till det, som ännu är okänd:) och okända grejor brukar byggahusare vara utmärkta på att få en att begripa!

Vårt resonemang på snickeriet gick ju helt i linje med vad Findus skriver, men kanske finns det någon annan som har andra erfarenheter?

• Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
Att matarverket trycker ämnet mot anhållet menar läraren inte. Utan att det första hjulet är lägre än det sista. Inte mycket lägre dock.

Lockbettelhållarna blev bra tycker jag :)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
De blev bra:) Hade jag haft en kamera som funkade hade ni fått bevis:)

Välkommen till forumet!

Skulle vara spännande att veta varför läraren vill ha det så. Och nöj dig inte med att så har jag fått lära mig, det är inte en förklaring.
Utan svar kan man aldrig dra egna slutsatser och då lär man sig inte mycket, utan man repeterar bara.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Mysteriet har fått sin lösning! Vid samtal med läraren igår fick vi reda på att det var ett missförstånd. Vargbrodern som är mycket noggrann och analytisk konstaterade, korrekt, att skolans matarverk lutade - men det var inte med avsikt utan matarverket var snarare aningen slarvigt inställt av föregående användare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.