1 731 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Matarverk slirar
Har problem med slirning i matarverk. Jag får inte trästycket att åka som det ska. Har naturligtvis justerat trycket på matarverket men oavsett om trycket är stort eller litet så
matar det inte speciellt bra utan trästycket stannar ofta.
Bordet är gjutjärn. Har rengjort det och har även smörjt med glidmedel.
Matarverket är monterat på vertikalfräs.
Kan det bero på gummirullarna i matarverket?
Varför blir det så här och vad gör man åt det
matar det inte speciellt bra utan trästycket stannar ofta.
Bordet är gjutjärn. Har rengjort det och har även smörjt med glidmedel.
Matarverket är monterat på vertikalfräs.
Kan det bero på gummirullarna i matarverket?
Varför blir det så här och vad gör man åt det
Låter ju väldigt konstigt det där.. Har sett matarverks rullar som torkat ut och blitt väldigt hårda, då kan det ju bli problem. Du skulle ju kunna testa något annat glidmedel för att se om det är det som är problemet.
Antar att det inte är extremt stora och tunga arbetsstycken du försöker köra igenom.
För högt tryck och inget glidmedel brukar annars vara problemet.
Antar att det inte är extremt stora och tunga arbetsstycken du försöker köra igenom.
För högt tryck och inget glidmedel brukar annars vara problemet.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Antar att du kollat att hjulen snurrar som de ska, så att sliret inte sker inne i matarverket.
Testade lite olika grejer i gårkväll.
Jo slirningen är inte i växeln, hjulen snurrar som de ska, de får inte fäste i trät.
Har provat annat glidmedel, hjälper inte.
Tror att det beror på hjulen. De har nog blivit hårda. Matarverket är gammalt (ca 20 år)
Jag provade att slipa hjulen med smärgelduk och det blev mycket bättre fast inte tillräckligt bra.
Problemet nu är att det inte finns någon typskylt på matarverket, så därför, är det någon som känner till någon kunnig person som säljer matarverkshjul? Tänkte köpa nya hjul men inte så lätt när jag inte vet fabrikatet på verket.
Alternativt regumering
Jag undrar hur det skulle gå till.
och så klart det ultimata alternativet, skicka i ståldubb, det biter fint
Jo slirningen är inte i växeln, hjulen snurrar som de ska, de får inte fäste i trät.
Har provat annat glidmedel, hjälper inte.
Tror att det beror på hjulen. De har nog blivit hårda. Matarverket är gammalt (ca 20 år)
Jag provade att slipa hjulen med smärgelduk och det blev mycket bättre fast inte tillräckligt bra.
Problemet nu är att det inte finns någon typskylt på matarverket, så därför, är det någon som känner till någon kunnig person som säljer matarverkshjul? Tänkte köpa nya hjul men inte så lätt när jag inte vet fabrikatet på verket.
Alternativt regumering
och så klart det ultimata alternativet, skicka i ståldubb, det biter fint
Kolla inner och ytterdiameter samt bredd på Hjulen.
GÅ in på swedendro.se(Växjö,Stockholm) el Theofils.se (malmö, Göteborg) eller Planomaskin i Umeå beroende på vilken du har närmast till. Felder har ju utbyteshjul i lite olika storlekar
Jag vet var du kan få hjulen regumerade i Växjö, Backes transportbandsservice
Mvh Dan
GÅ in på swedendro.se(Växjö,Stockholm) el Theofils.se (malmö, Göteborg) eller Planomaskin i Umeå beroende på vilken du har närmast till. Felder har ju utbyteshjul i lite olika storlekar
Jag vet var du kan få hjulen regumerade i Växjö, Backes transportbandsservice
Mvh Dan
Redigerat av moderator:
Nya matarhjul inhandlade och monterade.
Nu går det som tåget och när jag känner på de nya hjulen förstår jag att de gamla är lika hårda som sten.
Altså nya matarhjul åt folket
Nu går det som tåget och när jag känner på de nya hjulen förstår jag att de gamla är lika hårda som sten.
Altså nya matarhjul åt folket
Klicka här för att svara