Hej

Jag skall skaffa bergvärme och kan inget om ämnet.
Enligt firman som skall borra skall vi markera var borrhålet skall vara.
Eller som chefen för borrfirman sa - "Kan ni sätta ner en pinne där vi kan borra?"
Det låter i mina öron som ett skämt.
Kan det verkligen stämma, att det går till på det här sättet?

// Tack på förhand

ja.
du tar då ansvar för att han inte borrar i nån vatten ledning eller elkabel.
Du får prata med komun om tillstånd & var saker o ting ligger i backen.

för dig så känns det kanske självklart att hålet ska vara på ett vist ställe på tomten, med borraren vet ju inte ens på vilken suda om huset du vill ha hålet m.m.

Jag vet att jag ansvarar för elkablar , vattenledningar.
Men nu var ju det inte riktigt det jag frågade efter.

Utan att en pinne skall sättas ner där dom skall borra.
Vad jag har hört skall det vara ett visst avstånd tror det är 4m från tomten, som man får borra för att försäkringar mm skall gälla.
Dom som borrar har alltså ingen aning om var som är lämligast att borra utan det skall jag tala om för dom ?
Var är det närmast till berg osv det känns inte riktigt som mitt jobb.
Visst jag kan tala om vilken sida av huset dom kan borra på men inte EXAKT märka med en pinne, det lät amatörmmässigt tycker jag iallafall.
Nån annan som kan det här med borrhål?

Jag trodde att det fungerade så att jag gav dom ritningar på husets vattenledningar,elkablar mm.
Sen att jag i samråd med dom pratar om var som är lämpligast att borra.
För om jag i framtiden tänkt utnyttja den delen av tomten som dom skall borra på till nått annat.
Finns det nån som jobbar med det här, som kan det här?

OK. Jag erkänner, jag har jobbat med sånt här.
Du måste själv bestämma var hålet ska vara, i de flesta fall är det bergvärmeinstallatören som hjälper till. Då du har ringt elverket, vattenverket och televerket (och alla andra som har ledningar under din tomt) och fått ritningar så är det dax att söka borrtillstånd hos din kommun. Då borrtillståndet kommer får borraren påbörja borrningen.

De 4 metrarna du talar är hur nära husets grund du får borra. Detta gäller alltså om huset redan är byggt. Annars kan man faktisk borra inne i huset om man gör det vid rätt fas i grundläggningen, d.v.s. efter grovplanering.

Spalta upp de sakar du undrar över så kan vi säkert hjälpa dig, eller så frågar du dom till brraren så kan han säkert svara.

Jag tyckte inte det var så kompliserat. bara att kola var rör o el gick. sen sätta ett spett där det pasade bra (sen att ta sig dit var en annan 5:a)

Tänk på att det kan vara smidigast att borra på samma sida av huset som pumpen ska stå på, så slipper ni gräva en vallgrav runt hela kåken för slangarna, eller borra igenom 4 väggar i källaren för att komma till rätt rum.

Låter simpelt men spelar stor roll :)

Förresten borde det inte räcka med att kontakta lantmäteriet? Ska inte de ha alla ledningsrätter och grejer över/under/igenom tomten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.