31 582 läst ·
156 svar
32k läst
156 svar
Mäta strålning från mobilmast
3G och 4G riktas genom att man har flera antennspröt intill varandra som sänder ut en fasförskjuten signal. Det är exakt samma fysikaliska princip som för används för att rikta 5G-signalen, men tillämpningen skiljer markant. Om man vill kalla det fasstyrning eller inte är en smaksak.Björkisvägen skrev:
Nej, fasstyrning kommer inte förrän med 5G. Däremot har många antenner för 3G och 4G möjlighet att tilta loben elektroniskt via fjärrstyrning. Det innebär en marginell förändring i förstärkningen av antennsignalen i det här fallet. Fasstyrningen i 5G-antenner ska inte överdrivas då det inte blir avsevärt större förstärkning jämfört med fasta antenner då detta skulle kräva väldigt stora antenner.
En "runtstrålande" antenn har i denna applikation en strålning som kollas donut-liknande, något som är extremt ovanligt. Det vanliga är tre antenner på 120 grader som tillsammans täcker en cirkel i horisontalplanet och c:a 10 grader i vertikalplanet.
Rundstrålande mobilmaster existerar nästan inte nu för tiden. I tätbebyggda områden riktar man alltid signalen för att få väl definierade celler med rätt kapacitet där den behövs utan att störa intilliggande celler och kunna återanvända frekvenserna så mycket som möjligt. Även ute på landsbygden riktar man signalerna för att få bättre täckning t ex längs en väg där det finns bebyggelse.
Praktiskt att ha den inställningen när man jobbar på/vid mobilmaster för det är ju väääldigt jobbigt att vara oroad för någotNissens skrev:
Vad får dig att tro att jag jobbar på/vid master?Byggaren Bo skrev:
Jag jobbade med utveckling av basstationer i över 10 år. Har aldrig någonsin varit uppe i någon mobilmast - har aldrig haft någon anledning, så det där har du hittat på själv. Och det är snarare du som är orolig utan anledning.
Du får tro vad du vill. Effekten från masterna som når människor är oerhört liten, det är fakta. Man får mycket mer strålning från mobiler och andra sändare nära kroppen, ju längre från mobilmasten mobilen är eller om signalvägen är dålig desto högre effekt utsätter mobilen användaren för. Dessutom bygger de senare generationerna mobilstandarder på att man riktar effekten från masterna till den plats de behövs på, jämför med att en riktad strålkastare uppe i masten följer tex en mobil som pratar med masten. De äldre generationerna strålade över hela området och riktade inte strålningen.
Jag vet inte exakt, men skulle tro att den läckta effekten från en mikrovågsugn är relativt stor.
Jag har använt handsfree så fort det blev tillgängligt på marknaden av en anledning. Men effekten från mobilmaster har jag aldrig varit orolig för eftersom jag vet hur väldigt låg/liten effekt man utsätts från från den.
Av okunskap om det verkar en del vara oroliga för mobilmasterna, men det finns ingen anledning att tro att så låga effekter kan påverka någonting. Hade de varit en risk så hade man haft mycket större problem med andra sändare som utsätter människor för långt större effekter.
Redigerat:
om man ÄR oroad för något så är detta en bra tid för att ta tag i det. Tittar du in i diverse ”stoppa-5g-forum” så kryllar det av folk som blivit så sjuka av 5g, 5g’s superhöga frekvenser osv att de inte har en fungerande vardag. Detta är oerhört tragiskt. Eftersom man direkt skyller detta på saker som inte finns ännu kan man vara helt säker på att det INTE är ”mobilstrålningen” som är problemet. Jag önskar att de drabbade själva förstod att man ser ett orsakssamband som inte finns i praktiken och istället fortsatte att leta upp den verkliga orsaken till att man mår dåligt.Byggaren Bo skrev:
tyvärr kan man konstatera att det vid varje mobilt teknikskifte har varit likadant - personer läser att ”nu är 4g här” och börjar direkt uppleva kroppsliga sjukdomssymptom trots att 4g inte alls är på plats ännu. När man senare får en massutrullning av den senaste tekniken är det fortfarande ungefär samma personer som var sjuka redan innan utrullningen som efter, dvs trots att tekniken täcker en mycket mycket större geografi är det inte fler som får akuta symptom.
Ja, det är ju tråkigt att de mår dåligt, men inte beror det på mobilmasterna.MathiasS skrev:
om man ÄR oroad för något så är detta en bra tid för att ta tag i det. Tittar du in i diverse ”stoppa-5g-forum” så kryllar det av folk som blivit så sjuka av 5g, 5g’s superhöga frekvenser osv att de inte har en fungerande vardag. Detta är oerhört tragiskt. Eftersom man direkt skyller detta på saker som inte finns ännu kan man vara helt säker på att det INTE är ”mobilstrålningen” som är problemet. Jag önskar att de drabbade själva förstod att man ser ett orsakssamband som inte finns i praktiken och istället fortsatte att leta upp den verkliga orsaken till att man mår dåligt.
tyvärr kan man konstatera att det vid varje mobilt teknikskifte har varit likadant - personer läser att ”nu är 4g här” och börjar direkt uppleva kroppsliga sjukdomssymptom trots att 4g inte alls är på plats ännu. När man senare får en massutrullning av den senaste tekniken är det fortfarande ungefär samma personer som var sjuka redan innan utrullningen som efter, dvs trots att tekniken täcker en mycket mycket större geografi är det inte fler som får akuta symptom.
Dessutom utsätter varje ny mobilstandard omgivningen för ännu mindre strålning från masterna än den äldre gjort så det är ju rätt avslöjande att människor säger sig inte tåla de nyare...
Det är liknande med de som säger sig vara elöverkänsliga. Vid vetenskapliga studier visar det sig att elöverkänslighet inte går att visa.
Såg en blindtest när en ”elöverkänslig” fick hålla i en elkabel och skulle tala om när hen kände att strömmen var påslagen i kabeln. Resultatet blev att det inte fanns någon koppling till att strömmen var på i kabeln och hur personen mådde...
Redigerat:
Inom antennforskningen kallas en antenn med flera fasförskjutna strålningselement för riktantenn, med det vanligaste exemplet en Yagi-Uda som använts som TV-antenn på hus.useless skrev:
Fasstyrda antenner används som begrepp för aktivt fasstyrda antenner där fasförskjutningen ändras aktivt för att rikta förstärkningen (loben) till målet/mobilen. Ett av de mera kända exemplet är den flygburna övervakningsradarn GlobalEye (tidigare EriEye) som är en fjäder i hatten för svensk vapenindustri.
" Effekten från masterna som når människor är oerhört liten" Liten i förhållande till vad? Om vi pratar om mikrowatt/m2 är den ju i själva verket enormt stor i förhållande till bakgrundsstrålningen från rymden. Eller menar du i förhållande till det svenska gränsvärdet som endast säkerställer att din hjärna inte värms upp mer än en grad under ett 6 minuter långt mobiltelefonsamtal? Går du på Sergelstorg kan du få i dig 480.000 mikroW/m2 från sändare, det tror jag är mer än vad en mikrougn läcker ut. Märkligt att du använder handsfree, men varför om du nu "vet" att mikrovågsstrålning är ofarligt? Eller kan bara mikrosträlning vara farligt när den kommer från mobiler och mikrougnar?Nissens skrev:
Vad får dig att tro att jag jobbar på/vid master?
Jag jobbade med utveckling av basstationer i över 10 år. Har aldrig någonsin varit uppe i någon mobilmast - har aldrig haft någon anledning, så det där har du hittat på själv. Och det är snarare du som är orolig utan anledning.
Du får tro vad du vill. Effekten från masterna som når människor är oerhört liten, det är fakta. Man får mycket mer strålning från mobiler och andra sändare nära kroppen, ju längre från mobilmasten mobilen är eller om signalvägen är dålig desto högre effekt utsätter mobilen användaren för. Dessutom bygger de senare generationerna mobilstandarder på att man riktar effekten från masterna till den plats de behövs på, jämför med att en riktad strålkastare uppe i masten följer tex en mobil som pratar med masten. De äldre generationerna strålade över hela området och riktade inte strålningen.
Jag vet inte exakt, men skulle tro att den läckta effekten från en mikrovågsugn är relativt stor.
Jag har använt handsfree så fort det blev tillgängligt på marknaden av en anledning. Men effekten från mobilmaster har jag aldrig varit orolig för eftersom jag vet hur väldigt låg/liten effekt man utsätts från från den.
Av okunskap om det verkar en del vara oroliga för mobilmasterna, men det finns ingen anledning att tro att så låga effekter kan påverka någonting. Hade de varit en risk så hade man haft mycket större problem med andra sändare som utsätter människor för långt större effekter.
Skrönor om människor som är oroliga hjälper säkert till att fler inte ens vågar bilda sig en egen uppfattning i ämnet utan hellre väljer att hysa tillit till de som tror sig veta. Dessa soffexperter som troligtvis också inte heller de tar del av gammal eller ny forskning som visar något annat än den inpiskade förhärskande uppfattningen. Här snackar vi rädslor!MathiasS skrev:
om man ÄR oroad för något så är detta en bra tid för att ta tag i det. Tittar du in i diverse ”stoppa-5g-forum” så kryllar det av folk som blivit så sjuka av 5g, 5g’s superhöga frekvenser osv att de inte har en fungerande vardag. Detta är oerhört tragiskt. Eftersom man direkt skyller detta på saker som inte finns ännu kan man vara helt säker på att det INTE är ”mobilstrålningen” som är problemet. Jag önskar att de drabbade själva förstod att man ser ett orsakssamband som inte finns i praktiken och istället fortsatte att leta upp den verkliga orsaken till att man mår dåligt.
I förhållande till andra strålningskällor som mobiltelefoner. De hålls dessutom nära kroppen och ofta centimetrar från hjärnan. Sånt borde man oroa sig för betydligt mer än masterna, men självklart ligger de under gränsvärdena. Dessutom strålar varje ny generation mobiltelefoni mindre från masterna eftersom de får en allt mer riktad energi till de enheterna som är uppkopplade.Byggaren Bo skrev:
" Effekten från masterna som når människor är oerhört liten" Liten i förhållande till vad? Om vi pratar om mikrowatt/m2 är den ju i själva verket enormt stor i förhållande till bakgrundsstrålningen från rymden. Eller menar du i förhållande till det svenska gränsvärdet som endast säkerställer att din hjärna inte värms upp mer än en grad under ett 6 minuter långt mobiltelefonsamtal? Går du på Sergelstorg kan du få i dig 480.000 mikroW/m2 från sändare, det tror jag är mer än vad en mikrougn läcker ut. Märkligt att du använder handsfree, men varför om du nu "vet" att mikrovågsstrålning är ofarligt? Eller kan bara mikrosträlning vara farligt när den kommer från mobiler och mikrougnar?
Jag har aldrig sagt att mikrovågsstrålning är ofarligt, det har du hittat på själv.
Men ju mindre energi det handlar om desto ofarligare är det.
Det är så liten energi som man nås av från masterna att det inte kan påverka något. Däremot känns strålningskällor nära kroppen vanskligt, och speciellt nära hjärnan...
Solsken är ju också elektromagnetisk strålning med ännu hörge frekvens, och dessutom väldigt hög effekt, är du rädd för den med?
Sergels torg har jag aldrig nämnt över huvud taget, och de siffrorna får stå för dig. Men om du är orolig för hur det är där och om det då är farliga nivåer där av någon märklig anledning så får du väl anmäla det då.
Redigerat:
detta är ett av de ämnen där de flesta ska låta bli att bilda sig en egen uppfattning, helt enkelt för att området är för komplicerat. Lyssna på vad myndigheterna säger och låt resten vara. Tycker man det är kul kan man ju läsa forskningsrapporter men de flesta saknar förmåga att kritiskt granska en rapport och att förstå hur resultatet kan användas praktiskt.Byggaren Bo skrev:
Skrönor om människor som är oroliga hjälper säkert till att fler inte ens vågar bilda sig en egen uppfattning i ämnet utan hellre väljer att hysa tillit till de som tror sig veta. Dessa soffexperter som troligtvis också inte heller de tar del av gammal eller ny forskning som visar något annat än den inpiskade förhärskande uppfattningen. Här snackar vi rädslor!
Det är bara att titta på siterna mot 5g, corona, el o annat. Nog sjutton har man hittat en världskänd expert som ingen har hör talas om, givetvis en auktoritet på sitt område och självklart med ett forskningsresultat på kant med vad alla andra kommer fram till. Sedan repeteras mantrat av ett knippe eldsjälar så länge att det tillslut blir sant.
Konstigt nog verkar inte de enkla indikationerna på att något inte stämmer, fastna. Tex att ingen klarar blindtest. Eller när man påstår att folk svimmar på de platser där man läst att det monterats 5g master trots att vi vet att 5g då kördes på frekvenser vi redan använt i tio år utan att någon svimmat och att 5g tekniken själv inte gör att tidigare ofarliga frekvenser plötsligt blir farliga. Även utan specialkunskaper är det ofta rätt enkelt att bryta orsakssambanden som påstås finnas.
Att bilda sig en egen uppfattning om saker har blivit den moderna tidens folksjukdom, folk med grundskoleutbildning tillåter sig att vara experter på elektriska fält, smittspridning, hur kroppen påverkas osv osv. Skillnaden mellan tyckande och fakta suddas snabbt ut.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Här känns det som att du räknar samma fenomen dubbelt. Är det inte tvärtom så att anledningen till att signalen avtar med kvadraten på avståndet är att ytan på en sfär står i proportion till dess radie i kvadrat och att en mätpunkt (till exempel en människa) upptar en mindre och mindre del av den ytan ju längre bort från strålkällan man kommer?Nissens skrev:
Jo, det var det jag menade. Fast du uttrycker det mycket bättre!F fiskbuggaren skrev:Här känns det som att du räknar samma fenomen dubbelt. Är det inte tvärtom så att anledningen till att signalen avtar med kvadraten på avståndet är att ytan på en sfär står i proportion till dess radie i kvadrat och att en mätpunkt (till exempel en människa) upptar en mindre och mindre del av den ytan ju längre bort från strålkällan man kommer?
Det är en oerhört liten effekt från masten som man träffas av. I jämförelse med tex en mobil som kan vara någon centimeter från hjärnan när den sänder dessutom.
Snacka om att sila mygg o svälja elefanter...
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
0.4W/m2.. Vill minnas att solinstrålnkngen i Sverige ligger uppåt 1000W/m2 och dessutom i THz området, måste ju vara superfarligt med så hög frekvens!Byggaren Bo skrev:
" Effekten från masterna som når människor är oerhört liten" Liten i förhållande till vad? Om vi pratar om mikrowatt/m2 är den ju i själva verket enormt stor i förhållande till bakgrundsstrålningen från rymden. Eller menar du i förhållande till det svenska gränsvärdet som endast säkerställer att din hjärna inte värms upp mer än en grad under ett 6 minuter långt mobiltelefonsamtal? Går du på Sergelstorg kan du få i dig 480.000 mikroW/m2 från sändare, det tror jag är mer än vad en mikrougn läcker ut. Märkligt att du använder handsfree, men varför om du nu "vet" att mikrovågsstrålning är ofarligt? Eller kan bara mikrosträlning vara farligt när den kommer från mobiler och mikrougnar?