Vi håller på att göra en badrum i vårt sommarhus och har gjort från grunden efter konstens alla regler. Golvet är stabilt, 8 tums (!) golvåsar (gammal militärbyggnad från början), 22 mm spånskiva och armerad gipsplatta har vi lagt på sen. På detta har vi limmat golvvärmekabeln och gjutit på denna. Första varvet blev inte bra så vi fick jämna till med ett varv betong till på det första.

Nu - igår- upptäckte vi igår en liten spricka i det övre lagret betong! Ca en meter lång, nån halv mm bred. Vad göra?
Är det bara att bryta upp, bryta ihop och börja om, eller är detta inte så kritiskt.
Vi har svårt att tro att huset rört sig, kan det finnas andra förklaringar till sprickan?
Tacksam för råd!

Hur djup är sprickan?

Kan det vara att det brännt för fort och ni därför fått ytsprickor?

Detta är nåt vi funderat på. Den går ner till det sista lagret, det som vi lade ovanpå det första (ett par mm alltså). Eftersom vi inte kunde blanda allt på en gång kan det givetvis vara variationer i konsistensen i varje hink, vilket kanske har inverkat.

Kan det vara så att det undre underlaget inte hade torkat riktigt och därför har det övre spruckit, tro?

Fia,

Jag funderar på samma sak i vår sommarstuga. Bortsett i från problemet hur lång tid tog det?

MVH

Peter

Hej på er!
Sprickan är så liten att det inte är nåt att spackla igen, vi har beslutat oss för att detta måste röra sig om en ytspricka som uppstått då betongen torkade.
Hoppfulla går vi vidare, vi kommer sätta en tätremsa (som vi har i alla hörn mm) över sprickan dock.

HUr lång tid arbetet tagit? Hela sommaren skulle jag säga, , men misströsta icke! Vi har gjort allt från botten (rummet var ett sovrum tidigare) och stugan saknar avlopp. Vi har alltså rivit upp trossbotten, grävt ner avlopp och kopplat in detta isolerat om golvet och satt upp nya väggar. Själva "innerjobbet" kanske har tagit runt tre veckor - effektiv tid - ifall vi hade jobbat heldagar två personer.

Det är ju ett rätt kritiskt rum att bygga så det finns mycket fakta och broschyrer att plöja igenom, samt att man vill fundera ordentligt inför varje moment så man gör det rätt. Det vi tyckte var svårast var flytbetong/lutning på golvet. Men vi har lärt oss massor. Nästa badrum kommer att gå som en dans!

forskarfia skrev:
Nästa badrum kommer att gå som en dans!
Min erfarenhet är att "nästa gång" drabbas man av nya proböem, som man inte tidigare har någon erfarenhet av 8)

För det första så ska ni lägga ett lager med primer på gipset...Det är ett tunt lager som man smetar ut med pensel. Hoppas ni gjort det!
Jag vet nämligen det..för hantverkarn gjorde det igår hos oss.
För övrigt tror jag itne det är nån fara ang sprickan, med tanke på att ni lägger sån där tätningsmassa över flytspacklet.

BoByggarn skrev:
Min erfarenhet är att "nästa gång" drabbas man av nya proböem, som man inte tidigare har någon erfarenhet av 8)
Jag håller med proböemen dyker ständigt upp och speciellt när man tror att det är helt proböemfritt.. ;)

Du skriver inte om ni la plast och höll det övre skiktet fuktigt, gjorde ni inte det så är det en ytspricka i det övre betongskiktet. Höll ni golvet fuktigt i mer än en vecka och det ändå har spruckigt är det någonting annat som är fel.

Egentligen blir sprickan ointressant eftersom ni ändå måste lägga fuktspärr på betongen.

Jag antar att ni lägger klinkers och det enda jag kan tänka mig kan bli problem är om ni inte låter golvet torka ut ordentligt innan ni startar golvvärmen. Man brukar säga 6-7 veckor, men personligen tycker jag det är lite för lite. Jag tror mer på 8-10 efter sista gjutningen.

Kolla att inte sprickan ligger direkt under en klinkerfog. Även om fuktspärren tar fukten så finns det en risk att startar ni värmen för tidigt så kommer sprickan att vidga sig, något. Är klinkerfogen precis ovanför så accelererar sprickbildningen och fogen riskerar att spricka. Dock tror jag inte att klinkersen rör på sig för en så marginell spricka.

Till fru Lind

Lägger man på flytspackel så behöver man inte hålla på att hålla det fuktigt å plast å grejjer....det torkar på 4 timmar.

Fast det ser ut som cement....

Jag hoppas att värmekabeln håller! Har den gått sönder, har ni problem. Men, man kan be en elektriker kolla om det är överslag till jorden. Har Ni jordfelsbrytare så händer nog inget.

Värmekabeln borde vara så flexibel att det inte är någon fara för en sådan liten spricka, kabeln är gjord för att tåla en viss sättning i golvet.
Man skall alltid vara på den säkra sidan med vatten och el, så Adams förslag är ingen dum ide. Jag antar att ni låter en elektriker koppla in golvvärmen.

Emelie: Trådens frågeställning gäller betong, så hanteringen av flytspackel blir inte riktigt relevant. ;)

hur kommer det sig att ni valde betong? billigare?

personligen skulle jag valt fiberarmerat flytspackel, dyrare men "tål" mer...

sen som andra skrev, primer? antar att ni primade minst en gång? helst två tre...?

annars kan ju materialet under suga åt sig fukt och vidga sig etc :/

Primer är inte till för att stoppa fukt, utan för att förbättra vidhäftningen mellan olika material och som dammbindning (som jag fattat det). Det är tätskiktsmassan som stoppar fukt.

vatten från dusch och dylikt ja

i det här fallet så skulle jag använt det för att inte gipsskivan skulle suga åt sig massa vatten... det är bra många liter man tömmer ut med betongen som skall dunsta uppåt, inte sugas neråt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.