engs
Runt halva avgiften till hemnet går tillbaka till mäklaren i kick-back.
Säger inte att det ska ligga till grund för nått beslut men kan vara bra att veta om det nu blir diskussion om detta.

• Gilla
  • Arg
uuu och 8 till
  • Laddar…
Vad är problemet? Kostnaden dras av från eventuell vinst. Räknar ni med förlust?

Är mäklarkostnader 100 % avdragsgillt?

• Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad är problemet? Kostnaden dras av från eventuell vinst. Räknar ni med förlust?
Avdragsgill ja, men det reducerar ju bara kostnaden - det tar inte bort den!

Verkar ju vara ett omständigt upplägg från Hemnet. Säljaren ska betala Hemnet pengar, varav Mäklaren får hälften. Borde det inte vara enklare/renare att Mäklaren lägger på detta i sitt arvode (även om kostnaden för Säljaren blir densamma)?

Summan i sig är ju inte mycket att bråka om i sammanhanget, men det är ju lite av ett fult upplägg känns det som.

• Gilla
MC-driver och 18 till
  • Laddar…
Självklart borde annonskostnaden ingå i mäklararvodet, och så var det väl också till för några år sen? Sen kom de på att de kunde pungslå kunderna på några extra slantar på det här viset. Som TS har beskrivit att avtalet var formulerat så hade jag då inte betalt fakturan.

• Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
backstad backstad skrev:
Verkar ju vara ett omständigt upplägg från Hemnet. Säljaren ska betala Hemnet pengar, varav Mäklaren får hälften. Borde det inte vara enklare/renare att Mäklaren lägger på detta i sitt arvode (även om kostnaden för Säljaren blir densamma)?
Hemnet tänker sig nog att mäklaren är deras försäljningsagent. Då vill man inte att agenten straffas ekonomiskt när den säljer Hemnets dyrare extratjänster. Troligen tänker man sig växande intäkter där.

Jag indrar vad en mäklare gör / tar betalt för om inte för annonser?

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rolle85 skrev:
Att alltid ringa upp samt att invagga partnerna i trygghet så att det blir en affär.

R Rolle85 skrev:
Kanske lite arbetstid??

I det här fallet hade jag spelat dum, och bara betalat. Sedan när försäljningen är klar och mäklaren fakturerar så bestrider man fakturan vad gäller hemnet annonskostnaden. Rent avtalsmässigt ser det soklart ut att mäklaren skall stå för kostnaden. Men nu när du har tagit upp frågan, och fått svar att mäklaren anser att den ligger på dig, så kan det anses att du accepterar det om du inte fortsätter att bråka om kostnaden, med risk att du får en sur mäklare.

Om det finns tid för det så skulle jag nog byta mäklare. En mäklare som är så slarvig med att skriva avtal för sina tjänster, är troligen lika slarvig i hanteringen av försäljning och köpeavtal.

• Gilla
Luddis_1 och 20 till
  • Laddar…
Alltid lustigt att någon ska sälja något som de inte vet något om

K
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det är ju fortfarande en kostnad (även om den blir lägre) så jag förstår inte ditt argument?

/Krille

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
Sedan när försäljningen är klar och mäklaren fakturerar så bestrider man fakturan vad gäller hemnet annonskostnaden
Mäklaren drar ju arvodet i samband med att affären görs upp, så det är lite riskabelt.

Klantig mäklare måste jag säga. Det känns som det borde ligga i deras standardavtal, klart och tydligt. När vi sålde förklarade mäklaren att vi skulle få fakturan och om vi ville ha utökad exponering så skulle den bli högre.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur ser förmedlingsuppdraget ut, där bör/ska finnas en text angående annonseringen på Hemnet?
Bör/ Ska också skickas med ett informations dokument kring annonseringen, kostnad, villkor osv.
Risken är att ni godkänt kostnaden när ni undertecknat förmedlingsuppdraget. Dock dåligt att mäklaren inte informerat er kring detta.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Självklart borde annonskostnaden ingå i mäklararvodet, och så var det väl också till för några år sen? Sen kom de på att de kunde pungslå kunderna på några extra slantar på det här viset. Som TS har beskrivit att avtalet var formulerat så hade jag då inte betalt fakturan.
Det är inte mäklarnas påfund det här. Majoriteten av mäklarna hade gärna tagit tillbaka ägandet av Hemnet och slopat avgifterna.

Hemnet ägdes tidigare av (25% vardera) Swedbank franchise, Svensk Fastighetsförmedling, Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet. Swedbank körde en fuling och lyckades sno åt sig en del av Svensk Fast ägande och tillsammans med majoriteten av ägarna i Fastighetsmäklarförbundet (läs Notar, Mohv, Erik Olsson mfl. där har pågått en rättslig process då det gått smutsigt till), lyckades dem rösta igenom en försäljning (giriga på pengar, men katastrof för mäklarbranschen).

https://www.svd.se/maklarjattar-blaste-anstallda-pa-miljoner

Annonskostnaderna syftade först till att höja marknadsvärdet på Hemnet vilket den nya ägaren nu fortsatt med. Det är ett riskkapitalbolag som troligen ämnar börsnotera Hemnet och således tjäna storkovan.

Mycket märkligt att det inte skrivits mer i media om detta....

I dagsläget har mäklarna ingen makt och inget annat val än att acceptera Hemnets villkor, vilket är likt för alla. En faktura ställs ut till säljaren, hur fel det än må vara. Tror de flesta mäklare (möjligen utom dem som blev rika på försäljningen) tycker detta är fel. Men bara att gilla läget... Dock ska mäklaren tydligt informera säljaren och se till att säljaren signerar Hemnets annonserbjudande.

Dags att Hemnet får lite konkurrens? Annars tror jag deras annonskostnader kommer skena...

Redigerat:
  • Gilla
Neil Barko och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.