Panelen är ju väldigt sliten som det syns på bilderna. Det är inte murket längst ner men ska man byta när den är sprucken så här?
Nja.. På sina ställen är den ju ganska åtgången i nederkant.. så inte nästintill ny..Alfredo skrev:
Men, med det sagt, inte dags att byta ännu!
(Om det inte visar sig att den är i väldigt dåligt skick när man börjar förbereda den för ommålning)
Nej det var väl ett skämtsamt sätt att förstärka min åsikt om att den inte behöver bytas utifrån det jag ser.Violina skrev:
Fast även om någon bräda är lite "angripen" längst ner så tycker inte jag att det betyder att man omedelbart måste byta allt.Violina skrev:
Det är som jag ser det två saker som styr när detta behöver bytas. Är det så skadat att det behöver bytas för att förhindra värre skador på andra delar av byggnaden? Och. Om jag målar om det kommer jag då att tycka att det ser tillräckligt bra ut tillräckligt länge för att det inte ska vara motiverat att byta redan nu?
I detta fall tror jag att en ommålning gör att din panel fungerar bra ur båda dessa aspekter under många år, och då skulle jag inte byta.
tack för svar. Vilken tänkte du på? Tycker flera under fönstret har småsprickor.M Micke R. skrev:
Violina skrev:
.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Är det väldigt stora torrsprickor så hade jag fyllt i med någon lämplig massa. Själv körde jag med Byggmax oljefog om den finns kvar och de lagningarna är bra efter mer än 15 år. Använde först latexfog på inrådan från färgbutiken men det var helt värdelöst på gammalt, torrt trä. Släppte från träet och blev nya sprickor vid kanterna.
Är plankorna gamla och torra, glöm inte olja ordentligt innan målning, då sitter färgen mycket bättre, iaf enligt min erfarenhet.
Är plankorna gamla och torra, glöm inte olja ordentligt innan målning, då sitter färgen mycket bättre, iaf enligt min erfarenhet.
oljning har jag inte hört talas om innan men det vore ju bra för plankorna är gamla. Är det någon slags grundmålning du pratar om?MultiMan skrev:
Är det väldigt stora torrsprickor så hade jag fyllt i med någon lämplig massa. Själv körde jag med Byggmax oljefog om den finns kvar och de lagningarna är bra efter mer än 15 år. Använde först latexfog på inrådan från färgbutiken men det var helt värdelöst på gammalt, torrt trä. Släppte från träet och blev nya sprickor vid kanterna.