Jo men alla har ju inte sådant golv...........en del har ju trägolv och ja då spelar ju inte skyddet nån roll om det läcker lite och tar sig ner i golvet i framkant på skyddet. Poängen är ju att en del verkar tro att har man bara det där så får man inga skador men man lär ju hålla koll ändå.
 
Folksam och länsförsäkringar har sedan några år börjat skicka ut inspektörer som tittar på risken för skador och inbrott. I vissa fall är det Anticimex som har fått uppdraget. De upplyser då om att i även äldre installationer bör det vara vattenskydd under diskhon. Förutom vid frys, kylskåp, diskmaskin samt köksö om det är framdraget vatten till den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men alla har ju inte sådant golv...........en del har ju trägolv och ja då spelar ju inte skyddet nån roll om det läcker lite och tar sig ner i golvet i framkant på skyddet. Poängen är ju att en del verkar tro att har man bara det där så får man inga skador men man lär ju hålla koll ändå.
Skyddet ska sluta så att eventuellt vatten som lämnar skyddet blir synligt, med andra ord så bör/måste man se yttersta millimetern av skyddet framför tex kyl/frys, eller att vattnet droppar ner framför sparksockeln på tex diskbänksskåpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gissar att det snart kommer krav på avlopp i kök....
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Gissar att det snart kommer krav på avlopp i kök....
Menar du golvbrunn för avlopp har nog redan alla?
 
för ett antal år sedan sysslade jag med att reparera försäkringsskador i ca 10 år , när det gällde vattenskador där diskmaskinen var inblandad så var det nästan lika vanligt att läckan var inuti vaskskåpet som under maskinen
så det är att inte fel att ha läckageskydd i vaskskåpet oxså
t
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du golvbrunn för avlopp har nog redan alla?
Jo, självklart :)
 
Lånar denna tråd för att få lite tips när jag ska riva ut golvet innan det blir nytt kök. Här kan man läsa om skydd under diskmaskin med uppvikbar framkant, s 7-8. Är det någon som vet var man hittar sånt?
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
Illustration av köksgolv med tätning och uppvikbar framkant för skydd under diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer krävas någon typ av larm/brytare då och ev. en golvbrunn. Någon som har installerat det och kan dela med sig av bilder/köptips?

Sen verkar man ha gjort hack mellan skydden som det ska rinna över till intilliggande skydd. Det verkar lite osäkert att få det bra/tätt.

Illustration av vattenskydd under diskmaskin med uppvikbar framkant i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenmur
  • Laddar…
P
D Divvi skrev:
Lånar denna tråd för att få lite tips när jag ska riva ut golvet innan det blir nytt kök. Här kan man läsa om skydd under diskmaskin med uppvikbar framkant, s 7-8. Är det någon som vet var man hittar sånt?
[länk]
[bild]
Det kommer krävas någon typ av larm/brytare då och ev. en golvbrunn. Någon som har installerat det och kan dela med sig av bilder/köptips?

Sen verkar man ha gjort hack mellan skydden som det ska rinna över till intilliggande skydd. Det verkar lite osäkert att få det bra/tätt.

[bild]
Verkar som någon haft en väldans massa otur när hen tänkt.
Ja elektronisk övervakning om inte allt läcker ut via läppen på diskm underläget.
Vad gör man när man reparerar disken? Hur hålla detta tätt?
 
BirgitS
D Divvi skrev:
Är det någon som vet var man hittar sånt?
Tollco har den typen av skydd inkl. sargklämma. https://tollco.se/g-serien/
Om du inte kan hitta återförsäljare när du har namnen på produkterna så kontakta deras kundtjänst.
 
  • Gilla
Divvi
  • Laddar…
D Divvi skrev:
Lånar denna tråd för att få lite tips när jag ska riva ut golvet innan det blir nytt kök. Här kan man läsa om skydd under diskmaskin med uppvikbar framkant, s 7-8. Är det någon som vet var man hittar sånt?
[länk]

Det kommer krävas någon typ av larm/brytare då och ev. en golvbrunn. Någon som har installerat det och kan dela med sig av bilder/köptips?

Sen verkar man ha gjort hack mellan skydden som det ska rinna över till intilliggande skydd. Det verkar lite osäkert att få det bra/tätt.
Jag satte in detta läckagelarm nyligen när jag renoverade köket.
https://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/p/36-4719

Har ikea kök med plasttråg i botten av diskbänksskåpet och under diskmaskinen. Diskmaskinen står intill disbänksskåpet.
Läckagelarmet har flera sensorer och ganska lång kabel så jag kunde placera huvudenheten i diskbänksskåpet och1-2 sensorer i botten av skåpet, nära rören. Ytterligare en sensor kunde jag peta ut i samma hål som diskmaskinsslangarna och placera under/bakom diskmaskinen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tollco har den typen av skydd inkl. sargklämma. [länk]
Om du inte kan hitta återförsäljare när du har namnen på produkterna så kontakta deras kundtjänst.
Om jag tolkar deras produkt rätt så är den inte tänkt för diskmaskin då den är grundare (41,5 cm), och de har då ett "vanligt" öppet underlägg. Det skulle behöva vara ända fram till sockeln för att täcka hela maskinen. Kanske är som "Electroluxaren" säger, att någon haft otur när de skrev dokumentet. :confused:
 
Hade ett sånt underlägg under diskmaskinen efter en vattenskada. Några år senare så blev det blött igen. Hörnet längst in på tråget hade av foten på diskmaskinen perforerats så vattnet hade igen gått ner i golvet bakåt, så larm är nog inte dumt att ha.
 
john68 john68 skrev:
Hade ett sånt underlägg under diskmaskinen efter en vattenskada. Några år senare så blev det blött igen. Hörnet längst in på tråget hade av foten på diskmaskinen perforerats så vattnet hade igen gått ner i golvet bakåt, så larm är nog inte dumt att ha.
Låter som att kvalitén inte är så bra heller, om du inte hade ovanligt vassa stödben...
 
D Divvi skrev:
Låter som att kvalitén inte är så bra heller, om du inte hade ovanligt vassa stödben...
Verkade som att plasten åldrades snabbt och blev skör. Inköpt på firma som enbart sålde vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.