Hej

Har tänkt bygga ett 2vån (95+95) hus med trixiga planlösningar.

Fråga.
Kan man spara in pengar genom att INTE ha frånlufttsvärmepump? eftersom man inte behöver dra ventilationstrummor från alla rum.

Det kanske vore bättre med en luft-luft värmepump på övervåningen och vattenmantlad kamin för betonggolvvärmet kopplad till acc tank (med elpatron för stöttning)?

Men hur blir det med ventilationen i byggnaden. Skall man installera Paxfläktar som hälper till med ventillationen? eller har PBL krav på ventillationssystem.

tack.

Tilluft och frånluft kommer du inte ifrån....om du inte tänker bygga väldigt otätt :)

Med en frånluftsvärmepump så har du ju inte frånluftsventiler i alla rum heller.
Typ kök, badrum, tvättstuga kanske.

Någon form av tilluft bör ju finnas i allafall, samt frånluft som EyEr0n säger. Luftflödet skall vara minst 0,35l/s/m2 enligt BBR

harry73
En frånluftsvärmepump är en värmepump som alla andra (dock oftast en liten pump) Fördelen med en flvp är att den funkar lika bra vid 10 grader som vid -30 för den kyler inte ner utomhusluften men inomhusluften.

Om du satsar på ett annat uppvärmningsätt (fjär-, berg-, jordvärme) behöver man ingen flvp. Har man ved eller pellets, kan det vara skönt att ha flvp till varm vatten och slippa elda under halva året.
I ett nybyggt hus ska du i alla fall satsa på ett ordentligt ventilationsystem med frånluft och tilluft och satsa också på vattenburen värme i hela huset. luft/luftvärmepump är en billig lösning som är bra om man vill ha en värmepump i ett gammalt hus utan vattenburen värme men i ett nybyggt hus är det bara dum att inte ha vattenburen värme och det kommer att göra huset svårsålt när man vill sälja

Mikael_L
huskoparen2011 skrev:
Hej

Har tänkt bygga ett 2vån (95+95) hus med trixiga planlösningar.

Fråga.
Kan man spara in pengar genom att INTE ha frånlufttsvärmepump? eftersom man inte behöver dra ventilationstrummor från alla rum.

Det kanske vore bättre med en luft-luft värmepump på övervåningen och vattenmantlad kamin för betonggolvvärmet kopplad till acc tank (med elpatron för stöttning)?

Men hur blir det med ventilationen i byggnaden. Skall man installera Paxfläktar som hälper till med ventillationen? eller har PBL krav på ventillationssystem.

tack.
Om vi försöker bena lite i frågorna så;
Ja, är det nybygge så är det lagkrav med ventilation, hela husets luftvolym ska bytas ut på ca 2 timmar. Och det finns ett framräknat värde på 0,35l/s * boarea som ska klaras.
Detta går att åstadkommas på flera sätt, även PAX-fläktar är ett sätt, men ganska oprofessionellt och med låg driftsäkerhet och mycket oljud.
Byggnadskontoret och/eller KA kan kräva att mätning och injustering ska göras av vent.tekniker.

Nästa sak är att reglerna om hur energisnålt huset måste vara är mycket svåra, nästan omöjliga, att uppfylla om man inte återvinner värmen ur luften som är på väg ur huset.

Men som ventilation kan du t.ex. ha:
Frånluft och Tilluft med återvinning, dvs ett FTX-aggregat. Här återvinns värmen ur ventilationsluften.
FTX-systemet innebär mycket rördragning, ett rör till varje rum, i princip. Frånluft i badrum, kök och tvättstuga, ev något fler rum, typ förråd osv. Tillluft i alla andra rum.
Med FTX löser man endast ventilationen, och behöver således också VVB för varmvatten och ev annan uppvärmning till ev golvvärme/radiatorer.

Sen kan man "Mekanisk frånluft", F-system. Det är helt enkelt en eller flera fläktar som suger ut luften via frånluftsventilerna i badrum, kök osv. Och tilluften kommer genom ventiler genom ytterväggarna i de rum som ska ha tilluft.
Även detta system saknar funktioner som att göra varmvatten osv. Och återvinner inte värmen från den utfläktade luften.
PAX-fläktar faller in i denna grupp.

Sen kan man ha FX, frånluft med återvinning, och här hamnar frånluftsvärmepump.
Detta system liknar F-systemet, men nu återvinns luftens värme, och vanligaste är en FLVP.
FLVP är populär för att man får så många funktioner i en enda maskin och till ett relativt rimligt pris. FLVP sköter ventilationen, återvinningen av värmen, varmvattenberedningen och värme till ev golvvärme eller radiatorer.
Om man nu ska vara lite kritiska till FLVP så är det saker som:
- Kom ihåg att den inte på något vis kan mäta sig med en bergvärmepump i besparing, den har inget annat att utvinna energi ur än den varma frånluften, dvs 1-2kW värmeeffekt kan man väl kräma ur. (En FLVP är inget bättre eller sämre på detta än ett FTX-aggregat).
- Marknaden för FLVP har varit både stor och med knivvass konkurrens, det verkar ha ledat till att priser och kvalitet har sjunkit alltefter, det verkar helt enkelt som att FLVP'ar är rätt krappiga idag med dyra kompressorbyten med jämna mellanrum.
Försäkringsbolagen har t.ex. rapporterat om detta.

Själva har vi satt in FLVP, men jag funderar på att dra tomma ventilationsrör så det är förberett för framtida ev konvertering till FTX-ventilation. Mycket för att denna förberedelse är rätt lätt och billigt gjord i vårt hus, och behöver inte mer än förberedas med något enstaka rör då alla ev framtida tilluftsventiler går att komma åt från kattvindarna.

Redigerat:
harry73
Mikael_L skrev:
Nästa sak är att reglerna om hur energisnålt huset måste vara är mycket svåra, nästan omöjliga, att uppfylla om man inte återvinner värmen ur luften som är på väg ur huset.
Det här är inte sant. Tvärtom skulle jag nästan säga. En flvp på 2kWh (levererad energi) är inte stort nog för att komma ner till 55 kWh/m2/år som är kravet för el-uppvärmda hus i södra Sverige. Men de står för en så pass stor del av uppvärmningen att det inte blir ekonomisk lönsamt att komplettera med en extra berg-, jord-, eller luft/vatten-pump.
Om man istället för en frånluftsvärmepump köper en annan typ av värmepump som är dimensionerad för sitt hus, behöver man nästan inget eltillskot, sparar man mycket mer energi, och behöver man ingen flvp.

Mikael_L
Det jag försökte säga var att köra endast frånluftsventilation, dvs utan återvinning = all värme ut till kråkorna bara, är svårt om man även ska klara energikraven på nya byggnader.
Dvs att köra en bra och effektiv bergvärmepump och sen några paxfläktar som drar ut all varmluft i huset 12ggr/dygn är en energidyr lösning som kan vara svår att klara genom ett bygglov.

Det blir i praktiken ändå krav på ett ganska dyrt FTX-aggregat också.

Men jag håller med dig om att stora problemet med FLVP är att dom inte räcker när det är kallt, och det blir mycket eltillskott.
Som någon sa; FLVP = en (direktverkande) elpanna som dock lyckas krama ur några kWh värme /år ur luften som håller på att lämna huset.
Vi sätter som sagt in FLVP, men jag vill inte sjunga dess lov, jag är medveten om begränsningarna.
Men de andra lösningarna har också sina nackdelar, jag har vägt fördelarna och nackdelarna mot varann efter bästa förmåga och valt som jag gjort.

harry73
Mikael_L skrev:
Det jag försökte säga var att köra endast frånluftsventilation, dvs utan återvinning = all värme ut till kråkorna bara, är svårt om man även ska klara energikraven på nya byggnader.
Dvs att köra en bra och effektiv bergvärmepump och sen några paxfläktar som drar ut all varmluft i huset 12ggr/dygn är en energidyr lösning som kan vara svår att klara genom ett bygglov.
Men det stämmer inte. En bra bergvärmepump har ett bättre COP värde än en frånluftsvärmepump. Så det blir lägre driftkostnader att låta bergvärmepumpen producera 2 kW värme extra än att låta en flvp producera 2 kW värme.

Och ja då drar man ut all värme ur huset några ggr per dygn, men det spelar inen roll i det här sammanhänget

Mikael_L
harry73 skrev:
Men det stämmer inte. En bra bergvärmepump har ett bättre COP värde än en frånluftsvärmepump. Så det blir lägre driftkostnader att låta bergvärmepumpen producera 2 kW värme extra än att låta en flvp producera 2 kW värme.
Nä, inte med t.ex. vårt hus med ett genomsnittligt uppvärmingsenergibehov av 20kWh/dygn.

Mikael_L
harry73 skrev:

Och ja då drar man ut all värme ur huset några ggr per dygn, men det spelar inen roll i det här sammanhänget
Och förresten håller jag inte med dig på ett annat sätt också.
En FLVP har "jättebra" COP så länge som energin i frånluften räcker till.
Så om ett hus ligger på gnällen att klara energikraven så är det ingen lysande idé att sluta återvinna frånluftsvärmen och därigenom tro att det blir lättare att uppfylla kravet. :)

harry73
Jag har en nibe fighter 360 p som ger ca 2 kW med 0,6 kW el. Så det är en COP på ca 3. Det är inget konstigt med en bergvärmepump med COP < 4.
Så då blir driftkostnader lägre. Mycket möjligt att man inte får tillbaka investeringskostnader, men det är enklare att få ekonomi i en bergvärmepump om man inte har en frånluftsvärmepump

Mikael_L
Ja bergvärmepump kombinerar man ju inte med en FLVP. (inte normalt iaf, och inte smart heller).
Bergvärme kombineras nästan alltid med FTX-ventilation.
Det är ju en jättefin lösning, med det bästa av alla världar, typ. Men det kostar också därefter. Med lågt energibehov blir återbetalningstiden av den investeringen löjligt lång.

harry73
Jag tror att de flesta som väljer bergvärme har ett gammalt dragigt hus med självdrag och ändrar inte ventilationen efter installation av bergvärme

harry73
Jag har nu räknat på min egen förbrukning och genomsnittet över året är 35 - 40 kWh/dygn och förbrukning under juni - augusti är ca 20 kWh/dygn, så då är husets värmebehov ca 15 - 20 kWh/dygn ex vv antar jag. Men när temperaturen kommer under ca 5 grader behöver elpatronen hjälpa till, totallt ca 2500 kWh/år eller 7 kWh/dygn. Med en bra dimensionerad luft/vattenpump hade jag inte behövt så mycket eltillskott och hade jag haft ett bättre COP-värde under stora delar av året. 2500 kWh/år försvarar inte investeringen i en extra värmepump men kan mycket möjligt försvara merkostnader för en luft/vattenppump istället för en frånluftsvärmepump.
Nu finns det förstås bättre flvp (som nibe750) men de fanns inte när vi byggde huset :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.