2 838 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Måste man ha distanslister för att göra om Ikea-kök till Shaker-stil?
Det finns ju många trådar här i forumet med beskrivningar om hur man kan göra om ett Ikea-kök för att få en mer platsbyggd känsla, typ Shaker-stil där luckorna omges av en ”ram” och därmed även ser innanförliggande ut. Samtliga verkar då använda sig av distanser mellan Ikea-stommarna för att kunna få till ”ramverket” runt luckorna och lådfronterna. Hos oss är det av flera skäl inte möjligt att göra så. Borde man inte bara kunna montera ett ramverk framtill på befintliga stommar, och sedan tillverka lådfronter och dörrar som är lite mindre i bredd (och höjd) än Ikeas standard? Eller missar jag något här? Blir det problem med att tex dörren slår i ramverket vid öppning? Problem med gångjärnen?
Det går som sagt bra, men kräver lite extra eftertanke. Om du ska ha en ram runt varje lucka, och inte bara runt hela lådstapeln, blir det att tänka extra kring hur stora lådinsatser du kan ha.
Ikeas gångjärn tillverkas av Blum, och exempelvis Theofils saluför deras sortiment. Sök där efter en bra katalog. Skriver på mobilen så jag orkar inte leta fram en länk. I dessa kataloger brukar det finnas information om hålbilder, cc-mått, vinklar etc. Kan vara att ni får borra egna hål i stommen för att det ska bli bra.
Mvh
Mångårig Ikeahackare
Ikeas gångjärn tillverkas av Blum, och exempelvis Theofils saluför deras sortiment. Sök där efter en bra katalog. Skriver på mobilen så jag orkar inte leta fram en länk. I dessa kataloger brukar det finnas information om hålbilder, cc-mått, vinklar etc. Kan vara att ni får borra egna hål i stommen för att det ska bli bra.
Mvh
Mångårig Ikeahackare
Klicka här för att svara