2 517 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Måste man byta hela fjärrvärmecentralen bara för att växlaren gått sönder!!
Har problem med min fjärrvärmecentral . Enligt den servicekille jag haft ute måste man byta hela centralen när växlaren gått sönder den levererar skållhett vatten enligt honom. Vidare har även expansionskärlet pajat och är för litet för mitt stora hus enligt honom ( 270kvadratmeter - tvåvåningshus med källare - kärlet 12 liter) . Ska man verkligen behöva kosta på en helt ny central när den bara är 7-8år gammal? Tar tacksamt emot råd från någon av er som vet!!
Borde inte vara några problem att byta bara växlaren. Visst är det varmt vatten det är frågan om, men han tänkte väl ändå stänga av kranarna när han bytte centralen så då kan han väl lika gärna göra det och byta bara växlaren?
Du kan väl sätta ett större expansionskärl bredvid centralen utan att ändra något i centralen?
Du kan väl sätta ett större expansionskärl bredvid centralen utan att ändra något i centralen?
Jättebra,tack! Precis vad jag tycker också.
Troligen tror han väl att jag helt bakom flötet och ville passa på att han skaffa sig lite mera jobb/ inkomster a´30,000:-. Ett nytt expansionskärl är nu monterat och nu har värmen hållt sig bra i huset i 3 dygn så jag tror knappt det behövs någon ny växlare heller. Undrar egentligen hur mycket jobb hantverkare utför som egentligen inte behövs.
Troligen tror han väl att jag helt bakom flötet och ville passa på att han skaffa sig lite mera jobb/ inkomster a´30,000:-. Ett nytt expansionskärl är nu monterat och nu har värmen hållt sig bra i huset i 3 dygn så jag tror knappt det behövs någon ny växlare heller. Undrar egentligen hur mycket jobb hantverkare utför som egentligen inte behövs.
Det är väl varmvattenregulatorn som pajat om du har skållhett vatten. Är det ett växlarpaket som pajat så hoppas jag verkligen att du har fått det utbytt!
Tyvärr så är ofta varmvattenregleringen den dyraste komponenten i undercentralen. Allt brukar dock vara ganska lätt utbytbart om det inte är nån specialcentral.
Tyvärr så är ofta varmvattenregleringen den dyraste komponenten i undercentralen. Allt brukar dock vara ganska lätt utbytbart om det inte är nån specialcentral.
Klicka här för att svara