7 289 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Måste kaminen ha ett så långt rökrör?
Sida 1 av 3
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Hej och god fortsättning!
Funderar på att installera en kamin i samband med tillbyggnad av sommarstugan och har fastnat för Contura 556 Style. Enligt manualen krävs minst 3,5 meter rökrör för att det ska bli tillräckligt med drag. Samma verkar gäll andra modeller.
Med den placering vi har tänkt oss i hörnet av huset (sadeltak 16 grader) skulle det innebära att skorstenen sticker upp nästan 2 m över takplåten och ca 1 m över nock.
Detta kommer se helt absurt ut. Finns andra sorters kaminer som inte kräver lika långa rökrör? Vad missar jag?
Funderar på att installera en kamin i samband med tillbyggnad av sommarstugan och har fastnat för Contura 556 Style. Enligt manualen krävs minst 3,5 meter rökrör för att det ska bli tillräckligt med drag. Samma verkar gäll andra modeller.
Med den placering vi har tänkt oss i hörnet av huset (sadeltak 16 grader) skulle det innebära att skorstenen sticker upp nästan 2 m över takplåten och ca 1 m över nock.
Detta kommer se helt absurt ut. Finns andra sorters kaminer som inte kräver lika långa rökrör? Vad missar jag?
Står det min 3.5m i instruktionerna så är det nog svårt att komma undan med lägre skorsten. Men om jag läser rätt så är ju kaminen i fråga 1m hög. Har ni 2.4 i innertakshöjd så är det 2.1m kvar av skorstenen. Lite mer än 10cm isolering och tjocklek på takstolarna hoppas jag att ni har. Så det kanske inte blir så högt ändå. Men kontakta sotaren och kolla deras åsikt. Det är de som kommer godkänna installationen i slutändan.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Skorstenen ska mynna ut 1 meter över taktäckningen, så den behöver inte vara över nock på huset.
Sen ska den vara placerad så att röken inte kan dras in i ventiler.
Däremot höjden vette katten om dom kan stipulera rätt av, att det påverkar draget är en sak. Men så länge sotarens rökpatron inte gör att det ryker in bör det vara godkänt.
Det dom kollade hos mig var att det var typgodkända produkter och att avstånd till brännbart följdes. Sen körde dom in en patron o kollade att det inte välde ut rök där det inte skulle.
Enklast är att du bara ringer sotaren o kollar vad dom säger.
Sen ska den vara placerad så att röken inte kan dras in i ventiler.
Däremot höjden vette katten om dom kan stipulera rätt av, att det påverkar draget är en sak. Men så länge sotarens rökpatron inte gör att det ryker in bör det vara godkänt.
Det dom kollade hos mig var att det var typgodkända produkter och att avstånd till brännbart följdes. Sen körde dom in en patron o kollade att det inte välde ut rök där det inte skulle.
Enklast är att du bara ringer sotaren o kollar vad dom säger.
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Tack för alla svar. Jag inser att det finns (minst) tre frågeställningar här: 1) hur ska man göra för att få installationen godkänd; 2) hur bör man göra för att få en väl fungerande kamin; 3) hur kan man få en snygg och praktisk skorstenslösning.
Jag är självklart intresserad av fråga 1, men även av 2 och 3.
Har ingen tidigare erfarenhet av kaminägande eller sotare, men jag tycker att det känns vanskligt att välja konstruktion/placering baserat på ett förhandsutlåtande i stil med "jo, men det där borde nog fungera". När det sedan ryker in vid besiktningen så står man där med en kamin som inte är godkänd och får hitta på en fullösning i efterhand. Men sotare kanske kan ge mer tydliga och konstruktiva råd än vad jag inbillar mig?
Har ingen tidigare erfarenhet av kaminägande eller sotare, men jag tycker att det känns vanskligt att välja konstruktion/placering baserat på ett förhandsutlåtande i stil med "jo, men det där borde nog fungera". När det sedan ryker in vid besiktningen så står man där med en kamin som inte är godkänd och får hitta på en fullösning i efterhand. Men sotare kanske kan ge mer tydliga och konstruktiva råd än vad jag inbillar mig?
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Jag skulle börja med att ringa sotaren..Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack för alla svar. Jag inser att det finns (minst) tre frågeställningar här: 1) hur ska man göra för att få installationen godkänd; 2) hur bör man göra för att få en väl fungerande kamin; 3) hur kan man få en snygg och praktisk skorstenslösning.
Troligen kan även de flesta kamin/spis säljare även svara
När en brasa ska startas krävs ett visst undertryck i skorstenen . Kan ju vara så att det krävs 3,5 m skorsten för att få till rätt undertryck . Obs , detta när brasan ska startas , man vill inte ha inrykning när man startar brasan med luckan på glänt .Karl-Bertil Jonsson skrev:
Krävs mycket luft vid start .
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Bra där! Nu ser jag att jag i mina amatörskisser underskattat totaltjockleken av ett tak. Startar en ny tråd om detta. Tack!A Anderscurl skrev:
Om du kan mäta hur högt det är från golvet till takytan så ser du hur mycket som sticker upp på utsidan av 3.5m skorsten + 1m kamin. Det borde inte bli så mycket som 2m. Så rent estetiskt det kanske inte blir så dumt.
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Yes, men detta rör tyvärr en kommande tillbyggnad som bara existerar i min fantasi och en (delvis felaktig) Sweet Home 3D-modell.A Anderscurl skrev:
Då har du helt klart börjat i rätt ända. Ett bra steg I rätt riktning är ta reda på hur högt det blir från färdig golvyta till yttertaket. Så vet du hur mycket som behöver sticka ut för att klara olika kaminers önskemål och krav.
Ett par bra trådar i ämnet här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-dragning-av-skorsten.269224/
https://www.byggahus.se/forum/threads/skorsten-genom-kanalplast.390251/
Jag sökte på skorsten och bilder.
Ett par bra trådar i ämnet här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-dragning-av-skorsten.269224/
https://www.byggahus.se/forum/threads/skorsten-genom-kanalplast.390251/
Jag sökte på skorsten och bilder.
Jag hade samma problem - estetiskt sett skulle mitt hus se knepigt ut med skorsten då eldstaden inte kunde placeras mitt under taknocken.
En annan - effektivare/billigare - lösning är pelletskamin vars skorsten kräver 100 cm över takfoten. Men denna kräver tillgång till el.
En annan - effektivare/billigare - lösning är pelletskamin vars skorsten kräver 100 cm över takfoten. Men denna kräver tillgång till el.